خلاصه سخنرانی
این خطابه به تبیین مفهوم آزادی از دیدگاه اسلام میپردازد و آن را با برداشتهای غربی از آزادی مقایسه میکند. سخنران بر این باور است که آزادی حقیقی، رها شدن از بندگی هوسها و تمایلات نفسانی است، نه بیقیدی مطلق. وی با تأکید بر نقش شهیدان به عنوان آزادگان حقیقی که از همه تعلقات دنیوی آزاد شدهاند، جامعه اسلامی را به امر به معروف و نهی از منکر فرامیخواند تا محیطی پاک و مساعد برای رشد معنوی فراهم شود و در عین حال، بر حق مردم در انتقاد سازنده از مسئولان نیز تأکید میورزد. هدف اصلی خطابه، تبیین یک جامعه آرمانی اسلامی است که در آن، آزادی فردی در چارچوب ارزشهای دینی، به تعالی انسان و جامعه منجر شود.
متن پیاده شده
اعوذ بالله السمیع العلیم من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین وصلاه وسلام علی جمیع انبیاه و رسله و علی سیدنا و مولانا قاسم النبیین ابالقاسم محمد علی محمد و آل محمد و ابن عمه وفیه من بعده مولانا علی امیر المؤمنین و علی الهداه من اهل بیته وخیره من آله و صحبه وسلام علینا و علی عباد الله الصالحین سلام بر شما شهیدان پاک هوی و سلام بر همه شهیدان راه خدا السلام علیکم یا اولیا الله و احبائه السلام علیکم یا الله وائه همان و درودی را که همهمون به برکت عاشورای حسینی و زیاد ت پاک حسین و اصحاب حسین یاد گرفتیم و با اون خو کردهایم. امروز به شهیدان پاک عرصههای گوناگون جهاد و قیام قهرمان انقلاب اسلامیمان میفرستیم. چه سعادتمند این انسانهای رشد یافته و به کمال رسیده. شهادت برای یک آرمان وسیله است. اما برای یک انسان چیزی شبیه هدف اگر نگویم هدف است. شهادت که تا با شهود انسان نسبت به حق و خدا قریب نباشد شهادت نامیده نمیشه مرحله بالایی ضور تام قلب انسان در پیشگاه خدا حضور قلب در برابر خدا و کشته شدگان راه خدا اونها که فی سبیل الله حرکت میکنن تلاش میکنن خون میدهند جن میده میدهند. اینها قبلاً ایمانشون رو به خدا اونقدر قاطع و محکم و روشن کردهاند که از همه دوست داشتنیهای دیگر در ره اون دوست میگذرند. شهیدها آزادگانند. اگر ما خطاب به امام حسین علیه السلام یم ای سرور آزادگان برای اینه که شهیدان راه حق آزادگانند شهید تا خودش رو از بندگیها و بردگیها آزاد نکنه قدم به میدان شهادت نمیگذاره او خودش رو از همه علائق آزاد کرده ز هرچه رنگ تعلق پذیرد آزاد شده اونوقت میره به خیل کویندگان خط سرخ شهادت بپیونده و اصولاً اون آزادی که به صورت یک ر اصلی در انقلاب اسلامی ما درآمد این آزادی بود اگر زن و مرد ما فریاد برمیآوردند که استقلال آزادی حکومت اسلامی منظورشون از آزادی اون آزادیهای بیبند و بارگونه نبود. هیچ مرد مسلمان متعهد و هیچ زن مسلمان متعهد خواستار آن نبود که زن و مرد در جامعه ما آزاد باشد. هیچ قید و بندی نداشته باشد. هرگز نمیخواست محیط اجتماعی ما به هر زن و مردی اون آزادی را به که هرجور دلش میخواد لباس بپوشه، هرجور دلش میخواد زندگی کنه، هرجور دلش میخواد معاشرت کنه، همچه آزادی رو دنبالش نبودند انقلابیون مسلمان با ایمان ما. دیروز که در قم به مناسبت ۲۲ بهمن این جشن فرخنده، سخن میگفتم بحث به همین مسئله آزادی کشید. اونجا از اون انبوه برادرها و خواهرها پرسیدم آیا شما که در شهر قیام و پیام و خون و شهادت قم مدتها پرچمدار انقلاب بودید و در ۱۵ خرداد از رین صحنهها را در سال ۴۲ در این شهر به وجود آوردید و شهری را که میگفتن وارداتش مرده است. نشون دادید که از خیلی شهرهای دیگر زندهتره. البته این جمله رو اونجا نگفتم. اینجا میگم. از شما میپرسم آیا شما اون وقتی که فریاد برمیآوردید استقلال آ آزادی حکومت اسلامی منظورتون از آزادی این بود که شما خواهرا و شما برادرها در یه محیطی زندگی کنید که کسی را با کسی کاری نباشد هر که هرجور میخواد عمل بکنه و اونها فریاد برآوردهاند که نه تکبیر
الله اکبر الله اکبر الله اکبر ن بری سرا درود بر منتظری امتان
و حالا شما برادرها و خواهرهای عزیز که در این مسجد به یاد شهیدان والای هویده این عزیزان قهرمان ی بزرگداشت اونها و حضور در جمع خانوادههای شهیدپر اونها در این مسجد گرد آمدهاید. از شما سؤال میکنم شما جوانان عزیز شما برادرها و خواهرهای با ایمان که در سال ۵ و هفت اون حرکت مردمی میلیونی پرشکوه را بارها و بارها به وجود آورید و وجب به وجب خیابونها و کوچهها و میدونهای ما شاهدان حرکت شما هستند در پیشگاه اوند آیا شما اون روز که بانک برمیآوردید آزادی منظورتون از آزادی این بود که در جامعه مردم مرد و زن جامعه آزاد باشن هر گناهی را میخوان مرتکب بشن هر کس خودش بر پایه ایمانش گناه نکرد خیلی خوب اما اگر در ایمان خودش اونقدر قوی نبود معرفتش اونقدر بالا نبود که او آزادانه گناه نکنه و دنبال روی هواها و هوسهاش بود و هوسکیش بود او رو آزاد بگذارن فقط تلاش کنن برای کمال فرهنگی او و کمال معنوی او تلاش کنن تا او را از نظر این یمان و معرفت و آگاهی به اون پایه برسونن که گناه نکنه اما اگر گناه کرد خواه تو خونه خواه تو کوچه خواه توی خیابون خواه توی مدرسه خواه توی اداره آزادش بگذارند چون ما خواستار آزادی هستیم شما اینچنین آزادی میخواستید تکبیر
الله اکبر الله اکبر الله اکبر مردی امید و ما
بنابراین شما آزادی به معنای آزادی مطلق شهروندان جمهوری اسلامی برای اونکه به دلخواه خود زندگی کنن این دلخواه رچه میخواد باشه چنین آزادی را دنبالش نبودید. آزادی از دیدگاه اسلام عزیز ما در درجه اول آزاد شدن انسان از بندگی حواس اریت من اتخذ الهه هواه و ازله الله ولا علم آیا نگریستهای به اون انسانی که هوا و هوسش را تمایلاتش را میپرستد هوسکیش است هواپرست است و با اینکه خیلی عالم است و دارای گنجینه معلومات اما خدا او را گمراه کرده خیلیا هستن المن اما رهرو و رهیاب نیستند. همون طوری که مکرر در سخنان اخیر امام شنیدهاید علم برایشون حجاب اکبر است. علم مانع آن است که حق و حقیقت را بیابند و بشناسند و بپذیرند و در برابرش خاضع شوند. علم بهشون به جای تواضع و فروتنی در برابر هفت غرور و خودسری و سرکشی در برابر هفت داده است. آزادی بدان است که انسان در برابر حاکمیت هواها و هوسها و تمایلات درونی گوناگونش بر انتخاب و رفتارش د بماند، آزادیش را حفظ کند و این شهیدان عزیز ما چنینن. اینها خودشون رو در برابر بسیاری از هوسها آزاد کردهاند و تا آزاد نشوند بدین راه قدم ننهند. این است آن اون آزادی که باید نظام حکومت اسلامی به زن و مرد و پیر و جوان و کارگر و کشاورز و شهری و روستایی و پیشور و دانشجو و فرهنگی و دانشگاهی و روحانی و کارمند و همه قشرهای ما بدهد و تا ما در خط تسلط بر هواها حرکت نکنید ه این آزادی نمیرسیم و چون محیط اجتماعی تأثیر به سزایی دارد در اینکه در درون من و شما هواها رشد کند یا ذکر خداها رشد کند محیط مؤثره درسته که اگر افراد رشد یافته رسیده به مراحل بالای کمال را در میان انگیزههای رنگارنگ فساد رهاکنی اختیار خودشونو میتونن داشته باشن اما اینا چند درصدن چند در هزارن ای اینکه بقیه انسانها حاکم بر هوایشون بمانند باید بکوشیم محیط هم محیطی باشد که از در و دیوارش انگیزه فساد نبارد و به محض اینکه خواستیم ما محیط را از این آلودگیها پاک کنیم خودبهخود مقداری از آزادیها گرفته میشود. اگر به اون خانم گفتن خانم شما آزادی درست فریادم برآوردی برای آزادی باز هم آزادیش حفظ شده چون خودش آزادانه شنیده اما اگه حالا نخواست آزادانه بشنوه گفتینایی که شما میگید خوبه ولی من فعلاً دلم میخواد هنه از خونه میام بیرون با آرایش تمام عیار بیام بیرون خب اینجا نظام اسلامی با او چه کند آزادی او را حفظ کند و رعایت کند و به او بگوید آزادی خانم ما حرفمونو به تو زدیم تو میخوای گوش کن میخوای گوش نکن آزادی گوش کردی خوشا به سعادتت گوش نکردی عذابش خودت را میگیرد. اومدی یا بیرون آمده اینجور بیرون یا نه؟ ما نهی از منکر میکنیم اونجا. اگه خواستیم نهی از منکر کنیم خودبهخود مقداری از آزادی این خواهر رو از دستش میگیریم و نه به خاطر اینکه دشمن آزادی او و آزادی بشریت باشیم. به خاطر اینکه دوست واستار آزادی او و آزادی بشریتیم. تو ای خانم بنشین با خودت بیاندیش درونت چه انگیزهای هست که تو را وا میدارد به جای پوشش با کرامتی که اسلام برایت در نظر گرفته. میخواهی بدون این پوشش به کوچه و خیابون بیایی. آیا خودآگاه یا ناخودآگاه در اعماق روحت خودنمایی و میل به خودنمایی و نمایش دادن خویشتن در برابر دیدگان دیگران تو را به این گناه وا نمیدارد و اگر تو نتوانستی این تمایل را ا این جهل را یا هر چیز را در خودت مهار کنی و باز خواستی اینگونه بیرون بیایی باید به شما بگوییم که جامعه ما چنین وضعی را در محیط اجتماعیش تحمل میکند یا نمیکند؟
میکند.
الله اکبر. الله اکبر الله اکبر الله اکبر مرگ برمی درود برض امید امت و امام
من وقتی این شهیدان به خدا پیوستمون رو میبینم وقتی این جوانهای پاک را میبینم که با چه شوق و شوری به سوی میدونهای نبرد حق باطل میروند ند و سرفرازی برای امت اسلام و اسلام میآفرینن. من وقتی اینها رو میبینم میبینم چطور در برابر تمام این انگیزهها حساسن. ای خانم به من حق بده به حساسیت این جوونهای جنباد در راه خدا هم احترام بگذارم و احترام بگذاریم و نگوییم که بله اینها جنباز راه خدا هستند اما آزادی دوست نیستند. اشتباه میکنی اینها شهیدان راه آزادی.
الله اکبر الله اکبر الله اکبر مرد منافقین و درود برد نا
اینها با تمام وجودشون آرزو میکنن که همه انسانها مثل اینها آزاد باشند. آزاد مرد و آزاد زن. و برای همین است که میگویند ما میخوایم محیط اجتماعیمون از در و دیوارش انگیزههای انحراف نبارد و این گفته و این خواستهشون درست در خط تقویت آزادیست با اون معنی متعالیهاش در اسلام. بنابراین بر پایه تعالیمی که از اسم ام میشناسیم. انسان آزاد است. حتی آزاده میخواد خدا را اطاعت کنه. میخواد خدا را اطاعت نکنه. اونم آزاده. خود خدا به من و شما این آزادی رو داده. بخوایم او رو اطاعت بکنیم، بخوایم اون رو معصیت کنیم. اونایی که خدا رو معصیت میکنن از روی آزادی جهل اما در عین حال با آزادی خدا رو معصیت میکنن. کسی که اونا رو مجبور نمیکنه که خدا رو معصیت کنه از روی اختیار و آزادی خدا رو معصیت میکنن و این ویژگی انسان که میتونه خدا را معصیت کنه. ن ویژگی برای انسان در خود قرآن هم آمده انا هدیناه السبب اما شاکرا و اما کفورا و قل الحق من ربکم ف من شا فلیؤمن و من شا فلیکفر حق از جانب خداتون میاد هر که دلش میخواد ایمان بیاره هرک دلش میخواد کفر بورده این آزادی رو اسلام بهش تصریح میکنه. بنابراین تا اونجا که من و شما به عنوان یک فرد هستیم در برابر حرام و حلال واجب و حرام اسلام هم آزادیم. میخوایم به واجبات عمل میکنیم؟ میخوایم نمیکنیم؟ میخوایم محرمات رو ازش پرویز میکنیم؟ میخوایم نمیکنیم. مختاریم آزادی. سی ما رو مجبور نمیکنه پاشیم نماز بخونیم. اصلاً نمازی که مجبوری آدم بخونه دیگه نماز
نیست. ما باید از روی شوق پاشیم نماز بخونیم تا نمازمان نماز باشه. ما باید از روی ترس از خدا و ترس از ضلال و گمراهی و فساد و سقوطمان خدا را معصیت نکنیم تا تقوامون تقوا باشه. از روی اختیار از روی آزادی اما وقتی که میایم تو جامعه وقتی که میایم در مرعا و منظر دیگران وقتی که با یه نفر ۲ نفر ۱۰ نفر ۱۰۰ نفر ی میلیون نفر دیگه هستیم اونجا دیگه من تنها نیستم اونجا محیط اجتماعی است اونجا اگر گناه کردن من گستاخی من گناه این نوجوان عزیز را بلغزاند و او را به گناه بکشاند من به او خیانت کردم و اسلام آزادی در خیانت را آزادی نمیداند ضد آزادی میداند
الله اکبر الله اکبر الله اکبری درود برض توحید و امت و
شما همتون مقایسه کنید جوانهاتون رو حالا با ۶ سال پیش جوانهامون رو حالا با جوانهامون در ۶ سال پیش مقایسه کنیم. جوونهای ۶ سال پیش م اشتن غالباً نه همشون اکثریت جوونهای ما به مسابقه در راه حرضگیها بیبند وباریها آلامت شدنها دنیاپرستیها هواپرستیها هوسکشیها چشونده میشدن. وقتی ما از بالا به کل جامعه نگاه میکردیم، دیدیم کل جامعه داره به سوی شرور حرکت میکند نه به سوی خیرات. جامعه ما اون جامعه الهی که قرآن میگه یسارعون فی الخیرات نبود. ه در راه خیرها در کل جامعه به چشم نمیخورد. یه عده معدودی تو راه بودن. یک اکثریتی بیراهه میرفتن. تعارف که نمیخوایم بکنیم. حالا برگردید به ۳ سال قبل. ۲ سال و نیم قبل. ۲ سال و نیم پیش کیا بودن؟ همونهایی که که یک اکثریتی بیراهه میرفتن. تعارف که نمیخوایم بکنیم. حالا برگردید به ۳ سال قبل، ۲ سال و نیم قبل، ۲ سال و نیم پیش کیا بودن؟ همونهایی که فارغ از تمام این وسوسههای شیطانی به صورت میلیونها توی خیابونها راه میاد. تادن بیپروا از همه خطرها بیقید نسبت به همه نیازها لباسش گلی میشد لباسش پاره میشد کفشش پاره میشد کهنه میشد صبح تا شب گاهی ۱۰ ساعت ۱۲ ساعت بیرون خانه بود همش در راه حرکت تشنه و گرسنه اگر ظهر که میشد توی راه د تا دونه خرما یا یه لقمگیرش میآمد یا نمیآمد. همینی که اگر ظهرها ناهارش دیر میشد توی خونه فریاد سر مادرش بلند میکرد آی پس صبح تا حالا چیکار میکردی که غذای من آماده نیست؟ و اگر میرفت یه جایی توی محل غذاخوری کارگاهش، کارخونهش، ادارهش، مدرسهش غذاش رو ۲ دقیقه دیر میآوردن اونقدر باقا شوق رو میز میزد که انگار مارش قاشوق گرفته بود. همین میبینید که الان اصلاً یادش نیست که ظهر چیزی خورده یا نخورده. این ترقی این تعالی اینکه تمام وجود این زن و مرد متمرکز شده بود در یک نقطه متعالی و هدف متعالی. این در پی چه چیز آمد؟ چطور شد که راهپیمایا اول ۱۰۰ هزار تا میشد بعد ۲۰۰ ۰۰۰ تا میشد بعد ۵۰۰ هزار تا میشد ای تا رسیدیم به ۲و س۳ میلیون چه شد چی بود محیط شرایط مساعد محیط مساعد تقاضای درونی فطرت پاسخ مساعد محیط جوانان ما را از کابوارهها سینماها تماشا ها مراکز فساد بیرون کشیده بود اینها را آورده بود در راه خدا بله محیط مؤثره زمینه درون انسان هست زمینههای پتر درون من و شماست خداوند این استعدادها را درون من و شما آفریده اما کجا این استعدادها خوب پرورش میکنه؟ در محیط پاک در محیط مسا آقا جان آخه این چه منطقیست که تو از من میخواهی همیشه گلها را در شورزار بهرویانم میشه در شورزار گل رویان اما چند تا با چقدر زحمت با چقدر آفت با چند درصد قبول خطر از ۱۰۰ تا گل که اونجا بکاری چند تاش جون سالم در میبره چرا نمیخوای شورزا اصولاً تبدیل به گلزار کنی. اول بیا این خاک شور را چند مدت در مسیر یک جریان نیرومند آب شیرین پاک کننده قرار. بگذار بگذار یک جریان نیرومند آب شیرین بیاد. این شوریها اینها را بزید بپالاید اون وقت میبینی که راحت بذر گلم که بپاشی گل سز میشه چرا مخالفت کنیم ما با پالایش جامعه جامعه باید پالوده شود جامعه باید محیطش محیطی باشد پاک از مظاهر گناه و هرگز نمیتوان کسی گفت که چرا نهی از منکر میکنی؟ نهی از منکر شعار اسلام است. کنتم خیر امت اخرجت لناس تون بالمعروف و تنهون عن المنکر. قرآن میگوید شما بهترین جامعهای هستید که از شکم تاریخ به دست توانای خداوند و با حرکت سازنده و نیرومند پیامبر خدا بیرون کشنده شدید. ویژگی شما چیست؟ این است که امر به معروف میکنید و نهی از منکر. آه جامعه مسلمونها جامعه فضولهاست. بله. جامعه مسلمونها جامعه فضولهاست. کار دارن ببینن ار میکنم؟ به من کار دارن. خوب هم میکنن. نگاه میکنن ببینن من چهجور میرم. چهجور میام. اگه من تو خونم تک ونا یه گوشهای تک ونا با خودم فقط باشم. نه اونجا تجسس نمیکنن. ولا تجسسو تجسس نکنید اونجا. یک تو اتاقش توی خونهش توی گوشه بیابون توی باغش کاری نداشته باشید اونجا اونجا بله اونجا خودشه و ایمانش اونجا اگر رفتید شما سر کشیدید ببینید توی اتاقش چیکار میکنه خود اون سر کشیدن شما میشه گناه حق ندارید شما تو خونه مردم تو اتاق مردم تو باغ مردم سر بکشید البته اگه توطعه کردن علیه اسلام و امت اسلام ندخونههاشونم برن تو هر سوراخی برن مسلمونهای ما سر میکشن و کشفشون میکنن اکبر الله اکبر الله اکبر مرگ بر منافقین و زهرا درود برتین وت
اینکه گفتم سرنکشید یعنی در این مسائل شخصی کارهای شخصی الا وقتی پای حراست از از مسائل اجتماعی و کیان انقلاب اسلامی بیاد. ما دشمنان انقلاب را تو هر سوراخ سنبهای باشن دنبال میکنیم، پیداشون میکنیم به کیفر خودشون میرسونیم اونها رو. الله اکبر. الله اکبر الله اکبر. مرغی بردا درود برتدری امید وتنا.
بله در حد مسائل شخصی ر حد رفتارهای فردی افراد تا با خودشون هستن آزادن سراغشون نمیریم اما وقتی اومد توی اداره وقتی اومد تو کارخونه وقتی اومد تو کوچه و خیابون بله آقا تو جامعه تو جامعه مسلمونا آدم تو خیابون که میاد با یه مشک فضول سرکار داره و چه خوب فضولی میکنن نگاه میکنن ببینن آیا این خلاف مقررات راهنمای رانندگی آمد یا نیامد. اگه دیدن از خط ممتده کشیده داره اینور میاد ۱۰۰ تا بهش قر میزنن. خوب کاری هم میکنن. اگر دیدن این آدم توی کوچه و خیابون داره ناپاک چشمی میکنه. چشمش دنباله اینه که زنها دخترها چهجور میان و میرن. ۱۰ هزار تا میزنن ولش نمیکنن او رو نفهمیدم چطور شد از اینور خط ش کشیده ممتد یه ذره ماشنین طرف بیاد قرندش خوبه اما خط افق و پاک دامنی را شکستن قرلند نمیخواد ما هم از این حسابا نداریم آقا اینجا جامعه اسلامی همین طور که نظم عبور و مرور محترم است عفت و پاک دامنی ۱۰۰ بار از اون محترمتر است. نفرمایید که آقا آخه اون خط کشیده یه چیز اجتماعیه اما این عفت و پاکچشمی یه چیز فردیه. نه همین جاست که اسلام ما از اسلام دیگران جدا میشود. همین جاست. همین جاست که ما میگیم انقلاب ی یعنی انقلابی که به این ارزشها اهمیت فراوان بدهد.
اینجا اگر مردم ما دیدن فلان کاسب داره گرون فروشی میکنه، جنس بد میفروشه، جنسش زیر و روش فرق میکنه، اینقدر میرن او را ملامت میکنن تا یا به راه بیاد یا به سطوح بیاد. در دکونشو ببنده و بره. جامعه جامعه فضولهاست. شما میگید ما چهجور با گرونفروشی مبارزه کنیم؟ مسلماً باید دولت در این مبارزه فعال باشه. مسلماً باید دادگاه صنفی به صورت قاطعتر و گستردهتر عمل بکنند. البته اونم با روش صحیح نه با یه روشی که اصولاً کار داد و ست مختل بشه. با گرونی هم واقعاً مبارزه ه نه با شیوههای صحیح مناسب ولی این یه پایه کاره یادتون نره یک پایه بزرگتر را تو هر محلی هستید کاسب گرون فروش را به سطوح بیارید چرا نمیکنید این کار رو به محض اینکه تو محل لدن یک کاات یه چیزی رو گرون فروخت صبح قرار بذارید ۵۰ تا ۵۰ تا برید در مغازه سلام علیکم آقا گرون فروش خداحافظ
الله اکبر الله اکبر الله اکبری مر منافقین زهرا درود برض امید و
تو محلهتون با همدیگه متحد بشید اگه د تا کاسب هستن یکیشون رو با عمل تشویق به انصاف کنید برید بهش بگید اگر تو گرونفروشی نکردی همهمون میایم از تو خریدیم ا ۱ درآمد ۲ سود تو سود زیاد ببری و اون گران فروش رو اونجا بایکوتش میکنیم. چرا یادتون رفته این شیوههای عزیز و ارزنده اجتماعی رو؟ چرا عمل نمیشه به این شیوهها؟ چرا در محلهها مردم مجتمع نیستن برای ایفاع نقش امر معروف و نهی از منکر در همه ابعادش؟ و الا اگر فکر کنید که گروههای ضربت دولت و کمیتهها و دادگاههای صنفی و کمیتههای صنفی و اینها به تنهایی بتونن مشکلو حل بکنن همین جا خدمتتون میگویم که نخواهم توان جز با حضور متعهدانه و مسئولانه خود شما مردم جامعه ما جامعه جمهوری اسم ی واقعاً نخواهد بود. البته این رو عرض کنم انشاءالله با این تلاشهایی که داریم میکنیم فرد پیدا کنیم و برای انجام این مسئولیت او رو آماده کنیم یه مقداری دستمون باز بشه از نظر افرادی که باید دنبال این مسئولیتها برن. یک همکاریه دیگه شما این است که صادقانه وقتی این نمونهها رو میبینید به مراکزی که بهتون اعلام میشه اطلاع بدید. سندم بگیرید در اختیارشون بگذارید. ولی از تأثیر و نقش این امر به معروف و نهی از منکر عمومی غافل نشه. البته برادرا و خواهرا حد امر به معروف و نهی از منکری که شماها توش دخالت میکنید تا حد قبل از بگیر و ببند و بزن و حفظ کنه. هر احتیاج پیدا کرد به مجازات و کیفر اونجا مسئولها دخالت کنن. نه در حد ملامت، سرزنش، توبیخ، تشویق در حد نگاه کردنهای دوستانه یا نگاه کردنهای خشمگینانه، سخنهای تشویقآمیز و سخنهای ملامتگر در این حد شماست. اما اگر خواست برسه به حد بگیر و ببند و بزن و بکوب اونجا دیگه حد افراد نیست اونجا باید دادگاهی باشد حکومتی مسئولی بیاید رسیدگی کند ببیند این چه گناهی کرده و چه تنبیهی باید بشه اما همون مقدار اول را مهم بدونید کم بهش بها ندید جامعه اسلامی جامعهایست که ون انسان تو محیط اجتماعی که میاد آزادیهایش محدود میشود. محدود به حدود چی؟ به حدود اسلامی. آزادیهای افراد را خاطر این چیزا نمیگیرن. مردم آزادن از مسئولان کوچک یا بزرگ. درجه اول یا درجه دوم یا درجه سوم اینکه میگم کوچک یا بزرگ نه قد و قامتشونو بگم و نه مقام و موقعیتشون را منظورم از نظر کوچک و بزرگ از نظر حوزه مسئولیت و مقدار مسئولیته تعبیر صحیحتر اینه که بگم صاحبان مسئولیتهای بزرگتر بارکشان مسئولیتهای بزرگتر و بارکشان مسئولیتهای کوچکتر مردم در انت د و خوردهگیری غیرمقرضانه از مسئولان آزادی مطلق دارن. از همه میتونن انتقاد کنن. انتقاد سازنده دوستانه نه انتقاد مقرضانه و کینه توزانه و زیرانگر انتقام د مردم از صاحبان مسئولیتها جزو اصولیست که ما دهها سال است در بحثهای اجتماعی روش تکیه میکردهایم. مگر ممکن است حالا که در جمهوری اسلامی هستیم بگیم آقا اونها باطل شد. حالا که نوبت به دوستان ما رسید و به این آقایون رسید که مسئولیت دارن دیگه زبونها رو در کام فروید. حرف نزنید؟ این محاله. خدا نیاورد اون روز را. که در این جامعه مسئولانی مسئولیت قبول کنن با این خوی و خصلت و شما مردم نخواهید گذاشت چنین روزی به سر این امت و این انقلاب بیاد
الله اکبر الله اکبر الله اکبر مرد برسین گرا درود بر منتظرین امید امت و امام ا این انتقاد انتقاد راست باشه اگر به عنوان انتقاد آمدی دروغ گفتی تهمت زدی دروغزنی کردی اعتماد میان مردم و مسئولن را با دروغ گفتنها یا با طرح سؤالات دو پهلو و سه پهلو و شش پهلو تردیدآمیز متزلزل کردی اونجا باید همین مردم و همین مسئولان با قاطعیت البته از طریق قانونی جلویت را بگیرند در جمهوری اسلامی انتقاد از مسئولان آری تهمت زدن و دروغ زدن به مسئولان در هر حدی از مسئولیت باشن نه حرام هم ش باید جلوی این دروغزنیها و تهمتزنیها و شایع پراکنیها را مسئولانه و متعهدانه بگیرید. دشمن درست انگشت رو گذاشته است روی اون نقطه قوت. میخواد این نقطه قوت رو از بین ببره. نقطه قوت جمهوری اسلامی اعتماد و اطمینانیست که میان مردم و مسئولان هست. میخواد این اطمینان رو از بین ببره تا دیگر مسئولان نتونن کار بکنن. دولت مورد علاقه شما نتونه کار بکنه. قوههای قضایی مورد علاقه شما نتونه کار بکنه. سپاه پاسداران مورد اعتماد و علاقه شما نتونه کار بکنه. کمیتههای انقلاب مورد علاقه شما نتونه کار بکنه. آقا اگر راست ی و غرض و مرض نداری اگر از یک پاسدار کمیته عیبی دیدی چرا تو بوغ میزنی به خودت جرأت بده و به خودت حرکت بده برو اونجا پیش مسئول کمیته بگو آقا این پاسدار کمیته در این ساعت در این مکان به این دلیل این خلاف مرتکب شد میگه میترسم تو که میترسی پس دیگه چه ادعای انقلابی بودن داری
تکبیر الله اکبر الله اکبر الله اکبر خدای درود بریم و امام
خوب برادرها و خواهرها مگر قرار بود ما اون وقتی که میخواستیم شاه را بیرون کنیم نترس باشیم اونوقت بعد از اینکه او رو بیرون کردیم دوباره ترسو بشیم ما هم راری نداشتیم ما تا وقتی که نترس بمانیم تداوم انقلاب ما تضمین میشود مگر اینجا شهر حرت شده یا کشور حرز شده که اگر شما رفتی از یه پاسدار شکایت کردی در کمیته پیش مسئول کمیته و یا اگر مسئول کمیته نشنید رفتی شکایت کردی پیش مسئولان کمیته من مرکزی و اگر اون جان نشنید آمدی به قوه قضایی شکایت کردی کسی بتونه متعرض شما بشه بگذارید خدایی نکرده خدایی نکرده یک پاسدار عوضی که خودش را در صف پاسداران جنباز جن بر چپ جا زده یک چنین فکر شیطانی پیدا کنه یک چنین خلافی مرتکب بشه کسی را که به کار او اعتراض کرده با سرنیزه و ژسهای که در دست گرفته تحت فشار قرار بده. مطمئن باشید ما به کمک شما مردم چنین پاسدارنمایی را به اشد وقت مجازات خواهیم کرد. ما همین حالا که من در خدمت شما ایستادهام یک قاضی دادگاه انقلاب را در زندان بازداشت کردهایم و در برابر مردم همان منطقه به صحیحترین و صریحترین این وجه او را محاکمه خواهیم کرد تا معلوم باشد که قاضی دادگاه انقلاب تا وقتی محترم است و محبوب است و قاضی دادگاه انقلاب شمرده میشود که حافظ حق و عدل اسلامی و حافظ صداقت و امانت قضای اسلامی باشه الان اون قاضی در زندان بازداشت و او را در همان محلی که متهم است به تخلف از موازین صداقت به زودی محاکمه خواهم کرد. الله اکبر. الله اکبر الله اکبرین برده امید
ای شهیدان پاک هویزه ای شهیدان پاک انقلاب اسلامی ای شهیدان پاک راه سوگند به خدا پیمانی را که با خدا بستهایم همان پیمانی که شما در راهش جنشانی کردهایم تا نفسمون میآید و میرود محترم و محکم و استوار خواهیم داشت. الله اکبر الله اکبر الله اکبر پاسداری از این میثق و پیمانی که میان ما و خدا و ما و خلق خدا و ما و شما جنبازان راه خداست همیشه در برابر چشمان ماست مگر ممکن است این خون بهای پررج هیدان عزیز را کسی ناچیز شمرد و نسبت به اون بیاعتنا و بیتفاوت باشد. شما ای خانوادههای شهید پرورد ای مادران و همسران و فرزندان خانوادههای شهدا ای مصدوبان و آسیب دیدگان و زخمیها ها و معلولان انقلاب شما ای پاکان و ای عزیزان این امت مطمئن باشید مطمئن باشید که ما آرزوی اون را داریم که اونچه در اختیار داریم حتی جان بیمقدارمون در راه دفاع از این دستاوردهای مقدس انقلاب اسلامیمان صدا شود و اونچه شما با خونتون به دست آوردید به دست دشمنان مکار پرنیرنگ و فریب یا حتی به دست دوستان نادان جاهل در خطر نیفتد خداوند درجات شما شهیدان را متعالی گرداند آمین
خدای متعال ه خانوادههای شما عزت دنیا و آخرت کرامت کند.
خدای متعال این انقلاب عزیز را از گزند و آسیب دشمنان کینه تو برونزی و درونزی محفوظ نگه دارد. آمین.
خدای متعال امام امت را این چراغ فروزان روشنگ را برای هدایت این انقلاب تندرست و شاداب بدارد.