محمد بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین الصلاه وسلام علی جمیع انبیائه و رسله و علی سیدنا و مولانا خاسم النبیین ابالقاسم محمد صل علی محمد آل محمد و ابن وصی من بعده مولانا علی امیر المؤمنین و علی الهدا من اهل بیته من آله و صحبه وسلام علینا و علی عباد الله الصالحین ماه رمضان این ماه پربرکت این ماه سازنده این ماهی که به ما فرست میده یه مقداری بیشتر به خودمون بیاییم ببینیم چه هستیم و چی باید باشیم روز تمام امید و آرزوی ما اینه که در جامعه ما به برکت این ماه تحولی و تغییرقی رو به کمان و شتابی در حرکت کمالیابمون به وجود آمده باشه و به راستی ر یک به عنوان یک فرد در خودمون و امت ما به عنوان یک جمع درونش اینط رو داشته باشه که به خدا نزدیکتر و در راه خدایاتر شد. شما میدونید که اسلام انسان را پویا و متحرک و واقعیتی در حال شدن و شدنی مستمر میشناسه و میدونید که در این شدن و پویایی و حرکت ر اسلام اینه که انسان با پای خودش و با خاص و انتخاب خودش حرکت میکنه. بنابراین هیچ وقت هیچ آن ما نمیتونیم از مسئولیتی که در راه بردن خویش بر عهده داریم. عاقل بمونید ای مسلمان هیچ زمان خودت را به دست حوادث و جریونها مخار که خدای تو را آفریده است تا به وجود آورنده جریانها باشید نه تسلیم شونده در فرابر جریونها این رو این عبادت و این ذکر و یاد خدا و این دعا و این نیایش و این حضور در محافل آموختن و به یاد خدا افتادن و به خویش باز آمدن است میتونه کمکی باشه کمکی شایسته برای این راهبری تو نسبت به خویش و محیط است و سیاست اجرایی و مدیریت و اداره در جامعه اسلامی که موضوع عرایض امشب منه یکی از پایههای اساسیش حفظ این حفظ این خوداره کردن و خودگردانی در حق فرد مسلمان و در جمع مسلمونها هترین مدیریت بر طبق معیارهای اسلام مدیریتیست که به عناصر و افراد و به مردم محلها امکان بده که خودشون را بر اساس معیارهای اسلامی اداره کنند. خودگردانی بر اساس معیارهای اسلامی این روح سیاست اداری در نظام اسلام است. لذا میبینید که در زمان مولا علی علیه السلام که نامههای اون حضرت به عنوان امیر مؤمنان به والیان و خداش در اطراف سرزمین پهناور اسلام به مقدار زیادی به یادگار مونده و در نهجالبلاغه گردآور در این نامهها میبینید که مولا بهتش در چهارچوب مکتب اختیارات تام میده و مسئولیت تام هم میخواد و تازه از میخواهد که تنها خود را مفعول اداره قلمرو ولایتشون ندون بلکه بکوشند تا مردم قلمرو مسئولیتشون را در اداره امور اونجا و در اقامه صلاح امت و صلاح دین در اونجا دخیل و شریک و سیم کنن و حتی مسئولیت اصلی رو برضه اونها بدونن و برای اینکه بشون دم خودشون در اداره امورشون صمیمانه حضور پیدا کنند. یک چیز از همه مهمتره و اون ایمان مردم به زمامان. همین روزا که صحبت انتخاب نخستوزیر بود و ما بر اساس مواضع اعلام شدهمون که مکرر در بیانیههای رسمی تشکیلاتی و در مصاحبهها و در سخنرانیها اعلام کرده بودیم گفته بودیم که از دید ما مهم این است که اداره کنندگان کشور در این مقطع زمانی که توانایی این کار رو داریم عناصری باشند مؤمن به اسلام و انقلاب اسلامی و صدیق و راست تی روی چهرههای مختلف بحث میشد به عنوان پیشنهاد به عنوان مشورت صحبت به برادرمون آقای رجایی که رسید با آشنایی که از این برادر رزممنده با ایمان در طول این سالهای متمادی دوستی و همکاری داشتیم بیش از همه برای ما این مطرح بود که برادرمون آقای رجایی یک آدم ایمان و صدیق و راست صداقت و راستی و ایمان اینها مسائل اول هستند در رابطه میان امت و ضمانداران چون مردم میخوان به این ضماندار اعتماد کنن و شرط اعتماد این است که به دینش و تقوایش و به راستگودنش اعتماد داشته باشد ادرمان آقای بنیصدر رئیسجمهور ایشون در مقایسه با همه افراد دیگر حتی افرادی که خود ایشون پیشنهاد میکردن از قبیل آقای سلامتیان آقای نوبری و اینهایی رو که خود ایشون پیشنهاد میکردن و معتقد بودن که نامزد اولشون برای نخست وزیره آقای سلامتیانه بعد آقای نووریه و اینها ایشون قبول داشتن در اون جل سهشنبهای که داریم و میگفتن این رو که بله از نظر صداقت من قبول دارم آقای رجایی که اینا اوله و درست برای یک نظام اسلامی و سیاست اداری جامعه اسلامی هم همین مسئله مهمه مسائل دیگرم مهمه اما در درجه بعد رای اینکه جامعه صمیمانه و آزادانه و از روی دلخواست بیاد توی میدان خودگردانی و اداره و خودش رو در مسئولیتها شریک بدونه و واقعاً نمس کنه کلکم را و کلکم مسئول عن رعیته رو لمس کنه من اصبح لایتم به امور المسلمین فلیت به مسلم را با تمام وجودش دنبال کنه و دنبال روی این شعار اسلام باشه و اون امامت جمعی که ما همیشه در مسئله امامت و رهبری و اداره و طبق تعلیم مقدس اسلام و برداشت مترقی تش ع علوی از اسلام مطرح کردهایم. این رو ایان ببینه و ببینه تحقق یافته قبل از هر چیز باید به ایمان مکتبی و صداقت و راستگو بودن مسئولان اطمینان داشته باشد. و ما در تمام این بحثهایی که در این یک سال اخیر پیرامون مسئله اداره و مدیریت جامعه داشتیم بیش از هر چیز روی همین دو نقطه تأکید میکردیم. چرا؟ برای اینکه ما به تجربه تاریخ و بر اساس مطالعات چندین ۱ سالهای که در زمینه معارف اسلامی داریم مؤمن هستیم به این اصل و انسان وقتی که به یک اصل ایمان داره طبیعیست که همش میجوشه. میخروشه تای را که به او ایمان داره مطرح کنه. با جامعه عزیز انقلابی با صدق و صفا وامون در میون بگذاره و از اون میخواد ای برادران و خواهران با ایمان ای مؤمنان جامعه اسلام در این مقطع به روش باشید مراقب باشید مدیریت مملکت باید در دست افراد مؤمن به اسلام و مؤمن به ان را و سق و راست و قابل اعتماد باشد. اسلام روی این خیلی تکیه داره. شرط عدالت در والی به عنوان یک شرط غیر قابل اقماال. یادم میاد با این برادرا با این صحبت میکردیم. من میگفتم چه خوبم. وزی فرار است که مسئولان جامعه ما کسانی باشند که اگر در یک جمع وصیف نماز جماعت بایستند مردم چنان به اونها اعتقاد دینی داشته باشند که مثل یک امام جماعت معروف به زهد و تقوا پشت سرش به نماز بایستم و رضایی چنین کسی و من خود با برادرانم مکرر در طول این ۱۰ ۱۵ سال آشنایی با او به نماز جماعت ایستادهایم. امیدوارم این برادر با ایمان مجاهد رنجدیده بتواند آزاد از هر قید و بند وزرا و همکارانش رو چنون انتخاب کنه که یا رجایی باشن یا بهتر از رجایی باشن یا چند کمتر از رجایی نباشن برای اینکه جامعه در اداره حضور داشته باشه شق بورده به مدیریت جدا ندونه ملت خودش رو از دولت میدونید چقدر ما چوب جدای ملت رو از دولت خوردیم برای اینکه ملت خودش رو از دولت جدا نگونه باید به این دولت ایمان و اعتقاد داشته باشه و دولت موظف است متقابلاً به ملتش اعتقاد داشته باشه کسانی که به عنوان زمامدار قدردان این بلوغ این رشد این عشق این شور این ایمان این صداکاری در ملت ما نباشند اینها هرگز نخواهند توان ملت تا همیشه در یک راه بروند در اسلام و در نظام اداری اسلام امام امت و مسئولان امت و ولا وان مسئولان بخشها و منافق مختلف اینها باید با مردم باشند و با مردم حرکت کنند. در نظام اداری اسلام بر اساس اعتماد والیان به مردم این پیچیدگی کثل کننده ملالآور که در نظام کاغذبازی و بروکراسیه و دیوانسالاری موجود دنیا خسته کرده همه رو زمینه نداره چرا برای اینکه این نظام دیوانسالاریو کاغذبازی ناشی از ضعف اعتماد است اگه قرار باشه نخستوزیر به وزراء اعتماد کنه یعنی وزرا در این اعتماد باشن وزیر به معاونلانش اعتماد کنه یعنی معاون شا ن اعتماد باشند. معاونها به مسئولان بعدیشون اعتماد کنند. حکومت مرکزی بتونه به استدارها اعتماد کنه. استاندار بتونه به فرماندارها اعتماد کنه. اگر شبکه اداره به شبکه اعتماد تبدیل بشه، بسیاری از این کاغذبازیها دیگر زمینه نخواهد. داشت وقتی قرار شد در شورای انقلاب قرار شد من از طرف شورا در جهاد سازندگی باشم آمدم توی دفتر مرکزی جهاد به براد و خواهرا گفتم من آمدهم اینجا تا به شما بگویم میخواهیم به خود شما اع نیم ما به این نسل جوان خلاق مبتکر با ایمان سحپکوشمون باید اعتماد کنیم الله اکبر الله اکبر الله اکبر حسین حسین
چند روز قبل بود دو سه روز قبل این برادرهای فعال مرکز پژوهشهای جهاد سازندگی قرار گذاشته بودن برم اونجا در خدمتشون نتیجه کارهای تحقیقاتیشونو ببینم اتفاقاً اون بود خبرهای تلخ مکر به گوشم خورده بود در فلان استان چه پیش آمده کجا چه خبر شده در غرب چی شده در شمال چی شده اسب بود اونجا رفتم تیجه تلاش خودجوشانه این بازوی توانای سازنده انقلاب اسلامیمون رو در بخشهای مختلف ساختن ماشین آرات کشاورزی و دامداری تحقیقات و بررسی پر بررسیهای شیمیایی و لوازم آزمایشگاه، معماری، معدنشناسی و استخراج همه در خط خودفای از نزدیک دیدم. در طول همین مدت این فعالان جامعه ما موفق شدهاند در چند بخش راه را به ستقلال و خودفاعه جامعه ما بکشایند. در بخش ماشینلات چند نمونه اختراع و ابتکار داشتند وسائلی را که مورد نیاز امروز جامعه ما برای ساختن جمهوری اسلامی آباد ایران اینها با استفاده از همین امکانات موجود تقریب بینیاز از چیزهایی که از خارج وارد شود ساختهاند. یک ماشین اتوماتیک آجسازی آجر فشاری در دو مقطع کوچک و بزرگ با حدود ۷۰۰ قطعهای که همه اونها را خودشون در اینجا ریختهگری کردهاند. ماشین استرو کمباین ماشین خرمن کوچک کشاوردان عزیزی که زمینهای کشاورزی دارن و گفتن دنبال این هستیم که ماشین گروی دستی هم بسازیم برای زمینهای ناهم و داریم تجربه اونو دنبال میکنیم. هنوز موفق نشدیم و کارهای دیگری که در دست داشتن ولی اینها به ثمر رسیده بود. باید دهقان ما انسان بدونه که اگر چشتر سال آینده برای درو کردن و خرمن کوبیش دیگر منتظر وارد کردن کمباین و خرمن از خارج نیست و این کار رو کی و این اطمینان را کی میتواند بر عهده بگیرد؟ نسل جوان متعهد با ایمان ما چگونه وقتی که ما اونها اعتماد کنیم. در آغاز مسئولیت جهاد به برادران شورا عرض کردم که من این رو در برابر ملتم خواهم گفت. روزی گفتم چند بار و اینجا بار دیگر تکرار میکنم. گفتم من اعتبارات جهاد را معتقدم باید دور از تشریفات دست و بازیر مالی که الان س راه عمران و آبادی و سازندگی در داریم برادران و خواهران در خر اعتماد بگذاریم من مطمئن هستم که اینها ذره حیف و میل در کارشون نخواهد بود تکبیر الله اکبر الله اکبر الله اکبر حسین حسین یاد
برادران و خواهران صمیمانه به شما عرض میکنم اونچه امروز حاکم بر روح برادران شما مدیریت مملکت یک چنین روحیهای و آنچه ما در این مدت فریاد میکشیدیم که باید دولت ما یک دولتی باشد انقلابی یک معنی انقلابیش این بود که باید از دیر و از بندبوتهاییده بر پیکر مدیریت ایران رسته باشد آغاز باشد و امیدوارم دولتی که در کار خواهد آمد در تمام شاخههای اداره کشور برخوردار از چنین روحیهای باشه در همین کار مدرسهسازی که در قلمرو مسئولیت قبلی برادرمون آقای رجایی بود پیشنهادی رو ایشون آورد شورا بسیار جالب قرار شد برای ساختن مدارک جای طی اون تشریفات کذایی قرار بگذارن واحدهایی برن خودشون مدرسه بسازن آماده کنن با حداقل قیمت بیان تحویل بدن و با همین اقدام سال گذشته از فعالترین سالهای ساختمانی مدارس در تهران و شهرها بوده چی چرا چرا رمز این موفقیت چیه؟ اجتماع یکی از اصول اداره کشور در جامعه اسلامی این است که آول افراد عادلق با اعتماد پیدا کن بعد بده تحویلشون بگو کار بکنی عکسش نکن سی را به عنوان کارمند دولت قبول کن اونوقت بعد بیا بگو حالا میخوایم برای این یه بازرف درست کنیم از این باز بره به فیلتر اون یک مقام بالاتر پای یک کاغذ کوچولو برای یک مسئله عادی معمولی گاهی انسان ۲۰ امضا میبینه وحشت میکنه حالا اونوقت شما خیال میکنید که این ۲ امضا همه از روی آگاهی و اطلاع مج کم چیزی ممکن نیست این ۲۰ و امضا اگه خیلی خیلی خوب باشه د تاش ممکنه از روی آگاهی باشه نه س۳ تاش بقیه چیه بقیه واقعاً تشریفاته چه جمهوری اسلامی عزیز ما دیگر به سوی قبول نظام دیوانسایی و کاغ از بازی حاکم بر بخش وسیع از جهان سقوط نکند. رعایت این اصل اسلامی کارکنان دولت باید از میان افراد با ایمان عادل انتخاب شوند. اکبر الله اکبر الله اکبر مبت این هم یک صل اعتماد مدیریت و مسئولان کشور به امت. اصل سوم این اصل سوم رو میخواهم همگی با دقت گوش کنید و به صورت یک پیام به گوش همه منت داخل شود مدیران کشور و مدیران جامعه در عین اونکه باید برای حاکمیت مکتب کوا باشند و در برابر خدا و دین خدا و خلق خدا از این نظر مسئولانه عمل کنند. در عین حال باید بدونن مکتب اسلام در طی جذب و پرورش و رو دادن به همه انسانهاست. مدیران ادارهندگان باید خود مسلمان قبلم ساخته شده باشند. اما وظیفه اونها این است جزی و جریانی به وجود آورند که اونایی که تالا ساخته نشدهاند در اون جز و در اون جریان امکان ساخته شدن پیدا کنن اون هم امکانی بالاست خواهش میکنم به این نکته باز توجه کنید چون این نکته نکته مهمیست در نظام اسلامی مبادا م مسئولان اداره کشور فکر کنن چون ما روی مکتبی بودن مسئولان و کارکنان تا این اندازه پفشاری داریم بنابراین بگوین به اینکه آقا ما حکومتی هستیم در خدمت مؤمنان نیست اینطور ای مؤمنان دست کار حکومت شما حکومتی هستید در خدمت کل انسانیت نه فقط در خدمت مؤمنان رسالت شما این است که با حسن مدیریتتون جوی و جریانی به ود آورید که در اون جو و جریان انسانهایی که هنوز مؤمن نیستندیور نه امام نه این نمونیاش یه جوری برق میکنن مثل اینکه اینا این مسئولان نسبت به این افراد که ایمان و عملشون ضعیفه اصلاً مسئولیتی ندارن. یه مثال براتون بزنم. یک پدر خوب، یک مادر خوب و یک مربی خوب در خانواده فقط مسئول بچههای سربراه و خوب خانواده است. یعنی اگه تو یه خانوادهای یکی د تا س۳ تا از بچهها کسری دارن، کمبود دارن گی دارن پدر و مادر خانواده میتونن بگن به اینکه بله دیگه آی برو برو تو بچه من نیستی بچه من حسنه و زهرا ببین چقدر خوب بچههایی هستن این پدر و مادر پدر و مادری هستند نیم آگاه و نه تمام آگاه پدر و مادر تمام آگاه پدر و مادری هستند که خود را در برابر ساختن، تربیت کردن و رشد دادن به اون پسر و دختری که هنوز به اندازه حسن و زهرا رشد نیافتهاند، مسئولتر بدانند. مگر نه این است که پیغمبر صلوات الله و سلام علیه فرمود انا و علی ابوا الامه من ورا ن امت پدریم رابطه میان امامت و رهبری و زمامداری و توده مردم و امت رابطه میان پدر و فرزندان است چطور عاطفه پدری و فرزندی ممکن است به جا دهد پدری مادری بگویدین بچهها دیگه فرزندان من نیستند برای اینکه اینها تو سوی راه و سر نیستند. پدر مادر وظیفه تو آن است که بکوشی تا این فرزندی را که هنوز در راه و سربراه نیست بسازی و به راه آوری. نخستوزیر وزرا رئیس جمهور مسئولان دیگر که در قوه اجرای کار میکنید وظیفه همه شما این است در رابطه با کل جامعه موضعی طرحی عملی خلقی کلامی روشی منشی داشته باشید که جامعه را در کل به سوی خدا و راه خدا بکشانید و هدایت کنید. این اصل سوم در نظام اداری اسلام. اصل چهارم اصل چهارم مراقبت مستمر و پیگیر مسئولان درجه اول نسبت به کار مسئولان جه ۲ و ۱۰ وقتی ما صحبت میکنیم از اعتماد دولت به مردم اعتماد سران حکومت به کارکنان دیگر هرگز معناش این نیست که خیلی خوبا کار را به دست اونها میدیم میگیم فی امان الله اینجور نیست. ببینید مولا علی علیه السلام با اون دشواری ارتباطات در اون عصر و زمان میان کوفه و قلمرو وسیع و گسترده ضمامداریش چگونه دائماً مراقب کار والیانیست که میفرستد اعتماد میکند اختیارات میده لی مسئولیت میخواهد و میپرسد و سؤال میکند و رسیدگی میکند. خطاب مالک در اون عهدنامه و منشور حکمرانی پارزش میفرمادا ای مالک باید بر مسئولانی که در قلم رو به تو هستند مراقبانی قابل اعتماد بگماری که دائماً از کار اونها به تو گزارش دهند. اعتراف میکنم که در این یک سال و نیمی که گذشت ما در زمینه این بعد حساس از مدیریت اندازه مطلوبمون جلو نرفتیم. ما در خبر گرفتن از کار کسانی که به اونها اعتماد کردیم و اختیارات دادیم در حدی که اصول مدیریت اسلام ایجاب میکند نتوانستیم خبر بگیریم. و چه بسا از این رهگ و زد نابهسامانیها و نارواییها پیش آمده باشد. ولی برای همه شما روشن است که در آغاز پیروزی یک انقلاب همه عناصر لازم برای مسئولیتهای گ گوناگون ذخیره نشدن. هیچ انقلابی همه افراد و عناصر لازم برای مدیریتش رو قبلاً از جلو نساخته و آماده کنه و بعد از ۳ روزی یهو اونا رو بیاره توی میدان. خود این جریان یک سال و نیمه برای ما بسیار سازنده و آموزنده بود. همانطور که م فرمودن وقتی انقلاب پیروز شد عدهای از مدرسه آمدند به جامعه و عدهای از خارج آمدن به ایران و غالباً بدون داشتن تجربه متناسب با مسئولیتشون در زمینه مدیریت و این عیب نیست. یعنی شما میخواستید ما مدیران پس از انقلاب را از میان صاحبان تجارب در مدیریت انتخاب کرده باشیم. میتونید بفرمایید که اینها کجا این تجربه رو قبلاً یاد میگرفتن. آمریکا، اروپا، کشورهای آسیایی یا در رژیم طاغوت وزیر میشدن، نخستوزیر میشدن، معاون میشدن. هیچکدوم خب طبیعیست. از انقلاب کسانی میتونن بیان سر کار که فاقد این تجربه هستند و باید این تجربه را ضمن عمل بیاموزند. برادر و خواهرا در برخی از شاخههای اداره جمهوری اسلامی پس از پیروزی انقلاب ما در استفاده از نیرو های جوان با ایمان در مسئولیتهای استانداری، فرمانداری و مسئولان نهادهای انقلاب در جهاد سازندگی و در جاهای دیگر در سپاه پاسداران و در کمیتهها و در دادسراهای انقلاب ولی بهخصوص در زمینه استانداری و فرمانداری که کار بیشتری صورت گرفته میزان موفقیتمان در شناخت صحیح اخرا و در می و میزان موفقیت این افراد در خودسازیشون در میدان جدید مسئولیتشون بسیار خوب بوده هستن هنوز کسانی که در نشون در نوشتههاشون تخم یعس بدبینی میپاشند چرا هم میکنن چرا کفران میکنن نعمت خدا را چرا نمیان بگن و گزارش بدن به ملت تا ملت به خودش اعتماد پیدا کنه اعتماد به نفس شرط تداوم این انقلابه ملت عزیز ایران صدیقانه و صمیمانه میگویم تجربه این یک سال و نیم در اداره کشور با معیارهای هرچه بهتر روز به روز در خط موفقیت به جلو میرود. به خودت و خدایت اعتماد کن. له اکبر الله اکبر الله اکبر
در عین حال ما به تدریج میتونیم در میدان عمل عناصر لازم را برای مسئولیتهای گوناگون شناسایی کنیم. یکی از واحدهای حساس پرمسئولیت در قوه قضاییه بر طبق قانون قانون اساسی مصوب شما ملت ایران دستگاه بازرسی کل کشوره. این دستگاه بازرسی کل کشور دستگاهیست که باید از جانب شما مردم اون مسئله رسیدگی به کار مسئولان را در تمام سطوح انجام بده. ببینه آیا مسئولان در حد اعت که به اونها شده و اختیاراتی که به اونها داده شده تا چه حد توانستهاند در خدمت مردم و در خدمت آرمان مردم باشن؟ این دستگاه بازسته کل کشور قبل از قانون اساسی هم با یک تصویبنامه و لایحه قانونی شورای انقلاب به وجود آمد. از اما از نظر واجد شرایط بودن و واجد بودن معیارهای لازم عناصر تشکیل دهنده آن همگی در حد نصاب نیستند. ما به یاری خدا مصممیم در اقدامی که به زودی برای دگرگون کردن بنیادی دستگاه قضایی و دادگستری میکنیم این واحد را هم منحل کنیم و به جای اون یک دستگاه بازرسی جوان فعال با ایمان متحرکی که شب و روز نشناسد در کارش به وجود آوریم انشاءالله الله اکبر الله اکبر الله اکبر حسین حسین
یک واحد دیگری که در قانون باز به همین منظور در یک بعد دیگر پیشبینی شده و باید به وجود بیاریم. دیوانیست به نام دیوان عدالت اداری. آدم الان تو هر جلسهای میاد واقعاً شرمنده است. در هر جلسهای مقدار زیادی نامه از مردم میرسه. ۱۰ برابر این ۲۰ برابر این نامه روزانه به دفترهای ما میرسه. به دیوان کشور میرسه. شکایت از واحدای مختلف وظیفه دیوان عدالت اداری این است که این شکایتها را درست مثل یک محکمه محکمه قاطع انقلابی سریعاً رسیدگی کنه ببینه کجای کار نقص دارد جای نقص را شناسایی کنه و قاطعانه عمل کنه و حل کنه کار را بنابراین در قانون اساسی این اصل چهارم نی نظارت مستمر بر کار دستندرکاران از طرف مسئولان اصلی پیشبینی شده و ما در این یک سال و نیم به دلیل کمبود کادر و افراد شناخته شده در این بعد موفقیتمان در حد دلخواه نبوده اما هرچه جلو میریم به حمدالله بیشتر میشناسیم ما هر هفته عدهای تازه از عناصر صدیق صالح با ایمان را از توی این جامعه کشف میکنیم و معتقد هستیم صدها برابر این افرادی که ما کشف میکنیم هنوز عناصر کشف نشده وجود دارد و امیدوار هستم همون طوری که در سخنرانی نجف آباد به همه ملت عرض کردم و استدعا کردم عرض کردم برادران و خواهرانی که در خودتون ایمان صداقت کارایی و کاردانی و آمادگی برای شرکت خلاق در قبول مسئولیتها مییابید مناعت و از سر بزرگی با مسائل برخورد کردن را در این مورد لطف فرموده کنار بگذارید خودتون را خودتون معرفی کنید نفرمایید به اینکه دند مسئولان نرم اینها باید بیان اونا باید بیان ما رو شناسایی کنن محبت کنید همکاری کنید خودتون رو از طریق فرستادن نام آدرس بشناسانید به دنباله اون عرضم عده خوبی از افرادی که در کار قضایی میتونستن کمک کنن کسبن یا با تلفن یا با پیغام خودشون را معرفی کردن و ما پس از تحقیق دیدیم واقعاً عدهای از اینها عناصر صالحی هستند که تاکنون اونها رو نشناخته بودیم با یک خواهش و یک پ قیام عمومی اینها اومدن خودشونو معرفی کردن و حالا میتونیم از همکاری اونها برخوردار باشیم. به اونها عرض میکنم هیئت تشخیصی رو مدتیست در قوه قضاییه به وجود آوردیم. این هیئت داره روی این افراد مطالعه میکنه و گروه گروه از اونا دعوت میکنه و نوبت به همه اونهایی که لطف فرموداند و خودشون را معرفی کردند انشاءالله خواهد رسید. اصل دیگر اصل پنجم در اداره و مدیریت در جامعه اسلامی این است که دستگاه مدیریت جامعه اسلامی در عین مشخص بود ئولیتها یک تفکیک قوا در قانون اساسی ما یعنی مشخص کردن مسئولیتها وگرنه قوه قضاییه قوه مجریه قوه ح مقنن نیروهای نظامی و انتظامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که برای خود جایی مشخص در قانون اساسی داره اینها همشون باید با هم یک مجموعه یک دل یک پارچه هماهنگ تشکیل بدهند و همگی در خط تب و پشت سر امام یک وقت در همون ایامی که ما قانون اساسی رو تدوین میکردیم در مجلس خبرگان دو سه نفری از صاحب نظران از خارج ایران و خارج کشورهای اسلامی اومده بودن اونجا درباره ویژگیهای قانون اساسی و نظام جمهوری اسلام اسلامی ما سؤال میکردن. اونا گفتن ما این مقدار از اصولی را که شما تهیه کردهاید تاکنونو تصویب کردهاید و در نشریات ما پخش شده مطالعه کردیم میفهمیم که این یه چیز تازه است اما درست برای ما شرح داده نشده که تازگیش کجاست. برای اونا توضیح دادم که اسم گویا برای نظام ما پس از انقلاب جمهوری اسلامی نیست. ما این اسم رو روی ناچاری انتخاب کردیم که دنیا هم بفهمیم. گفتن پس چیه؟ گفتم نظام ما یک اسم داره که این اسم را خود مکتب بهش داده نظام امت و امامت بعد براشون شرح دادم که نظام امت و امامت یعنی چه گفتم نظام امت و امامت اینه از درون امت ک نهال کندروی که آرام آرام میروید از درون متن نهالی رشد میکند. بزرگ میشود بارور میشود پرشاخ و برگ میشود و رشدش به اونجا میرسد که همه امت با چشمشون میتوانند این درخت پرشاخ و برگ پربار امام و امامت رشد یافته از درون خودشون را ببینند. این میشه امامت امامت بر سته از بطن و متن امت و این امامت درست به دلیل آنکه از متن و متن امت روییده دائماً با امت میاندیشد. با امت حرکت میکند با امت میخروشد. هر وقت سخنی از دهانش بیرون آید امت احساس میکند سخن دل اوست که بر زبان امامش جاری شده. الله اکبر الله اکبر الله اکبر حسین یا حسین یا
ببینید این پیوند رو با هیچ چیز نمیشه درست کن یک پیوندیش و جز از همین مسیری که در مکتب ما طی شده است نمیشه به او رسید امام و امامت در نظام مد مدیریت جامعه ما اصل است و همه چیز دیگر باید در پرتب این اصل پرشمول در جای خودش ساخته و شناخته شود و قرار گیرد و به این ترتیب همه نهادهای حکومتی ما اینا باید در ط امام باشد. رئیسجمهور باید در خط امام باشه. مجلس باید در خط امام باشه. قوه قضایی و مسئولان باید در خط امام باشند. نیروهای نظامی و انتظامی باید در خط امام باشد. سپاه پاسداران انقلاب تا وقتی سپاه پاسداران انقلاب است که در خط امام باشد و اون وقت است که امت دلبسته و پیو س به امام همه این نهادها را از خودش میدونه و اون وقت است که دولت و ملت حکومت و ملت یکی میشه و یکپارچه اون آرمان متعالی که ما برای نظام مدیریت در جمهوری اسلامیمون آرزو میکردهایم. بارلاها به همه ما این توفیق رو عنایت کن که بتوانیم در ساختن این الگوی جدید جامعه بشری و نظام اسلامی در خط نورانی امامت و امت موفق باشیم. آمین.
پروردگارا به قهرمان ررج این انقلاب یعنی توده مستضعف ملت ما که قهرمان اصلی این انقلابند روز به روز ایمان و امید و دلگرمی و شور بیشتر عنایت کنین
به مسئولان و دستندرکاران مسئولیتهای گوناگون جامعه توفیق ده که بتوانند چنون عمل کنن که مورد احترام و اعتماد و علاقه قلبی این ملت باشند.
دشمنان این انقلاب و دشمنان این ملت بایمان سرفراز قهرمان را سرکوب و سرنگو ساز. آمین.
توضعهگران داخلی و خارجی را ه بر ضد شکوفایی و پیروزی این انقلاب حرکت میکنند روز به روز رسواتر و خوارتر سازین
ولی اص امام زمان علیه را از ما و کار ما راضی و خرس بدارین
امام و رهبرمون را برای هدایت مستمر این انقلاب تا آخرین مراحل پیروزی تندرست و شاداب و موفق بدارین
و صل علی سیدنا محمد و آله الاصحار در
درود بر شماها درود درود
با اجازه شما طبق من ک مقدار کمی فرصت قائلم برای اینکه برادرا و خواهرایی که زیرشونه بتونن برن و به این سؤالاتی که رسیده یک ربع ساعت فرصت دارم که در حد یک ربع ساعت جواب بدهم. چرا مسائل مهم مملکتی را با مردم در میون نمیگذارید؟ از قبیل جزئیات کودتا و تبر ما همواره کوچیدهایم مسائل رو با ملت در میون بگذاریم. در جریان قسمتهایی را برای ملت بیان کردیم. فقط یک خط مونده بود که این خط رو دنبال کردن رسید به یک نقطه کور. از رسیدن به اون نقطه کور در شورای انقلاب د تا ایده وجود داشت. یکی اینکه مطلب را تا همین جا دقیقاً به اطلاع ملت برسونیم. دیگر اینکه ممکن است این نقطهای که امروز به نظر ما کور میرسه فردا گشوده بشه و نشوندهنده یک توطعه دیگر پشت سر این توطعه باشه. بنابراین این بخش رو نگه داریم تا روزی که از کشف دنبالهاش به راستی معیوس بشیم و به شما عرض کنم یکی از اولین سرنههای مربوط به توطعه کودتای وسیع و گسترده بختیاری نابحختیار از همین نقطه کو کشف شد. بنابراین اینکه این بخش خوا ریان به اطلاع ملت شریفمون با همه جزئیات نرسید. ناشی از این بود که امیدوار بودهاندکاران که بتونن از اینجا چیزی رو برای آینده کشف کنن و من گمان میکنم ملت ما در اینگونه موارد وظیفه ما رو همین میدونه که در اینگونه موارد دیگر دچار ضعف نشیم. بگیم ملت از ما گلمند میشن چرا از سیر تا پیازو به اونا نگفتیم یه جایی هم باید سیر تا پیاز رو نگه داریم ببینیم پشت سر سیر و پیاز کی قرار داره