وحدت امت و قوا

خلاصه سخنرانی

این سخنرانی بر وحدت جامعه اسلامی تأکید فراوان دارد و آن را محور ادامه و تداوم انقلاب می‌داند. گوینده به سه نوع اختلاف احتمالی در جامعه می‌پردازد و راه‌حل‌هایی برای هر یک ارائه می‌دهد: اختلاف در عقاید و معارف اسلامی که آن را آزاد و فردی می‌داند؛ اختلاف در احکام فقهی شخصی یا اجتماعی بدون جنبه قانونی که در آن تقلید از مجتهد عادل اعلم را آزاد می‌شمارد؛ و اختلاف در احکام و قوانینی که جنبه اجتماعی و حکومتی دارد که در این زمینه نظر ولی فقیه و فتوای شورای نگهبان را یگانه و لازم‌الاجرا می‌داند تا از تشتت جلوگیری شود. همچنین، به اختلاف میان نهادهای حکومتی اشاره می‌کند و راه‌حل آن را التزام هر نهاد به وظایف و اختیارات مشخص‌شده در قانون اساسی و داوری شورای نگهبان در صورت بروز اختلاف در تفسیر قانون اساسی می‌داند. در نهایت، با استناد به واقعه عاشورا و قیام امام حسین (ع)، بر لزوم وحدت در دفاع از حق و مقابله با باطل تأکید کرده و همگان را به ایجاد جبهه‌ای متحد و یکپارچه بر پایه حراست از قانون اساسی فرا می‌خواند.

متن پیاده شده

الحمدله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا و نبینا ابالقاسم محمد
و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین السلام علیک یا ابا عبدالله و الارواح التی حلت به فنائک و عناخت به رحلک علیکم منی سلام الله ابدا ما بقیت و بقیل ونهار السلام علی الحسین و علی ابن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین سلام بر همه شهیدان راه خدا راه حق و عدل و فضیلت سلام بر سالار شهیدان حسین و بر یاران وفادار جنبازش سلام بر شهیدان گلگن کفن انقلاب اسلامی شما ملت قهرمان سلام بر شهیدان پاکباز نبرد حق با با با با باطل در سرا ر جبهه‌های غرب سلام بر شما پاسداران فداکار انقلاب سربازان رزمندگان دیگر داوطلبان عشائر سلام بر شما خلبان نیروی هوایی و هانیروز فداکار درخشنده نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران سلام بر همه نیروهایی که در این رزم ملت قهرمان علیه باطل و پیکار علیه رژیم مزدور صدام پشتیبان حق و حقیقتن بر همه مصدومان نبردها و پیکارهای انقلابیمون که در بیمارستان‌ها و خانه‌هاد و نمونه‌هایی از آن‌ها در صف مقدم عاشوراییان در اینجا مایع زینت این جلسه‌ان و سلام بر ملت عزیز عزیز و قهرمان بایمان که در راه تداوم انقلاب آرام ندارد و از بذل جان و مال دریق نمی‌ورزد و با ایمان و شور به استقبال سختی‌ها و دشواری‌ها و مشکلات و فداکاری‌ها می‌رود. تاسوها و عاشورا بر ای ملت ما و انقلاب ما حماسه وحدت آفریده است. پرشکوه‌ترین راهپیمایی‌های ملت ما در دوران مبارزه با رژیم مزدور معدوم در روزهای تاسوعا و عاشورای ۲ سال پیش برگزار ار شد و همین مکن‌ها صحنه تجلی این نیروهای ایمان و حق و عدل بودند. امروز در این سخن در این مناسبت و در این مکان مطلبم پیرامون مسئله اختلاف وحدت است. وحدتی که امروز برای ادامه انقلاب از هر چیز دیگر بیشتر مورد نیاز است. وحدتی که امام امت از عمق جان و دل برای تحقق اون مکرر فریاد برآورده است و فریاد اخیر او را در سخنان چند روز قبل نیدید ما همهمون این حقیقت رو می‌فهمیم که انقلاب و تداوم انقلاب در این برهه حساس و در همه مراحل حساس آینده تنها و تنها با وحدت سفود و نیروهای مؤمن به انقلاب اسلامی میسره. فکر می‌کنم از نیروهای انقلابی کسی نباشه که در این مورد ذره‌ای تردید داشته باشه. اصولاً وقتی شما قرآن را مطالعه کنید می‌بینید این کتاب راهنمای انقلاب ما همواره مسئله لاف وحدتشکن را نکوهش کرده و از همه خواسته است که بکوشن تا متحد و یکپارچه شوند. می‌دونیم که حتی کسانی که عاشق حق و حقیقتن کسانی که می‌خوان بنده حق باشن کسانی که می‌خوا در راه برقراری حق و عقل جنبازی و فداکاری کنن گاهی اینام دچار اختلاف میشن و اختلافشون بر سر اینه که آیا حق اینه یا اونه آیا این گروه پیرو حقه یا اون گروه آیا این چهره و شخصیت تجلی حقه یا اون چهره و شخصیت بنابراین له اساسی این است که ما ببینیم از چه راه می‌توانیم به این وحدت برسیم. از چه طریقی ما می‌تونیم مشکل اختلاف را حل کنیم. امروز در این سخن کوتاه می‌خوام مسائلی را که ممکن است زمینه اختلاف باشه بشمارم و ب ببینیم برای حلگونه اختلاف موجود یا اختلاف احتمالی آینده آیا راهی داریم که این بنبحث‌ها را بشکند یا نه؟ اختلافاتی که ممکن است در جمهوری اسلامی ایران پیش بیاد دو گونه است کی اختلاف در زمینه شناخت اسلام، معارف اسلام و وظایف اسلامی. دوم اختلاف بر سر اداره امور کشور و شناخت مسئولیت‌ها، وظایف و حدود اختیارات مسئولان و نهادها. در بخش اول یعنی اختلاف بر سر تشخیص معارف و وظایف اسلامیست ما سه نوع مطلب داریم در سه جا ممکن است اختلاف نظر باشد یک در در زمینه عقاید و معارف اسلام دمینه احکام و وظایف واجبات و محرمات شخصی یا واجبات و وظایف و محرمات اجتماعی که جنبه قانونی نداره اجتماعی اما قانون براش در ا وضع نمی‌کنن و در رابطه با وظایف حکومت نیست. ه اختلاف در زمینه احکام و قوانین که جنبه قانون و مقررات داره. اون دسته از قوانین اسلامی که در حکومت جمهوری اسلامی باید در شکل قانون ون مصوب ماده ی و ۲ و ۱۲ و۳۰۰ دربیاد و حکومت اونا رو اجرا کنه اما در مورد اول در مورد معارف و عقاید اسلام می‌گوید شناخت عقیده انتخاب راه آگاهی بر معارف پای ی برای هر فرد انسان امریست اجتهادی شمای ای برادر شمای ای خواهر در هر سن و سالی باشی در هر پایه از تحصیلات باشی باید تلاش کنی برای فهم عقیده و اصول دین و اصول معارف فکرتو به کار باندازی خودت مطالعه کنی خودت تحقیق کنی از این و اون بپرسی با این و اون بحث کنی تا معارف حقه را بیابی و از عمق قلب به اون معتقد بشی اصولاً در زمینه اعتقادات و معارف غیر از این راهی نیست این اعتقاد را نمیشه بر کسی تحمیل کرد لا اکرادین تبین الرشد من الغی از کسی تقلید کرد شما همتون شنیدید که تقلید در اصول دین جایز نیست بنابراین در بخش معارف و اعتقادات اسلامی هر مسلمانی هر انسانی ر نظام جمهوری اسلامی ما باید خودش مغز خودشو به کاردازه، خودش فکر کنه، خودش بفهمه، مطالعات زیاد داشته باشه، اینجا و اونجا بره بحث‌های گوناگون را بشنوه و بعد اصول معارفش رو انتخاب کنه. این بخش اول در اینجا نه حساب تقلید است نه حساب شخصیت‌هاست نه حساب احزاب و گروه‌هاست حساب فهمیدن و انتخاب کردن است بخش دوم بخش دوم مربوط میشه به احکام و وظایف فقهی زمینه عبادات، نماز، روزه، حج یا وظایف اجتماعی که جنبه قانونی نداره، دروغ، غیبت یا محرمات، مشروبات الکلی، قمار، گوشت‌های حرام، غذاهای حرام و امثال این‌ها در این زمینه دیگه همه ما مسلمون‌های ایران این مطلب رو فهمیدیم که در زمینه اینگونه احکام مسلمان یا باید خودش اونقدر درس خونده باشه و درباره اسلام و اسلام‌شناسی مطالعه کرده باشه که مجتهد باشه اونوقت هر مجتهدی به فتوا خودش عمل می‌کنه می‌خواد این مجتهد معمم باشه می‌خواد غیرمم ا انسان اونقدر درس نخونده که مجتهد باشه. شما می‌دونید بسیاری از این طلاب و فضلای عزیز ما طلبه فاضل درسخونده هستن اما مجتهد نیستن. همه کسانی که مسلمانن و مجتهد نیستند برای شناخت وظایف اسلامی فقهی شد. باید از مجتهد عادل اعلم تخلیف کنند. راه خیلی روشنه ابهامی وجود نداره ها حالا اگر آمدیم در شناسایی مجتهد عادل اعلم اختلاف نظر پیدا کردن یک کسی میگهاین آیتالله عادل است و اعلم است یک کسی دیگه میگه اون آیتالله عادل است و اعلم است در اینجا هم اش یچ کالی پیش نمیاد بگذارید مردم آزاد باشن بگذارید مردم بتونن انتخاب احسن کنن بگذارید هر مسلمانی بر طبق تشخیصش و تحقیقش درباره مجتهد عادل عالم هر کس را عادل و علم دونست رساله‌ش رو بگیره و تقلید کنه تقلید در زمینه مسائل فرعی و احکام فقهی در مورد وظایف فردی یا وظایف اجتماعی که جنبه قانون ندارد آزاد است. هیچ مرکزیتی هم لازم نیست البته در همین زمینه‌ها هر قدر بشه مردم در شناسایی مجتهد و فقیه عادل اعلم نظرشون یکپاش‌تر باشه بهتره. بحثی نیست. اما این غیر از این است که بگیم همه مردم حتماً باید از یک نفر یا یک گروه و شورا تقلید کنن. ضرورتی نداره. مشکلی هم پیش نمیاره. شما در احکام نمازت از این آقا تقلید کن. س تا سبحان الله و الحمدالله و لا اله الاالله و الله اکبر در رکعت سوم و چهارم بگو. او از اون مجتهد تقدید کنه یکی بگه. اش شکالی پیش نمیاد. چه اشکالی پیش میاد؟ بنابراین در بخش دوم یعنی وظایف دینی فردی یا وظایف اجتماعی که قانون نمی‌خواد. تقلید آزاد است از هر مجتهد عادل اعلم هر کس را به عنوان مجتهد عادل اعلم شناختی تقلید کن اشکالی نداره. اینم بخش دوم و اما بخش سوم بخش سوم عبارت است از وظایف و احکام اسلامی اجتماعی که به قانون و مقررات مربوط می‌شود. احکام زیادی داریم در اسلام که آهنگ قانون و مقررات اجتماعی داره و دولت باید اون‌ها را اجرا کنه. هر مسئله‌ای از مسائل که از وظایف اسلامی یک مسلمون باشه و آهنگ و مقررات داشته باشه این در هر نظام اجتماعی باید یک جور باشد یک رأی باشد مردم با دو جور قانون و سه جور قانون نمی‌تونن زندگی کنن آیا ا در این جنگ بین ملت قهرمان ما و متجاوزان بعثی عراق کیا باید شرکت کنن کیا باید شرکت نکنن کیا آزادن می‌تونن شرکت کنن می‌تونن شرکت نکنن کیا باید جنگ رو اداره کنن با چه خصلت‌هایی و چه خصوصیت‌هایی و کیا حق ندارند در اداره جبهه‌های نبر سحیم باشند؟ چنوع سلاح‌هایی را از نظر اسلامی می‌توان در این جنگ به کار برد و چه نوع سلاح‌هایی را نمی‌توان به کار برد؟ آیا حالا که دشمن بعثی شهروندان غیرنظامی ما را خانه‌های نی ما را در شهرهای خطا آتش با توپ‌های دورزن و بمباران خراب می‌کنه. ما هم می‌تونیم بریم شهرای او را بمباران کنیم یا گلوله باران کنیم یا موشک باران کنیم یا نه. در دستول وقتی وارد شدم اولین چیزی که مردم بیان می‌کردن این است که موشک جواب موشک. در این باره نظر بده. آیا از نظر اسلامی می‌تونیم ما موشک‌های انسانکش ضد انسانی بعثی را با موشک‌هایی که برایان و خواهران مسلمان غیرمسلح بصره و شهرهای دیگر بفرستیم مقابله کنیم و جواب بدیم. آیا آیه کریمه فمن ا علیکم فاعتدو علیه به مثل ما اعتدا علیکم به ما که این اجازه‌ای رو میده خب کیا به ما تجاوز کردن ساکنان کارگر و کشاورز و دانشجو وسل و معلم بصره اونا به ما تجاوز کردن یا مزدوران بعدی تجاوز کردن کدام این یک مسئله فقهی اجتماعی در رابطه با قانون در رابطه با وظایف حکومت درباره این‌گونه مسائل در جمهوری اسلامی ایران فقط یک رأی معتبر است اون هم رأی رهبر اکبر اکبر من امیدوارم این نکته ین روز عزیز و این مکان عزیز برای همه شنوندگان این سخن خوب روشن بشه. ما از این به بعد مسائل اینجوری فراوان داریم. ما مسئله زمین داشتیم. مسئله ایجاد خیابون‌ها و شوارع و جاده‌ها داریم. مسئله مالیات‌ها داریم. مسئله گمرک‌ها داریم. مسائل فراوانی از این قبیل داریم در همه مسائل دینی اجتماعی که اجرای اون نیاز به وضع قانون و مقررات دارد تنها و تنها رأی مجتهد عادل فقیه هبر می‌تواند معتبر باشه و همه ملت حتی همه مجتهدان دیگر باید از اجرای حکم اسلامی بر طبق فتوای مجتهد رهبر تبعیت یا لااقل حمایت کنن الله اکبر ملاحظه می‌کنید به این ترتیب ما دیگه اختلافی که بنبست برامون ایجاد بکنه نداریم در رابطه با مسائل اسلامی و تشخیص حکم اسلامی دیگه من نمی‌تونم با آقا بیام اینجا یه حرف من بزنم یه حرف آقا بزنه آقا تکلیف اسلامی اینه اون آقا بگه تکلیف اسلامی اونه مردم سردرگم و ران و سرگردان بشن. حیرانی و سرگردانی وجود نداره. اگر این حکم مربوط به وظیفه فردیست میگیم آقا هم حرف شما قابل قبول می‌تونه باشه هم حرف اون آقا دعوایی نیست. اگر حکم حکم اجتماعیست اما قانون نمی‌خواد بازم همین طور. هم حرف این آقا خریدار داره هم حرف اون آقا دعوایی پیش نمی میاد مردمم آزادن اگر حرف مربوط است به احکام و مقررات اسلامی که رنگ قانون داره و باید آقایون تو محاکم اجرا کنن در اینجا فقط یک رأی میگه آقا نه حرف شما برای ما اعتبار دارد نه حرف اون آقا اعتبار دارد ما در این مسائل یکه‌شناسیم ون یکی هم مقام رهبریست و قانون اساسی ما این مسئله را پیش‌بینی کرده. همین قانون اساسی که نزدیک به ۱۶ میلیون نفر از شهروندان جمهوری اسلامی ایران به اون رأی مثبت داده‌اند پیش‌بینی کرده است که برای تشخیص اینکه قانونی مطابق با موازین اسلام هست یا نه؟ فقهای شورای نگهبان که از طرف رهبری تعیین می‌شوند اظهار نظر می‌کنن آیا این قانون بر طبق اسلام است یا مخالف اسلام؟ اگر گفتن مخالف اسلامه باید بگذاریمش کنار. اگر گفته‌اند بر طبق اسلام باید همه عمل کنند و دیگر کسی در مخالفت با آن سخنی نگوید و ننویسد. البته این رو هم اضافه کنم. این بدون معنا نیست که بگوییم دیگران حق اظهار نظر ندارند. ر هر کسی محترمه حتی نظر هر فرد متعارفم محترمه فقط می‌گوییم اظهار نظرشون به شکلی نباشد که در جامعه اختلاف ایجاد کند. بنده می‌تونم بیام اینجا نظر خودم را بگم ولی به دنبالش بگویم این نظر منه و ولی شما مردم وظیفه دارید و همهمون وظیفه داریم قانونی را که فقهای شورای نگهبان منسوب از طرف رهبری مطابق با اسلام شناختن عمل کنیم و همه یک پارچه تأیید کنیم این میشه وحدت و یکپارچگی اسلامی این قسمت رو خلاصه کنم که در ذهن‌ها بمونه جمهوری اسلامی ایران وحدت و یکپارچگی امت در رابطه با مسائل اسلامی و پیروی از مراجع اسلامی و دنبال روی از صاحب نظران اسلامی خچه‌دار و آسیب‌پذیر نیست. چرا؟ یک اگر اختلاف نظر در مورد معارف است اختلاف نظر در مورد معارف آزاد است هرکس باید آگاهانه و آزادانه اصول و معارف دینی را خود بفهمد اجتهاد کند و انتخاب کند آزاد است اختلاف نیست مثل اینکه ما میگیمما آقا هر کسی در لباس آزاده شما که اینجا نشستید لباساتون رنگارنگ و مختلفه الا این اختلاف لباس به وحدت و یکپارچگی شما لفه باید بزنه. وقتی اسلام در یک زمینه‌ای رأی رو و انتخاب رأی و راه را آزاد کرده دیگه ما چرا بیاییم از این آزادی یک قدم اون طرفتر یا این طرفتر بریم؟ آزاده د اگر اختلاف در مسائل فرعی فقهی مربوط به وظایف شخصی یا وظایف اجتماعیست که با قانون و حکومت ارتباطی ندارد باز هم اختلاف آزاد است اشکالی پیش نمیاره نقد به هم نزنی آ تو چرا نمازت رو اینجا شکسته خوندی فتوای مرجع تقلید من این است که تمام بخونی خب جان من ای مرجع تقلید تو برای تو معتبره. فتوای مرجع تقلید این آقا هم برای او معتبره. هیچ اشکال نداره. تو تمام بخوان. او هم شکسته بخونه. خدا هم هر دو رو قبول می‌کنه. دعوا نداره. تو همین ماه رمضون ما گرفتار این مسئله بودیم. یه عده‌ای می‌خواستن اختلاف ایجاد کنن سر فتوای مراجع در زمینه اینکه کسانی که از تیرون میرن کر کار می‌کنن و برمی‌گردن روزاشونو بگیرن یا نگیرن. خب فتوا مختلف بود. پاش مختلف تو روزتو بخور اشکالی نداره اونم روزشو بگیره اشکالی نداره. اختلاف در فتاوی فرعی فقهی مربوط به وظایف شخصی و وظایف اجتماعی که جنبه قانون ندارد آزاد است. ‌خود این عرصه آزادی را بر کسی تعیین نکنیم. ه مسائل و احکامی که دینیست اما به مقررات و قوانین اجتماعی مربوط می‌شود در اینجا اختلاف مضر است. حرام است و ملت باید یکپارچه عمل کند و ملاک فتوای رهبری و نظر فقهی فقهای شورای نگهبان بر مبنای فتوای رهبر و منابع فقهیست و ملت ما یکپارچه عمل می‌کند و به خواست خدا یکپارچه عمل خواهد کرد. الله اکبر الله اکبر محمد
امیدوارم این سخن که بینالرشده یلش روشنه به عنوان پایه وحدت و یکپارچگی ملت ما در رابطه با این‌گونه از وظایف و احکام اسلامی جا بیفتد و محکم شود. ما الان مسائل زیادی داریم باید اینا رو بالاخره حل کنیم. مسائلی هست در دادگاه‌های خانواده مرتبط می‌شود با احکام فقهی. خب ما ناچاریم با حکم فقهی یک فقیه در سراسر ایران عمل کنیم. نمی‌تونیم با فتاوی مختلف عمل کنیم و نمی‌تونیمم بگیم اونچه اهوت است اون رو انتخاب کنید. با احوت‌ها جامعه را نمیشه اداره کرد. ما باید اجتهادویا و زنده داشته باشیم. ما مسائل فراوانی برامون پیش میاد که فقه زنده متحرک پویا می‌تواند پاسخ‌گوی این مسائل باشد. احتیاط فکر رو به تهجر می ‌کشانه و نظام اسلامی ما را س می‌کنه. احتیاط بسیار خوب است اما به شرط اونکه موجب رکود کارهای اجتماعی نشود. این در بخش اول که قسمت اول سه بخش داشت و اما قسمت دوم قسمت دوم از جایی که ممکن است در جامعه ما اختلاف پیش بیاد و منشأ اختلاف باشه عبارت است از اختلاف میان نهادهای اداره‌کننده کشور و مسئولان کشور درباره قلمرو حدود قلمرو و حدود اختیارات و وظایفشون مجلس رهبری رئیس جمهور ‌وزیر، وزرا، شورای عالی قضایی این‌ها نهادهای اصلی اداره جمهوری اسلامی هستن. ممکن است یک جا رهبری یا شورای رهبری یک نظر بده، نخست‌وزیر بخواد یک نظر دیگه بده، مجلس بخواد یک نظر سوم بده، رئیس‌جمهور بخواد یک نظر چهارم بده خب مردم سرگردون میشن گیج میشن دنبال کی برن در تصمیم‌گیری‌های مربوط به اداره جمهوری اسلامی ایران مقام تصمیم‌گیرنده باید یکی باشد. یعنی که یعنی دیکتاتوری داشته باشیم یعنی یک نفر همه تصمیمات رو گیره تا مردم خیالشون راحت بشه. نه باز اینقدر مبارزه کردیم تا از شر دیکتاتوری خلاص بشیم. نمی‌خوایم که یک دیکتاتوری نوع جدید داشته باشیم. پس چی؟ پس چی؟ در قانون اساسی ما خوب روی این جمله دقت بشه. در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصمیم‌گیری درباره اداره امور مملکت میان ۵ نهاد اصلی تقسیم شده است. این جمله رو بار دیگه تکرار می‌کنم. ر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصمیم‌گیری و اعمال نظر در اداره امور کشور میان ۵ نهاد اصلی تقسیم شده است. هر نهاد حدود اختیارات و وظایفش را قانون اساسی معین کرده و ملت و شما ملت قهرمان یک وظیفه دارید و اون اینکه با وجدان بیدار و آگاهتون مراقبت کنید هر یک از این نهادها در همون دائره و وظایف و اختیاراتشون عمل کنن. یک مقام رهبری مقام رهبری یک سلسله وظایف قانونی در قانون اساسی دارد. فرمانده کل قواست. بنابراین کلیه مسائل مربوط به فرماندهی کل نی نیروهای مسلح و قوای مسلح ما از سپاه پاسداران ارتش ژاندارمری شهربانی به مقام رهبری داده شده است د تعیین فقهای شورای نگهبان تعیین رئیس دیوان عالی کشور و دادستان کل کشور. ۴ تنفیض انتخاب رئیس جمهور و دادن حکم به او ۵ عزل رئیس جمهور در صورتی که مجلس یا دیوان عالی کشور او را محکوم کند فکر کن که در قانون اساسی آمده ‌ها یک سلسله وظایف اصلیست قانونی که قانون اساسی اون را بر عهده رهبری گذاشته. در این وظایف هیچ‌کس از نهادهای دیگر نباید دخالت کند. البته همون طور که می‌دونید امام به دلیل کسالتی که داشتند و ضرورت تعیین تکلیف فرمانده فرماندهی کل قوا را به برادرمون آقای بنیسعد رئیس جمهوری واگذار کردن و ایشون الان در این سمت عمل می‌کنند و کارشونم قانونیست یین دو نفر نماینده در شورای عالی دفاع و تعیین فرماندهان با پیشنهاد شورای عالی دفاع این‌ها مجموعه وظایف رهبریست نه مجلس نه نخست‌وزیر نه دولت نه شورای عالی قضایی نه رئیس هیچ جمهور و نه هیچ نهاد دیگر در این کار دخالتی نمی‌کند. اختلافی پیش نمیاد. روشنه این نهاد اول رهبری. نهاد دوم رئیس‌جمهور. رئیس جمهور در قانون اساسی ما وظایف معینی دارد که در فصل مربوط به رئیس جمهوری آمده است. م جا دیگه نمی‌خونم اون‌ها رو نمیگم بخش کمه نمی‌خوام اینجا قانون اساسی تدریس کنیم ولی وضعیت مشخصه سوم نخست‌وزیر وزراء به عنوان هیئت دولت که ریاست هیئت دولت با نخست‌وزیر است. این‌ها همی دارند که در قانون اساسی آمده است. یکی از آقایون که دقت نکرده بودن در قانون اساسی در یکی از مصاحبه‌هاشون انتقاد کرده بودن که با وجود مجلس دیگه چرا هیئت دولت تصویب‌نامه داره؟ این ناشی از کم توجهی به قانون اساسی لت برای اجرای قوانین نیاز دارد به تصویب آیین‌نامه‌ها و تصویب‌نامه‌ها و در قانون اساسی صریحاً آمده است که هیئت دولت و حتی یک وزرا می‌توانند آیین‌نامه‌های لازم را بر در بر طبق حدود اختیاراتشون تهیه و تصویب کنن. اینم هیئت دولت مجلس مجلس نمایندگان مردم، مجلس شورای اسلامی طبق قانون اساسی قانون‌گذار است وظایف خاصی دارد. این وظایفم در قانون اساسی به تفصیل آمده. پنجم شورای عالی قضایی. شورای عالی قضایی باز بر طبق قانون اساسی م مسئول قوه قضاییه است و وظایف مفصلی دارد که در قانون اساسی آمده است. خب وقتی قانون اساسی آمده نهادهای اداره کننده کشور را معین کرده و برای هر نهادی وظایف و اختیاراتی معین کرده و نزدیک به ۱۶ میلیون از مردم این کشور که حق رأی دادن داشتن که نمایش ۳۰ میلیون نفر ا بیشتر از حامی و پشتیبان این قانون اساسی هستن دیگر اختلاف چرا اختلاف چه معنی داره هر کسی وجود اختیاراتش معلومه مسئولیت‌هاشم معلومه و همون طور که امام فرمودن هر کسی به کار خودش بپردازد و کارش رو خوب انجام بده دیدم یه آقایی از این سخن سو استفاده کرده بود گفته بود که وقتی قرار است هر کسی کار خودشو انجام بده بنابراین افراد درباره مسائل دیگر حتی اظهار نظر علمی هم نکنن قانون اساسی درجه تصمیم‌گیری مورد حمایت ملت ا در این باره هم معین کرده اگر نخست وزیر با رئیس جمهور رئیس جمهور با مجلس مجلس با شورای عالی قضایی هر یک از این‌ها با رهبری در مورد اختیارات و وظایف خودشون در فهم قانون اساسی اختلاف نظر پیدا کردن بر طبق قانون اساسی مقام داور و حکم و تشخیص دهنده در این زمینه شورای نگهبان مرکب از فقها و حقوق‌دان است. مطب دیگه تمامه. ببینید دیگه جای اختلاف واقع می‌مونه. اگر اگر اختلاف در فهم وظایف و اختیارات و فهم اصول قانون اساسی در این رابطه باشد در خود قانون اساسی معین شده. شورای نگهبان ۱۲ نفر عضو دارد. ۶ فقیه ۶ حقوق‌دان مسلمان متعهد این‌ها با هم جمع میشن. روی اون اصل مورد اختلاف قانون اساسی بحث می‌کنند. رأیشونو صادر می‌کنن. وقتی رأیی را اون‌ها با دو سوم آرا و در تفسیر با سه چهارم آرا در تفسیر با س۳ چهارم در تطبیق با دو سوم آرا صادر کردن دیگه تمامه مسئله‌ای پیش نمیاد ملاحظه می‌کنید در خوشبختانه به یمن آگاهی شما ملت قهرمان و به یمن قانون اساسی که تا این اندازه ریزبینی ه و اختلافات احتمالی را پیش‌بینی کرده است. در جمهوری اسلامی ما بهانه‌ای برای اختلاف نهادهای اداره‌کننده کشور وجود ندارد و شما ملت قهرمان باید یک پارچه از همه مسئولان بخواهید بر طبق قانون اساسی و بر طبق تشخیص شورای نگهبان هر نهادی فقط و فقط در اون دائره مسئولیت‌ها و وظایف و اختیاراتش عمل کند و این پنج‌ها پشت و فناه یکدیگر باشند. تا اونجا که سهم ما در این رابطه مربوط میشه یعنی سهم شورای عالی قضایی من صریحاً با صراحت و صداقت اعلام می‌کنم که شورای عالی قضایی و اعضای شورا تنها و تنها در چهارچوب مسئولیت‌های قانونیشون بر اساس قانون اساسی عمل خواهند کرد و در هیچ یک از کارهای مربوط به نهادهای دیگر کمترین دخالتی را روا ندانسته و نخواهند دانست. اما اظهار نظر درباره مسائل سیاسی اقتصادی اخلاقی اجتماعی فقهی بینشی ‌بینی این برای اون‌ها هم مثل دیگران آزاد است. دخالت، تصمیم‌گیری، ابدای رأی و اجرا صرفاً در کارود قانون اساسی و در مسائلی که بین شورای عالی قضایی و نهادهای دیگر در تفسیر قانون اساسی اختلاف نظر باشد، شورای عالی قضایی اعلام کرده و می‌کند که صرفاً تابع نظر شورای نگهبان قانون اساسیست. الله اکبر. الله اکبر. الله اکبر همین اساس رئیس جمهور نفست وزیر و وزرا مجلس شورای اسلامی می‌توانند در چارچوب مقرب در ساسی عمل کنن و هیچ‌گونه اشکال و اختلافی هم وجود نخواهد داشت. بنابراین بنابراین همه اهداف همه اقشار همه احزاب و گروه‌ها و سازمان‌ها همه انجمن‌ها در جمهوری اسلامی ایران جبهه دقیق توجه کنید به این جمله‌ای که پایان عرایض منهم هست. همه افراد همه اقشار همه احزاب و سازمان‌ها و انجمن‌ها و گروه‌ها وظیفه دارن و می‌توانند جبهه متحد و یکپارچه اسلامی بر پایه حراست و حمایت از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را به وجود آورند و هیچ فرد و هیچ نهاد و هیچ حزب و هیچ سازمان و هیچ گروه نتواند در صف واحد و ک پارچه ملت قهرمان ما رخنه‌ای به سود دشمن ایجاد کند. اکبر اکبر اکبر
این فشرده عرایض امروز من مطلبی هم دارم در این ایام در رابطه با روحانیت و نقش روحانیت و مسائلی که دشمن بهخصوص در این ماه‌های جنگ حق و باطل در رابطه با این نهاد اجتماعی به وجود آورده به خواست خدا پس فردا روز پنجشنبه ساعت ۱۰ و نیم برادران مسجد امام در اول بازار جلسه‌ای رو خواستند برگزار بشه و اونجا در خدمت مردم شریفمون باشم. بحث درباره روحانیت را به یاری خدا به روز پنجشنبه موکول می‌کنم و اونجا در این زمینه به تفصیل سخن خواهم گفت. الله اکبر. الله الله اکبر الله اکبر ای حسین عزیز یا اباعبدالله ای یاران جنباز حسین ای شهیدان پاکباخته راه خدا شهدارایی به خونخفته انقلاب اسلامی ما اونچه می‌گوییم و اونچه می‌کنیم آرزو داریم صرفاً در رابطه با حق و حق‌پرستگی باشد. حسین جان وقتی خواستی مردم را دعوت کنید به قیام علیه یزید و یزیدیان پایه سخنت و دعوتت این بود که الا ترون ان الحق لال به معیار و ملاک عمل مردم و مسئولان نیست حسین جان در همین روزها وقتی فرزند جوان گرومند است علی اکبر در اثنای راه و مسیر اونجا که بر پشت مرکبه راهوبار است چشمان گرم شده بود و رویای کوتاه دی و سر برداشتی و گفتی انا و انا الیه راجعون علی جوان است پرسید پدرم چیست مطلب؟ گفتی می‌بینم که همه ما داریم به سوی میدان شهادت خونبارمون می‌رویم. فرد ازش یکی سؤال کرد بابا جاننا الحق بابا جان مگر ما مگر ما در راه حق نیستیم در پاسخش فرمودی بلا فرمودی علی جنبره حرکت ما در راه حقه علی اکبر استون جمله تاریخی را که آموزنده ه جهاد و هنر شهادت به همه جوان‌ها و غیر جوون‌هاست بر زبان آورد و گفتن لا نبوت پدرم اگر ما به راه حق میریم از مرگ بای نداریم انسان حقرف است همه چیزش در راه خدا و در راه حق استجاهدون فی سبیل الله اموالهم و انفسهم و شما امروز امروز دارید نشون میدید به تاریخ که خون علی اکبر هدر نرفته استون روز امام حسین در اون جامعه ذوالسد یزیدی فریاد بر ی‌آورد هل من ناصر ینصرنی آیا یار و یاوری هست مرا یاری کند جواب خیلی کم شنید یه آدمی مثل حر پیدا شد چند تای دیگه هم مثل او به این حلم ناصق جواب گفتند حسین جان امروز فرزند قهرمان است امام امت حلم ناصر نگفته توده‌های میلیونی از سراسر ایران و گروه‌های حماس آفرین از سراسر جهان او را لبیک می‌گویند. الله اکبر. الله اکبر الله اکبر لبیک
حسین جان این لبیکی که ما ه ندا و دعوت ناگفته اما آشکار فرزند از امام و رهبرمان می‌دهیم. به راستی پاسخی و لبیکی به همون ندای حلب ناصر که تو در صحنه کربلا گفتی. خدایا ملت ما را در ادامه راه حسین موفق بدار. خدایا این یادگار پرعظمت تشیع سرخ علبی و اسلام راستین کتاب و سنت و عترت را برای امت ما پایدار بدارین
خدایا ما می‌خواهیم همیشه محرم‌ها آسوها و عاشوراهامون زنده زنده و وحدت آفرین باشد. بارلاها سو عاشورای امسال را نقطه اس تعیین کننده‌ای در استوارتر شدن وحدت و یکپارچگی امت و نهادهای ما قرار.
خدایا ما هر روز و در هر مرحله می‌بینیم امام برای تداوم انقلاب چه پشوانه پربرکتی خداوندا این پشوانه پربرکت را برای ادامه این انقلاب عزیز پایدار داد آمین
خدایا چون بازار ما را در صحنه‌های نبرد حمایت کنین
اون‌ها را نصر و پیروزی عنایت فرماین
خانواده‌های عزیز شهیدان و مصدومان انقلاب را شکیبایی و بردباری عنایت فرماین
مصدومان انقلاب و همه بیماران را هرستند شپاهی کامل و عاجل عنایت فرماین
ولی عصر امام زمان اون زاده زنده حسین را از همه ما راضی و خوشنوسین
النبی آله و صل علی محمد و آله الاصحار صل عل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *