این متن به اعتقاد به خاتمیت پیامبر اسلام (ص) میپردازد و تاکید میکند که این باور نه از خودخواهی مسلمانان، بلکه از صراحت قرآن و سخنان خود پیامبر سرچشمه میگیرد. نویسنده بیان میکند که این عقیده در طول تاریخ اسلام همواره یک باور عمومی مسلمانان بوده و ریشههای آن در آیات قرآن، به ویژه آیه ۴۰ سوره احزاب، و احادیث متعدد نهفته است. او همچنین توضیح میدهد که اسلام، برخلاف برخی برداشتهای غلط، همه پیامبران الهی را محترم میشمارد و توهین به هر یک از آنها را به منزله توهین به پیامبر اسلام میداند، و اعتقاد به خاتمیت به هیچ وجه به معنای برتریجویی یا خودخواهی نیست، بلکه نشاندهنده پیروی بیچون و چرا از فرمان الهی است که از طریق پیامبر اکرم (ص) ابلاغ شده است.
سخنرانی شهید بهشتی درباره «پیامبر صلوات الله و سلامه علیه و آله
خلاصه سخنرانی
این متن به اعتقاد به خاتمیت پیامبر اسلام (ص) میپردازد و تاکید میکند که این باور نه از خودخواهی مسلمانان، بلکه از صراحت قرآن و سخنان خود پیامبر سرچشمه میگیرد. نویسنده بیان میکند که این عقیده در طول تاریخ اسلام همواره یک باور عمومی مسلمانان بوده و ریشههای آن در آیات قرآن، به ویژه آیه ۴۰ سوره احزاب، و احادیث متعدد نهفته است. او همچنین توضیح میدهد که اسلام، برخلاف برخی برداشتهای غلط، همه پیامبران الهی را محترم میشمارد و توهین به هر یک از آنها را به منزله توهین به پیامبر اسلام میداند، و اعتقاد به خاتمیت به هیچ وجه به معنای برتریجویی یا خودخواهی نیست، بلکه نشاندهنده پیروی بیچون و چرا از فرمان الهی است که از طریق پیامبر اکرم (ص) ابلاغ شده است.
متن پیاده شده
خلاصه سخنرانی
این قطعه صوتی به بررسی مفهوم تنهایی و نیازهای اجتماعی انسان میپردازد، و با مثالهایی از یک خدمتکار باوفا در گذشته و بازنشستگان در جوامع غربی، نشان میدهد که حتی با تأمین نیازهای مادی، فقدان روابط گرم انسانی و کانون خانواده میتواند منجر به ناراحتی و خلأ عمیق روحی شود. سپس به داستان ازدواج حضرت زینب (س) با زید، فرزندخوانده پیامبر (ص) میپردازد و چگونگی روبرو شدن پیامبر (ص) با سنتهای جاهلی درباره فرزندخواندگی را شرح میدهد. این بخش از گفتار به ظرافت قرآن در بیان این موضوع و اعلام اینکه «محمد پدر هیچ یک از مردان شما نیست» اشاره دارد که هم رفع شبهه جاهلی را در پی دارد و هم احساسات زید را جریحهدار نمیکند و در نهایت، به خاتمیت پیامبر در همین بستر اشاره میکند، چرا که این آیه در پی حل چنین چالش اجتماعی نازل شده است.
متن پیاده شده
خلاصه سخنرانی
این قطعه بر این مفهوم تأکید میکند که پیامبر اسلام، حضرت محمد (ص)، آخرین پیامبر الهی است و رسالت ایشان با کامل شدن دین و نزول آخرین کتاب آسمانی، قرآن کریم، به پایان رسیده است. نویسنده به بحث تاریخی درباره این موضوع میپردازد و اشاره میکند که این عقیده تا همین اواخر تقریباً مورد تردید نبوده است. در ادامه، به بررسی فرقه قادیانیه میپردازد که اگرچه رهبر خود، غلام احمد قادیانی، را نبی میدانند، اما تصریح میکنند که او شریعت یا کتاب جدیدی نیاورده و به خاتمیت پیامبر اسلام در زمینه آورنده شریعت و کتاب معتقدند. این تمایز مهم است زیرا نشان میدهد که حتی گروههایی که انحرافاتی دارند، اساس خاتمیت در آورنده شریعت را پذیرفتهاند، و نویسنده توصیه میکند که نباید قادیانیها را با گروههایی که به کلی اصول دین را تغییر میدهند، یکسان دانست. در نهایت، بیان میشود که خاتمیت پیامبر اسلام یک اصل اسلامی روشن است که مبنای آن کلام خدا و رسول اوست و از قلمرو بحثهای عقلی محض خارج است.
متن پیاده شده
خلاصه سخنرانی
این گفتار بر اهمیت انتخاب هوشمندانه رهبران دینی و معیارهای صحیح برای شناسایی آنان تأکید میکند. سخنران با اشاره به تجربهای شخصی، شیوههای اشتباه و عوامفریبانه در معرفی مراجع تقلید را نقد کرده و تأکید میکند که تکیه بر معیارهایی چون “مستجابالدعوه بودن” نه تنها مبهم و غیرقابل سنجش است، بلکه به نوعی بتسازی منجر میشود. در مقابل، ایشان بر لزوم استفاده از ضوابط روشن و عقلانی اسلام نظیر علم، آگاهی، ایمان و تقوا تأکید ورزیده و بیان میکند که این معیارها باید از طریق شناخت مستقیم یا از طریق افراد مورد اعتماد به دست آیند، نه شایعات. در نهایت، با پیوند دادن این موضوع به امامت و غیبت امام زمان (عج)، معیار والایی برای شناخت رهبران دینی و سیاسی ارائه میدهد که نه تنها باید در علم و تقوا شایسته نیابت امام باشند، بلکه در عدالت، کیاست و تدبیر نیز لیاقت کارگزاری و امیر بودن از جانب امام غایب را داشته باشند.
متن پیاده شده
خلاصه سخنرانی
این سخنرانی بر محور هدایت و عدالت در نبوت و نقش انبیا و پیامبران میچرخد و به مناسبت میلاد امام دوازدهم ایراد شده است. گوینده ضمن تبریک این میلاد فرخنده، به تشریح وظایف و ابزارهای پیامبران برای روشنگری و راهنمایی انسانها میپردازد و تأکید میکند که انبیا با “بینات” (معجزات، کلمات و اعمال روشنگر)، “کتاب” (برای ماندگاری و مطالعه آموزهها) و “میزان” (ابزاری برای تشخیص حق از باطل) فرستاده شدهاند. ایشان تفاوت نبی و رسول را مطرح کرده، اما اوج هدایت را در مفهوم “امامت” میداند که نه فقط راه را نشان میدهد، بلکه پیشاپیش مردم حرکت میکند و آنان را در مسیر حق رهبری میکند. در نهایت، سخنران بر اهمیت تحقق عملی آرمانها تأکید ورزیده و بیان میکند که دستیابی به این اهداف متعالی نیازمند زمان و تلاش مستمر است.