وحدت

خلاصه سخنرانی

این سخنرانی با سلام و درود بر امام حسین (ع) و شهدای راه حق آغاز می‌شود و بر وحدت و یکپارچگی امت اسلامی تأکید می‌ورزد. سخنران توضیح می‌دهد که اختلافات در جامعه را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد: اختلاف در شناخت معارف و وظایف اسلامی و اختلاف در اداره امور کشور. او تصریح می‌کند که در حوزه اعتقادات و اصول دین، اجتهاد فردی و آزادی تفکر جایز است و تحمیل عقیده به کسی امکان‌پذیر نیست. در مورد احکام شرعی فردی و اجتماعی که جنبه قانونی ندارند، تقلید از مجتهد عادل اعلم آزاد است، اما در مسائل اجتماعی و حکومتی که به وضع قانون و مقررات مربوط می‌شود، فقط نظر رهبری و فقهای شورای نگهبان معتبر است تا از هرج و مرج و تشتت آرا جلوگیری شود. سخنران همچنین به تقسیم وظایف میان نهادهای اصلی حکومت در قانون اساسی اشاره می‌کند و نقش شورای نگهبان را به عنوان داور نهایی در اختلافات میان این نهادها تبیین می‌نماید، با هدف حفظ اتحاد و جلوگیری از نفوذ دشمن.

متن پیاده شده

صل علی محمد و آل محمد و علی اهل بیت الطیبین الطاهرین السلام علیک یا ابا عبدالله و علی الارواح التی حلت به فنائک و عناخت به رحلک علیکم منی سلام الله ابدا ما بقیت و بقیل ونهار السلام علی الحسین و علی ابن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین سلام سلام بر همه شهیدان راه خدا راه حق و عدل و فضیلت سلام بر سالار شهیدان حسین و بر یاران وفادار جنبازش سلام بر شهیدان گلگن کفن نقلاب اسلامی شما ملت قهرمان سلام بر شهیدان پاکباز نبرد حق با با باطل در سراسر جبهه‌های غرب سلام بر شما پاسداران فداکار انقلاب سرباز زان رزمندگان دیگر داوطلبان عشائر سلام بر شما خلبان نیروی هوایی و هواانیروز فداکار درخشنده نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران سلام بر همه روهایی که در این رزم ملت قهرمانمان علیه باطل و پیکار علیه رژیم مزدور صدام پشتیبان حق و حقیقتن سلام بر همه مصدومان نبردها و پیکارهای انقلابیمون که در بیمارستان‌ها و خانه‌هاد و نمونه‌هایی از اون‌ها در صف مقدم عاشوراییان در اینجا مایع زینت این جلسه‌اند و سلام بر ملت عزیز و قهرمان بایمان که در راه تداوم انقلاب آرام ندارد و از بذل جان و مال دریق نمی‌ورزد ایمان و شور به استقبال سختی‌ها و دشواری‌ها و مشکلات و فداکاری‌ها می‌رود. تا سوعا و عاشورا برای ملت ما و انقلاب ما حماسه وحدت آفریده است. پرشکوه‌ترین راهپیمایی‌های ملت ما در دوران مبارزه با رژیم مزدور معدوم در روزهای تاسوعا و عاشورای ۲ سال پیش برگزار شد و همین مکن‌ها صحنه تجلی این نیروهای ایمان و حقل بودند. امروز در این سخن در این مناسبت و در این مکان مطلبم پیرامون مسئله اختلاف و وحدت است. وحدتی که امروز برای ادامه انقلاب از هر چیز دیگر بیشتر مورد نیاز است. وحدتی که امام امت ز عمق جان و دل برای تحقق اون مکرر فریاد برآورده است و فریاد اخیر او را در سخنان چند روز قبل شنیدید. ما همهمون این حقیقت رو می‌فهمیم که ان انقلاب و تداوم انقلاب در این برهه حساس و در همه مراحل حساس آینده تنها و تنها با وحدت صفوف و نیروهای مؤمن به انقلاب اسلامی میسره. فکر می‌کنم از نیروهای انقلابی کسی نباشه که در این مورد ذره‌ای تردید داشته باشه. صولاً وقتی شما قرآن را مطالعه کنید می‌بینید این کتاب راهنمای انقلاب ما همواره مسئله اختلاف وحدتشکن را نکوهش کرده و از همه خواسته است که بکوشن تا متحد و یکپارچه شوند. می‌دونیم که حتی کسانی که عاشق حق و حقیقتن کسانی که می‌خوان بنده حق باشند کسانی که می‌خوان در راه برقراری حق و عدل جنبازی و فداکاری کنند گاهی اینام دچار اختلاف میشن و اختلافشون بر سر اینه که آیا حق اینه یا اونه آیا این گروه پی حقه یا اون گروه آیا این چهره و شخصیت تجلی حقه یا اون چهره و شخصیت بنابراین مسئله اساسی این است که ما ببینیم از چه راه می‌توانیم به این وحدت برسیم از چه طریقی ما می‌تونیم مشکل اختلاف را حل کنیم؟ امروز در این سخن کوتاه می‌خوام مسائلی را که ممکن است زمینه اختلاف باشه بشمارم و ببینیم برای حل هرگونه اختلاف موجود یا اختلاف احتمالی آینده آیا راهی داریم که این بنبست‌ها را بشکند یا نه؟ اختلافاتی که ممکن است در جمهوری اسلامی ایران پیش بیاد دو گونه است. یکی اختلاف در زمینه شناخت اسلام، معارف اسلام و وظایف اسلامی. دوم اختلاف ر سر اداره امور کشور و شناخت مسئولیت‌ها، وظایف و حدود اختیارات مسئولان و نهادها. در بخش اول یعنی اختلاف بر سر تشخیص معارف وظایف اسلامی ما سه نوع مطلب داریم در ۳ جا ممکن است اختلاف نظر باشد. یک در زمینه عقاید و معارف اسلام دمینه احکام و وظایف، واجبات و محرمات شخصی واجبات و وظایف و محرمات اجتماعی که جنبه قانونی نداره اجتماعی‌ست اما قانون براش در اجتماع وضع نمی‌کنن و در رابطه با وظایف حکومت نیست. ه اختلاف در زمینه احکام و قوانین که جنبه قانون و مقررات داره اون دسته از قوانین اسلامی که در حکومت جمهوری اسلامی باید در شکل قانون مصوب ماده ی و ۲ و ۱۲۰ و۳۰۰ دربیاد و حکومت اونا رو اجرا کنه اما در مورد اول در مورد معارف و عقاید لام می‌گوید شناخت عقیده، انتخاب راه، آگاهی بر معارف پایه‌ای برای هر فرد انسان امریست اجتهادی. شما ای برادر، شما ای خواهر در هر سن و سالی باشید، در هر پایه از تحصیلات باشی باید تلاش کنی برای فهم عقیده و اصول دین و اصول معارف فکرتو به کار بیاندازی خودت مطالعه کنی خودت تحقیق کنی از این و اون بپرسی با این و اون بحث کنی تا معارف حقه را بیابی و از عمق قلب به اون معتقد بشی اصولاً در زمینه اعتقادات و معارف غیر از این راهی نیست. اعتقاد را نمیشه بر کسی تحمیل کرد. لا اکرا فدین قد تبشر من نمیشه از کسی تقلید کرد. شما همتون شنیدید که تقلید در اصول دین جایز نیست. نابراین در بخش معارف و اعتقادات اسلامی هر مسلمانی هر انسانی در نظام جمهوری اسلامی ما باید خودش مغز خودشو به کار باندازه خودش فکر کنه خودش بفهمه مطالعات زیاد داشته باشه اینجا و اونجا بره بحث‌های گوناگون را بشنوه و بعد اصول معارفش رو انتخاب کنه این بخش اول در اینجا نه حساب تقلید است نه حساب شخصیت‌هاست نه حساب احزاب و گروه‌هاست حساب فهمیدن و انتخاب کردن است بخش دوم بخش دوم وم مربوط میشه به احکام و وظایف فقهی در زمینه عبادات نماز روزه حج یا وظایف اجتماعی که جنبه قانونی نداره دروغ غیبت یا محرمات مشروبات الکلی قمار گوشت‌های حرام غذاهای حرام و امثال این‌ها در این زمینه دیگه همه ما مسلمون‌های ایران این مطلب رو فهمیدیم که در زمینه این‌گونه احکام مسلمان یا باید خودش اونقدر درس خونده باشه و درباره اسلام و اسلام‌شناسی مطالعه کرده باشه که مجتهد باشه اونوقت هر مجتهدی به فتوای خودش عمل می‌کنه خواد این مجتهد معم باشه، می‌خواد غیرمم یا انسان اونقدر درس نخونده که مجتهد باشه. شما می‌دونید بسیاری از این طلاب و فضلای عزیز ما طلبه فاضل درسخونده هستن اما مجتهد نیستند. همه کسانی که مسلمانند و مجتهد نیستند برای شناخت وظایف اسلامی فقهیشون باید از مجتهد عادل اعلم تقلید کنند. راه خیلی روشنه ابهامی وجود نداره هاان حالا اگر آمدیم در شناسایی مجتهد عادل اعلم اختلاف نظر پیدا کردن یک کسی میگهین آیتالله عادل است و اعلم است. یه کسی دیگه میگه اون آیت ادل است و اعلم است در اینجا هم اشکالی پیش نمیاد بگذارید مردم آزاد باشن بگذارید مردم بتونن انتخاب احسن کنن بگذارید هر مسلمانی بر طبق تشخیصش و تحقیقش درباره مجتهد عادل عالم هر کس را عادل و اعلم دونست رساله‌ش رو بگیره و تقلید کنه تقلید در زمینه مسائل فرعی و احکام فقهی در مورد وظایفردی یا وظایف اجتماعی که جنبه قانون ندارد آزاد است. هیچ مرکزیتی هم لازم نیست. البته در همین زمینه‌ها هر قطش مردم در شناسایی مجتهد و فقیه ادل اعلم نظرشون یکپاچ‌تر باشه بهتره. بحثی نیست. اما این غیر از این است که بگیم همه مردم حتماً باید از یک نفر یا یک گروه و شورا ت تقلید کنن. ضرورتی نداره. مشکلی هم پیش نمیاره. شما در احکام نمازت از این آقا تقلید کن. ۳ تا سبحان الله و الحمدالله و لا اله الاالله و الله اکبر در سوم و چهارم بگو او از اون مجتهد تقدید کنه یکی بگه اشکالی پیش نمیاد چه اشکالی پیش میاد بنابراین در بخش دوم یعنی وظایف دینی فردی یا وظایف اجتماعی که قانون نمی‌خواد تقلید آزاد است از هر مجتهد عادل اعلم هر کس را به عنوان مجتهد عادل اعلم مشناختی تقلید کن اشکالی نداره اینم بخش دوم و اما بخش سوم بخش سوم عبارت است از وظایف و احکام اسلامی اجتماعی که به قانون و مقررات مربوط می‌شود. ما احکام زیادی داریم در اسلام که آهنگ قانون و مقررات اجتماعی داره و دولت باید اون‌ها را اجرا کنه. هر مسئله‌ای از مسائل ه از وظایف اسلامی یک مسلمون باشه و آهنگ و مقررات داشته باشه این در هر نظام اجتماعی باید یک جور باشد یک رأی باشد مردم با دو جور قانون و سه جور قانون نمی‌تونن زندگی کنن آیا آیا در این جنگ بین ملت قهرمان ما و متجاوزان بعثی عراق کیا باید شرکت کنن کیا باید شرکت نکنن کیا آزادن می‌تونن شرکت کنن می‌تونن شرکت نکنن کیا باید جنگ رو اداره کنن خصلت‌هایی و چه خصوصیت‌هایی و کیا حق ندارند در اداره جبهه‌های نبرد سحیم باشند؟ چه نوع سلاح‌هایی را از نظر اسلامی می‌توان در این جنگ به کار برد و چه نوع سلاح‌هایی را نمی‌توان به کار برد؟ آیا حالا که دشمن بعثی شهروندان غیرنظام ی ما را خانه‌های مسکونی ما را در شهرهای خط آتش با توپ‌های دورزن و بمباران خراب می‌کنه ما هم می‌تونیم بریم شهرای اونا را بمباران کنیم یا گلوله باران کنیم یا موشک باران کنیم یا نه در دسپول وقتی وارد شدم اولین چیزی که مردم بیان می‌کردن این است که موشک جواب موشک باید در این باره نظر بده؟ آیا از نظر اسلامی می‌تونیم ما موشک‌های انسانکش ضد انسانی بحثی را با موشک‌هایی که برای برادران و خواهران مسلمان غیرمسلح بصره و شهرهای دیگر بفرستیم مقابله کنیم و جواب بدیم آیا آیه کریمه ف من اعتدا علیکم فدو علیه به مثل معتدا علیکم به ما چنین اجازه‌ای رو میده خب کیا به ما تجاوز کردن ساچنان کارگر و کشاورز و دانشجو و محصل و معلم بصره اونا به ما تجاوز کردن یا مزدوران بعدی تجاوز کردن کدام این یک مسئله فقهی اجتماعی در رابطه با قانون ر رابطه با وظایف حکومت درباره این‌گونه مسائل در جمهوری اسلامی ایران فقط یک رأی معتبر است اون هم رأی رهبر اکبر الله اکبر الله اکبر
من امیدوارم این نکته در این روز عزیز و این مکان عزیز برای همه شنوندگان این سخن خوب روشن بشه. ما از این به بعد مسائل این‌جوری فراوان داریم. ما مسئله زمین داشتیم. مسئله ایجاد خیابون‌ها و شوارع و جاده‌ها داریم. مسئله مالیات‌ها داریم. مسئله گمرک‌ها داریم. مسائل فراوانی از این قبیل داریم. در همه مسائل دینی اجتماعی که اجرای اون نیاز به وضع قانون و مقررات دارد تنها و تنها رأی مجتهد عادل فقیه رهبر می تواند معتبر باشه و همه ملت حتی همه مجتهدان دیگر باید از اجرای حکم اسلامی بر طبق فتوای مجتهد رهبر تبعیت یا لااقل حمایت کنن. الله اکبر. الله اکبر. احظه می‌کنید به این ترتیب ما دیگه اختلافی که بنبست برامون ایجاد بکنه نداریم در رابطه با مسائل اسلامی و تشخیص حکم اسلامی دیگه من نمی‌تونم با آقا بیام اینجا یه حرف من بزنم یه حرف آقا بزنه آقا تکلیف اسلامی اینه اون آقا بگه تکلیف اسلامی اونه مردم سردرگم و حیران و سرگردون بشن حیرانی و سرگردانی وجود نداره. اگر این حکم مربوط به وظیفه فردیست میگیم آقا هم حرف شما قابل قبول می‌تونه باشه هم حرف اون آقا دعوایی نیست. اگر حکم حکم اجتماعیست اما قانون نمی‌خواد بازم همین طور هم حرف این آقا خریدار داره هم حرف اون آقا دعوایی پیش نمیاد مردمم آزادن. اگر حرف مربوط است به احکام و مقررات اسلامی که رنگ قانون داره و باید آقایون تو محاکم اجرا کنند در اینجا فقط یک رأی میگیم آقا نه حرف شما برای ما اعتبار دارد نه حرف اون آقا اعتبار دارد ما در این مسائل یکهشناسیم و اون یکی هم مقام رهبری انون اساسی ما این مسئله را پیش‌بینی کرده. همین قانون اساسی که نزدیک به ۱۶ میلیون نفر از شهروندان جمهوری اسلامی ایران به اون رأی مثبت داده‌اند، پیش‌بینی کرده است که برای تشخیص اینکه قانونی مطابق با موازین اسلام هست یا نه فقهای شورای نگهبان که از طرف رهبری تعیین می‌شوند اظهار نظر می‌کنن آیا این قانون بر طبق اسلام است یا مخالف اسلام اگر گفتن مخالف اسلامه باید بگذاریمش کنار اگر گفتن بر طبق اسلامه باید همه عمل کنن و دیگر کسی در مخالفت با اون سخنی نگوید و ننویسد. البته این رو هم اضافه کنم. این بدون معنا نیست که بگوییم دیگران حق اظهار نظر ندارند. نظر هر کسی محترمه. ی نظر هر فرد متعارفم محترمه. فقط می‌گوییم اظهار نظرشون به شکلی نباشد که در جامعه اختلاف ایجاد کند. بنده می‌تونم بیام اینجا نظر خودم را بگم ولی به دنبالش بگویم این نظر منه ولی شما مردم وظیفه دارید و همهمون وظیفه داریم قانونی را که که فقهای شورای نگهبان منسوب از طرف رهبری مطابق با اسلام شناخته‌اند عمل کنیم و همه یکپارچه تأیید کنیم این میشه وحدت و یکپارچگی اسلامی این قسمت رو خلاصه کنم که در ذهن‌ها بمونه در جمهوری اسلامی ایران حدت و یکپارچگی امت در رابطه با مسائل اسلامی و پیروی از مراجع اسلامی و دنبال روی صاحب نظران اسلامی خدشدار و آسیب‌پذیر نیست. چرا؟ یک اگر اختلاف نظر در مورد معارف است اختلاف نظر در مورد معارف آزاد است. هر کس باید آگاهانه و آزادانه اصول و معارف دینی را خود بفهمد، اجتهاد کند و انتخاب کند، آزاد است اختلاف نیست. مثل اینکه ما میگیم هر کسی در لباس آزاده شما که اینجا نشستید لباساتون رنگارنگ و مختلفه. حالا این اختلاف لباس به وحدت و یکپارچگی شما لسه باید بزنه. قتی اسلام در یک زمینه‌ای رأی رو و انتخاب رأی و راه را آزاد کرده دیگه ما چرا بیاییم از این آزادی یک قدم اون طرفتر یا این طرفتر بریم آزاده د اگر اختلاف در مسائل فرعی فقهی مربوط به وظایف شخصی یا وظایف اجتماعی که با قانون و حکومت ارتباطی ندارد باز هم اختلاف آزاد است اشکالی پیش نمیاره نصف به هم نزنید آقا تو چرا نمازت رو اینجا شکسته خوندی فتوای مرجع تقلید من اینست که تمام بخونی خب جان من فتوای مرجع تقلید تو برای تو معتبره فتوای مرجع تقلید این آقا هم برای او معتبره هیچ اشکال تو تمام بخوان او هم شکسته بخونه خدا هم هر دو رو قبول می‌کنه دعوا نداره تو همین ماه رمضون ما گرفتار این مسئله بودیم یه عده‌ای می‌خواستن اختلاف ایجاد کنن سر فتوای مراجع در زمینه اینکه کسانی که از تیرون میرن کرج کار می‌کنن و برمی‌گردن روزاشونو بگیرن یا نگیرن خب فتوا مختلف بود پا مختلف تو روزتو بخور اشکالی نداره اونم روزشو بگیره اشکالی نداره اختلاف در فتاوی فرعی فقهی مربوط به وظایف شخصی و وظایف اجتماعی که جنبه قانون ندارد آزاد است بی‌خود این عرصه آزادی را بر کسی تعیین نکنیم ه سائل و احکامی که دینیست اما به مقررات و قوانین اجتماعی مربوط می‌شود در اینجا اختلاف مضر است حرام است و ملت باید یکپارچه عمل کند و ملاک فتوای رهبری و نظر فقهی فقهای شورای نگهبان بر مبنای فتوای رهبر و منابع فقهیست و ملت ما یک پارچه عمل می‌کند و به خواست خدا یک پارچه عمل خواهد کرد. الله اکبر. الله اکبر
امیدوارم این سخن که بینالرشده دلایلش روشنه به عنوان پایه وحدت و یکپارچگی ملت ما در رابطه با این گونه از وضا حکام اسلامی جا بیفتد و محکم شود. ما الان مسائل زیادی داریم باید اینا رو بالاخره حل کنیم. مسائلی هست در دادگاه‌های خانواده مرتبط می‌شود با احکام فقهی. خب ما ناچاریم با حکم فقهی یک فقیه در سراسر ایران عمل کنیم. نمی‌تونیم با فتاوی مختلف عمل کنیم و نمی‌تونیمم بگیم اون چه اهوت است اون رو انتخاب کنید. باهوت‌ها جامعه را نمیشه اداره کرد. ما باید اجتهاد پویا و زنده داشته باشیم. ما مسائل فراوانی برامون پیش میاد که فقه زنده متحرک پویا می‌تواند پاسخ‌گوی این مسائل باشد. احتیاط فقه رو به تهجر می‌کشانه و نظام اسلامی ما را سست می‌کنه. احتیاط بسیار خوب است. اما به شرط اونکه موجب رکود کارهای اجتماعی نشود. این در بخش اول در قسمت اول که قسمت اول سه بخش داره و اما قسمت دوم قسمت دوم از جایی که ممکن است در جامعه ما اختلاف پیش بیاد و منشأ اختلاف باشه عبارت است از اختلاف میاد دهای اداره‌کننده کشور و مسئولان کشور در پاره قلمرو حدود قلمرو و حدود اختیارات و وظایفشون مجلس رهبری رئیس جمهور نخست‌وزیر وزرا شورای عالی قضایی این‌ها نهادهای اصلی اداره جمهوری اسلامی هستن ممکن است یک جا رهبری یا شورای رهبری یک نظر بده. نخست‌وزیر بخواد یک نظر دیگه بده. مجلس بخواد یک نظر سوم بده رئیس جمهور بخواد یک نظر چهارم بده خب مردم سرگردون میشن گیج میشن دنبال حرف کی برن در تصمیم‌گیری‌های مربوط به ادا مهوری اسلامی ایران مقام تصمیم گیرنده باید یکی باشد. یعنی که یعنی دیکتاتوری داشته باشیم یعنی یک نفر همه تصمیمات رو بگیره تا مردم خیالشون راحت بشه؟ نه. ما اینقدر مبارزه کردیم تا از شر دیکتاتوری خلاص بشیم. نمی‌خوایم که یک دیکتاتوری نوع جدید داشته باشیم پس چی پس چیست در قانون اساسی ما خوب روی این جمله دقت بشه در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصمیم‌گیری درباره اداره امور مملکت ان ۵ نهاد اصلی تقسیم شده است. این جمله رو بار دیگه تکرار می‌کنم. در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصمیم‌گیری و اعمال نظر در اداره امور کشور میان ۵ نهاد اصلی تقسیم شده است. هر نهاد حدود اختیارات و وظایفش را قانون اساسی معین کرده و ملت و شما ملت قهرمان یک وظیفه دارید و آنکه با وجدان بیدار و آگاهتون مراقبت کنید هر یک از این نهادها در همان دائره وظایف و اختیاراتشون عمل کنن یک مقام رهبری مقام رهبری یک سلسله و وظایف قانونی در قانون اساسی دارد. فرمانده کل قواست. بنابراین کلیه مسائل مربوط به فرماندهی کل نیروهای مسلح و قوای مسلح ما هم از سپاه پاسداران، ارتش، ژاندارمری، شهربانی به مقام رهبری داده شده است. د تعیین فقهای شورای نگهبان ه تعیین رئیس دیوان عالی کشور و دادستان کل کشور ۴ تنفیض انتخاب رئیس جمهور و دادن حکم به او رئیس جمهور در صورتی که مجلس یا دیوان عالی کشور او را محکوم کند بر طبق اون که در قانون اساسی آمده این‌ها یک سلسله وظایف اصلیست قانونی که قانون اساسی اون را بر عهده رهبری گذاشته در این وظایف هیچ‌کس از نهادهای دیگر نباید دخالت کند. البته همون طور که می‌دونید امام به دلیل خصالتی که داشتن و ضرورت تعیین تکلیف فرماندهی فرماندهی کل قوا را به برادرمون آقای بنی‌صدر رئیس مهوری واگذار کردن و ایشون الان در این سمت عمل می‌کنند و کارشونم قانونی الله اکبر الله اکبر تعیین دو نفر نماینده در شورای عالی دفاع و تعیین فرماندهان با پیشنهاد شورای عالی دفاع این‌ها مجموعه وظایف رهبریست. نه مجلس نه نخست‌وزیر نه دولت نه شورای عالی قضایی نه رئیس‌جمهور و نه هیچ نهاد دیگر در این کار دخالتی نمی‌کند. اختلافی پیش نمیاد. وظایف روشنه. این نهاد اول رهبری. نهاد دوم رئیس‌جمهور. جمهور در قانون اساسی ما وظایف معینی دارد که در فصل مربوط به رئیس جمهوری آمده است. مفصله. من اینجا دیگه نمی‌خونم اون‌ها رو نمیگم. وقت کمه نمی‌خوایم اینجا قانون اساسی تدریس کنیم ولی وظایف مشخصه. سوم نخست‌وزیر و وزرا به عنوان هیئت دولت که ریاست هیئت دولت با نخست‌وزیر است. این‌ها هم وظایفی دارند که در قانون اساسی آمده است. یکی از آقایون که دقت نکرده بودن در قانون اساسی در یکی از مصاحبه‌هاشون انتقاد کرده بودن. ود مجلس دیگه چرا هیئت دولت تصویب‌نامه داره؟ این ناشی از کم توجهی به قانون اساسی هیئت دولت برای اجرای قوانین نیاز دارد به تصویب آیین‌نامه‌ها و تصویب‌نامه‌ها و در قانون اساسی صریحاً آمده است که هیئت دولت و حتی یک وزرا می‌توانند آیین‌نامه‌های لازم را بر در بر طبق حدود اختیاراتشون تهیه و تصویب کنن اینم هیئت دولت مجلس مجلس نمایندگان مردم مجلس شورای اسلامی بر طبق قانون اساسی قانون‌گذار است و وظایف خاصی دارد. این وظایفم در قانون اساسی به تفصیل آمده. نجم شورای عالی قضایی شورای عالی قضایی باز بر طبق قانون اساسی مسئول قوه قضاییه است و وظایف مفصلی دارد که در قانون اساسی آمده است وقتی قانون اساسی آمده نهادهای اداره‌ کننده کشور را معین کرده و برای هر نهادی وضا و اختیاراتی معین کرده و نزدیک به ۱۶ میلیون از مردم این کشور که حق رأی دادن داشتند که نمایش ۳۰ میلیون نفر یا بیشتر است حامی و پشتیبان این قانون اساسی هستن دیگر اختلاف چرا اختلاف چه معنی داره هر کسی حدود اختیاراتش معلومه مسئولیت‌هاشم معلومه و همون طور که امام فرمودن هر کسی به کار خودش بپرداز زد و کارش رو خوب انجام بده. دیدم یه آقایی از این سخن سوستفاده کرده بود. گفته بود که وقتی قرار است هر کسی کار خودشو انجام بده بنابراین افراد درباره مسائل دیگر حتی اظهار نظر علمی هم نکن. ز جمله بر خود من انتقاد کرده بودن که چرا درباره مسائل اقتصادی نظرات فکری و علمی رو اگه داره میگه و بیان می‌کنه اینم سواستفادهست نه در اسلام و نه در قانون اساسی نه در اسلام و نه در قانون اساسی حق اظهار نظر علمی و فکری از هیچ‌کس در هیچ زمینه‌ای سلب نشده اگر و وزیر اقتصاد یه نظریه‌ای داشته باشه درباره مسانع قضایی و در یه سخنرانی بگه یا در یه مصاحبه اظهار کنه یا در یه مقاله بنویسه به این نمیگن آقا شما دخالت کردید در امور قضایی دخالت یعنی دخالت در تصمیم‌گیری و اجرا نه در اظهار نظر اظهار نظر درباره مسائل برای همه صاحب نظران در همه زمینه‌ها آزاده تی قانون اساسی وظایف هر یک از این پنج نهاد و اختیارات و مسئولیت‌هاشون را معین کرده دیگر اختلاف معنی نداره یکی بیاد ممکن است در یه موردی مجلس بگوید اظهار نظر و تصمیم‌گیری در این باره از وضای و اختیارات من است نخستوزیر بگوید اظهار نظر و تصمیم‌گیری از وظایف و اختیارات من است. رئیس جمهور بگوید اظهار نظر و تصمیم‌گیری از وظایف و اختیارات من شورای عالی قضایی بگوید اظهار نظر و تصمیم‌گیری از وظایف و اختیارات منه. نه این نه اون نه آن اختلاف اینجوری پیدا بشه. خب این راه هم قانون اساسی ما تکلیفش رو معین کرده. الی نداره اتفاقاً همین چند شب قبل یکی از آقایون از وزرا سؤال می‌کرد که آیا حدود وظایف من بر طب قانون اساسی چیه؟ گفتم اون طور که ماها می‌فهمیم اینه ولی فهم ما شرایط تو سندیت قانونی ندارد. قانون اساسی مرجع تصمیم‌گیری مورد حمایت ملت را در این باره هم معین کرده اگر نخست وزیر با رئیس جمهور رئیس جمهور با مجلس مجلس با شورای عالی قضایی هر یک از این‌ها با رهبری در مورد اختیارات و وظایف خودشون در فهم قانون اساسی اختلاف نظر پیدا کردند طبق قانون اساسی مقام داور و حکم تشخیص دهنده در این زمینه شورای نگهبان مرکب از فقها و حقوق‌دان است. مطلب دیگه تمامه ببینید دیگه جای اختلافی واقع می‌مونه اگر اگر اختلاف در فهم وظایف و اختیارات و فهم اصول قانون اساسی در این رابطه باشد داور در خود قانون اساسی معین شده. شورای نگهبان ۱۲ نفر عضو دارد. ۶ فقیه، ۶ حقوق‌دان مسلمان متعهد این‌ها با هم جمع میشن. روی اون اصل مورد اختلاف قانون اساسی بحث می‌کنند. رأیشونو صادر می‌کنن. وقتی رأیی را اون‌ها با دو سوم آرا و در تفسیر با س۳ چهارم آرا در یر با س۳/۴هارم در تطبیق با دو سوم آ را صادر کردن دیگه تمامه مسئله‌ای پیش نمیاد ملاحظه می‌کنید در خوشبختانه به یمن آگاهی شما ملت قهرمان و به یمن قانون اساسی که تا این اندازه ریزبینی می‌کرده و اختلافات احتمالی را پیش‌بینی کرده است. در جمهوری اسلامی ما بهانه‌ای برای اختلاف نهادهای اداره‌کننده کشور وجود ندارد و شما ملت قهرمان باید یک پارچه از همه مسئولان بخواهید بر طبق قانون اساسی و بر طبق شخیص شورای نگهبان هر نهادی فقط و فقط در اون دائره مسئولیت‌ها و وظایف و اختیاراتش عمل کند و این پنج نهاد پشت و پناه یکدیگر باشند. تاونجا که به سهم ما در این رابطه مربوط میشه یعنی سهم شورای عالی قضایی من صریحاً با صراحت و صداقت اعلام می‌کنم که شورای عالی قضایی و اعضای شورا تنها و تنها در چهارچوب مسئولیت‌های قانونیشون بر اساس قانون اساسی ل خواهند کرد و در هیچ یک از کارهای مربوط به نهادهای دیگر کمترین دخالتی را ندانسته و نخواهند دانست. اما اظهار نظر درباره مسائل سیاسی، اقتصادی، اخلاقی اجتماعی فقهی بینشی جهان‌بینی این برای اون‌ها هم مثل دیگران آزاد است. دخالت، تصمیم‌گیری، ابدای رأی و اجراً در پاسوب قانون اساسی و در مسائلی که بین شورای عالی قضایی و نهادهای دیگر در تصویر قانون اساسی اختلاف نظر باشد، شورای عالی قضایی اعلام کرده و می‌کند که صرفاً تابع نظر شورای هبان قانون اساسیست الله اکبر الله اکبر الله حسین
بر همین اساس رئیس جمهور نخست وزیر وزراء مجلس شورای اسلامی می‌توانند در چارچوب مقرر در قانون اساسی عمل کنند و هیچ‌گونه اشکال و اختلافی هم وجود نخواهد داشت. بنابراین بنابراین همه افراد همه اقشار همه احزاب و گروه‌ها و ساکن‌ها همه انجمن‌ها در جمهوری اسلامی ایران جبهه دقیق توجه کنید به این ای که پایان عرایض منم هست همه اساس، همه اقشار همه احزاب و سازمان‌ها و انجمن‌ها و گروه‌ها وظیفه دارند و می‌توانند جبهه متحد و یکپارچه اسلامی بر پایه وراثت و حمایت از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را به وجود آورند و هیچ فرد و هیچ نهاد و هیچ حزب و هیچ سازمان و هیچ گروه نتواند در صف واحد و یکپارچه ملت قهرمان ما رخنه‌ای به سود دشمن ایجاد کند
این فشرده عرایض امروز من مطلبی هم دارم در این ایام در رابطه با روحانیت و نقش روحانیت و مسائل دشمن به خصوص در این ماه‌های جنگ حق و باطل در رابطه با این نهاد اجتماعی به وجود آورده به خواست خداست پس فردا روز پنجشنبه ساعت ۱۰ و نیم برادران در مسجد امام در اول بازار جلسه‌ای رو خواستند برگزار بشه و اونجا در خدمت مردم شریفمون باشم. بحث درباره روحانیت را به یاری خدا به روز پنجشنبه موکول می‌کنم و اونجا در این زمینه به تفصیل سخن خواهم گفت. الله اکبر. الله اکبر. الله اکبر. حسین عزیز یا ابا عبدالله ای یاران جنباز حسین ای شهیدان پاکباخته راه خدا ای شهدای به خون خفته انقلاب اسلامی ما چه می‌گوییم و اونچه می‌کنیم آرزو داریم صرفاً در رابطه با حق و حق‌پرستی باشد. حسین جان وقتی خواستید مردم را دعوت کنید به قیام علیه یزید و یزیدیان پایه سخنت و دعوت این بود که الا ترون ان الحق لال به معیار و ملاک عمل مردم و مسئولان نیست حسین جان در همین روزها وقتی فرزند جوان فرومند است علی اکبر در اثنای راه و مسیر اونجا که بر پشت مرکبه راه است چشمان است گرم شده بود و رویای کوتاهی دیدی و سر برداشتی و گفتی انا و انا الیکه راجعون ی جوان است پرسید پدرم چیست مطلب؟ گفتی می‌بینم که همه ما داریم به سوی میدان شهادت خونبارمون می‌رویم. علی اکبر ازش یک سؤال کرد. هر شب بابا جان اولنا الحق بابا جان مگر ما مگر ما در راه حق نیستیم؟ در پاسخش فرمودیم بلا فرمودی علی جبر حرکت ما در راه حقه اونوقت علی اکبر است آن جمله تاریخی را که آموزنده راه جهاد و هنر شهادت به همه جوون‌ها و غیرجوون‌هاست. بر زبان آورد و گفت لانی بالموت پدرم اگر ما به راه حق میریم از مرگ بای نداریم انسان حق استیزش در راه خدا و در راه حق استجاهدون فی سبیل الله به اقوالهم و انفسهم و چون امروز امروز دارید نشون میدید به تاریخ ه خون علیاکبر هدر نرفته است. اون روز امام حسین در اون جامعه ذوالقصده یزیدی فریاد برمی‌آورد حلم ناصر ینصرنی آیا یار و یاوری هست مرا یاری کند؟ جواب خیلی کم شنید یه آدمی مثل حر پیدا شد چند تای دیگه هم مثل او به این حلم ناصر جواب گفتند حسین جان امروز فرزند قهرمان است امام امت حلم ناصر نگفته توده‌های میلیونی از سراسر ایران و گروه‌های حماس آفرین از سراسر جهان را لبیک می‌گویند. الله اکبر. الله اکبر. الله اکبر.
حسین جان این لبیکی که ما به ندا و دعوت ناگفته اما آشکار فرزند استم و رهبرمون می‌دهیم. به راستی پاسخی و لبیکی به همون ندای حلب ناصر که تو در صحنه کربلا گفتی خدایا ملت ما را در ادامه راه حسین موفق بدارین
خدایا این یادگار پرعظمت تشیع سرخ علوی و اسلام را و سنت و عترت را برای امت ما پایدار بدار. آمین.
خدایا ما می‌خواهیم همیشه محرم‌ها، پاسوع‌ها و عاشوراهامون زنده و سازنده و وحدت آفرین باشد. بارلاها سو عاشورای امسال را نقطه اسب تعیین کننده‌ای در استوارتر شدن و ت و یکپارچگی امت و نهادهای ما قرار ده قرار
خدایا ما هر روز و در هر مرحله می‌بینیم امام برای تداوم انقلاب چه پشوانه پربرکتیست خداوندا این پشوانه پربرکت را برای ادامه این انقلاب عزیز پایدار داد
خدایا ازان ما را در صحنه‌های نبرد حمایت کن.
اون‌ها را نصر و پیروزی عنایت فرما. آمین.
خانواده‌های عزیز شهیدان و مصدومان انقلاب را شکیبایی و بردباری عنایت فرما. آمین.
مصدومان انقلاب و همه بیماران را هر شفای کامل و عاجل عنایت فرما. ولی عصر امام زمان اون زاده زنده حسین را از همه ما راضی و خوشنود سازین بالنبی و آله و صل علی محمد و آله الاصحار علی بسم الله الرحمن الرحیم السلام علیک یا ابا عبدالله الارواح التی حلت به نائک علیک منی سلام الله ابدا ما بقیت و بغینهار ولا جعله الله العهد منی لزیارت السلام علی الحسین و علی ابن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین تقدیم به روان تابناک تمامی شهیدان راه خدا از کربلای عراق تا تمامی کربلاها و کربلای جنوب و جنوب غربی کشور تا سراسر مردهای خونین غرب کشور ما و برای سلامت امام بزرگوار امتمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *