این منبع به بررسی روش دیالکتیک و روش تجربی در شناخت میپردازد و آنها را به زبان ساده تشریح میکند. دیالکتیک به عنوان یک فرآیند مکالمهای توضیح داده میشود که در آن یک “نهاد” (مطلب اولیه) و یک “برابر نهاد” (مطلب مقابل) به یک “همنهاد” (جمعبندی جدید) میرسند و این فرآیند میتواند بارها تکرار شود. منبع تأکید میکند که دیالکتیک یک مفهوم جهانی و آشنا در فرهنگهای مختلف است و محدود به مکاتب خاصی مانند ماتریالیسم دیالکتیکی نیست، بلکه در مباحثات روزمره نیز کاربرد دارد. در ادامه، روش تجربی با سه گام اصلی شامل مشاهده، استنتاج و تصدیق نتیجه در عمل توضیح داده میشود. نویسنده ضمن تأیید ارزش روش تجربی، محدودیتهای آن را نیز بیان میکند و یادآور میشود که این روش تنها بخشی از شناخت را پوشش میدهد، قطعیت صددرصد ندارد و نتایج آن معمولاً کلیّت و فراگیری جهانی مطلق ندارند و به قلمرو خاص خود محدود میمانند.
سخنرانی شهید بهشتی
خلاصه سخنرانی
این منبع به بررسی روش دیالکتیک و روش تجربی در شناخت میپردازد و آنها را به زبان ساده تشریح میکند. دیالکتیک به عنوان یک فرآیند مکالمهای توضیح داده میشود که در آن یک “نهاد” (مطلب اولیه) و یک “برابر نهاد” (مطلب مقابل) به یک “همنهاد” (جمعبندی جدید) میرسند و این فرآیند میتواند بارها تکرار شود. منبع تأکید میکند که دیالکتیک یک مفهوم جهانی و آشنا در فرهنگهای مختلف است و محدود به مکاتب خاصی مانند ماتریالیسم دیالکتیکی نیست، بلکه در مباحثات روزمره نیز کاربرد دارد. در ادامه، روش تجربی با سه گام اصلی شامل مشاهده، استنتاج و تصدیق نتیجه در عمل توضیح داده میشود. نویسنده ضمن تأیید ارزش روش تجربی، محدودیتهای آن را نیز بیان میکند و یادآور میشود که این روش تنها بخشی از شناخت را پوشش میدهد، قطعیت صددرصد ندارد و نتایج آن معمولاً کلیّت و فراگیری جهانی مطلق ندارند و به قلمرو خاص خود محدود میمانند.
متن پیاده شده
خلاصه سخنرانی
این منبع به بررسی مشاهده و تجربه در اسلام میپردازد و نشان میدهد که چگونه قرآن کریم به این مفاهیم اهمیت میدهد. از ماجرای حضرت ابراهیم علیهالسلام نقل میشود که چگونه برای اطمینان قلبی در مورد معاد و رستاخیز، از خداوند درخواست تجربهای عینی و معجزهآسا کرد تا وسواس از دلش زدوده شود. متن همچنین تأکید میکند که جهان طبیعت همواره در حال تغییر و دگرگونی است و این دگرگونیها از دل یک چیز، چیز دیگری را به وجود میآورند، درست مانند تبدیل دانه به ساقه و خوشه. علاوه بر این، اشاره میشود که در این جهان متغیر، قوانین ثابتی حاکم است و کل طبیعت یکپارچه و هماهنگ عمل میکند؛ این اصول تجربی، مطابق با تعالیم قرآنی هستند.
متن پیاده شده
خلاصه سخنرانی
این متن به روش دیالکتیک میپردازد که فرآیندی فکری و کاوشگرانه شامل طرح یک نظر (تز)، نفی آن (آنتیتز)، و سپس رسیدن به یک ترکیب جدید (سنتز) است که خود میتواند مبنای چرخههای بعدی قرار گیرد. سخنران تاکید میکند که این شیوه فکری چیز جدیدی نیست و نمونههای آن در مباحثات علمی و حتی فقهی از دیرباز وجود داشته است. سپس به ماتریالیسم دیالکتیک اشاره میکند که این فرآیند ذهنی را به جهان مادی منتقل کرده و معتقد است که تضاد درونی اشیاء مادی، نیروی محرکه تغییر و تحول آنهاست. در نهایت، با طرح مراحل تکامل اجتماعی از دیدگاه ماتریالیسم دیالکتیک، نقش اراده آزاد انسان را در این فرآیند مورد انتقاد قرار میدهد و آن را نادیده گرفتن ماهیت انسان بهعنوان خالق سرنوشت خود میداند.