آزادی در اسلام

آزادی در اسلام

ین متن به مفهوم آزادی در اسلام می‌پردازد و آن را از دو منظر فردی و اجتماعی بررسی می‌کند. نویسنده با اشاره به شور و اشتیاق جوانان شهیدی که برای آفرینش سربلندی اسلام به میدان نبرد می‌روند، تأکید می‌کند که این فداکاری‌ها نه تنها مغایر آزادی نیست، بلکه از عمق میل به آزادی واقعی برای همه انسان‌ها نشئت می‌گیرد

آزادی در اسلام

خلاصه قسمت اول:

این متن به مفهوم آزادی در اسلام می‌پردازد و آن را از دو منظر فردی و اجتماعی بررسی می‌کند. نویسنده با اشاره به شور و اشتیاق جوانان شهیدی که برای آفرینش سربلندی اسلام به میدان نبرد می‌روند، تأکید می‌کند که این فداکاری‌ها نه تنها مغایر آزادی نیست، بلکه از عمق میل به آزادی واقعی برای همه انسان‌ها نشئت می‌گیرد. او تصریح می‌کند که اسلام به انسان آزادی فردی در انتخاب راه ایمان یا کفر را داده و حتی اعمال واجبات و ترک محرمات نیز باید از روی اختیار و شوق باشد، نه اجبار. با این حال، نویسنده با عبور از حیطه فردی به محدودیت‌های آزادی در بستر جامعه می‌رسد و توضیح می‌دهد که در محیط اجتماعی، گناه فردی که به گمراهی دیگران منجر شود، خیانت به آزادی تلقی می‌شود. او بر پالایش جامعه از مظاهر گناه و اهمیت امر به معروف و نهی از منکر به عنوان ویژگی برجسته امت اسلامی تأکید می‌کند و این کار را دخالت فضولانه نمی‌داند، بلکه مسئولیت اجتماعی مسلمانان برای حفظ محیطی پاک می‌شمارد.

متن پیاده شده قسمت اول

من وقتی این شهیدان به خدا پیوستمون رو می‌بینم وقتی این جوان‌های پاک را می‌بینم که با چه شوق و سوری به سوی میدون‌های نبرد حق باطل می‌روند سرفرازند و سرفسرازی برای امت اسلام و اسلام می‌آفرینن. من وقتی این‌ها رو می‌بینم می‌بینم چطور در برابر تمام انگیزه‌ها حساسند. ای خانم به من حق بده به حساسیت این جوون‌های جنباد در راه خدا هم احترام بگذارم و احترام بگذاریم و نگوییم که بله این‌ها جنباز راه خدا هستند اما آزادی دوست نیستند. اشتباه می‌کنید این هاید شهیدان راه آزادی الله اکبر الله اکبر الله اکبر مردی
این‌ها با تمام وجودشون آرزو می‌کنن که همه انسان‌ها مثل این‌ها آزاد باشند. آزاد مرد اد زند و برای همین است که می‌گویند ما می‌خوایم محیط اجتماعیم از در و دیوارش انگیزه‌های انحراف نبارد و این گفته و این خواستهشون درست در خط تقویت آزادیست با اون معنی متعالیه‌اش در اسلام بر پایهی که از اسلام می‌شناسیم انسان آزاد است. حتی آزاده می‌خواد خدا را اطاعت کنه، می‌خواد خدا را اطاعت نکنه اینم آزاده. خود خدا به من و شما این آزادی رو داده. بخوایم او رو اطاعت بکنیم، بخوایم او رو معصیت کنیم. اونایی که خدا رو معصیت می‌کنن از روی آزادی جه اما در عین حال با آزادی. رو معصیت می‌کنن. کسی که اونا رو مجبور نمی‌کنه که خدا رو معصیت کنه از روی اختیار و آزادی خدا رو معصیت می‌کنن و این ویژگی انسان که می‌تونه خدا را معصیت کنه. این ویژگی برای انسان در خود قرآن هم آمده. انا هدیناه السبب اما شاکر و اما و قل الحق من ربکم ف من شا فلیؤمن و من شا فلیکثر حق از جانب خداتون میاد هر که دلش میخواد ایمان بیاره هرچی دلش می‌خواد کفر بورده این آزادی رو اسلام بهش تصریح می‌کنه بنابراین تا اونجا که من و شما به عنوان یک فرد هستیم در برابر حرام ال واجب و حرام اسلام هم آزادیم. می‌خوایم به واجبات عمل می‌کنیم؟ می‌خوایم نمی‌کنیم. می‌خوایم محرمات رو ازش ترهیز می‌کنیم؟ می‌خوایم نمی‌کنیم. مختاریم آزادیم. کسی ما رو مجبور نمی‌کنه پاشیم نماز بخونیم. اصلاً نمازی که مجبوری آدم بخونه دیگه نماز نیست. ما باید از روی شوق پاشیم نماز. نماز بخونیم تا نمازمان نماز باشه. ما باید از روی ترس از خدا و ترس از ضلال و گمراهی و فساد و سقوطمون خدا را معصیت نکنیم تا تقوامون تقوا باشه. از روی اختیار از روی آزادی اما وقتی که میایم تو جامعه وقتی که میایم در مرعا و منظر دیگران وقتی که با یه نفر ۲ نفر ۱۰ نفر ۱۰۰ نفر ی میلیون نفر دیگه هستیم اونجا دیگه من تنها نیستم اونجا محیط اجتماعی است اونجا اگر گناه کردن من گستاخی من در گناه این نوجوان عزیز را بلغزاند و او را به گناه بکشاند من به او خیانت کردم و اسلام آزاد خیانت را آزادی نمی‌داند. ضد آزادی می‌داند. اکبر الله اکبر الله اکبری
شما همتون مقایسه کنید جوان‌هاتون رو حالا با ۶ سال پیش جوان‌هامون رو حالا با جوان‌هامون در ۶ سال پیش مقایسه کنیم. جوون‌های ۶ سال پیش مسابقه داشتن غالباً نه همشون. اکثریت جوون‌های ما به مسابقه در راهزگی‌ها، دن‌ها دنیاپرستی‌ها هواپرستی‌ها هوسکچشی‌ها پسنده می‌شدن. وقتی ما از بالا به کل جامعه نگاه می‌کردیم دیدیم کل جامعه داره به سوی شعور حرکت می‌کند نه به سوی خیرات جامعه ما اون جامعه الهی که قرآن میگه یسارعون فی الخیرات نبود مسابقه در راه خیرها در کل جامعه به چشم نمی‌خورد یه عده معدودی تو راه بودن یک اکثریتی بیراهه می‌رفتن تعارف که نمی‌خوایم بکنیم حالا برگرد ه ۳ سال قبل ۲ سال و نیم قبل ۲ سال و نیم پیش کیا بودن؟ همون‌هایی که یک اکثریتیه می‌رفتن تعارف که نمی‌خوایم بکنیم حالا برگردید به ۳ سال قبل ۲ سال و نیم قبل ۲ سال و نیم پیش کیا بودن؟ همان‌هایی که فارغ از تمام این وسوسه‌های شیطانی به صورت مل یون‌ها توی خیابون‌ها راه می‌افتادند بی‌پروا از همه خطرها بیقید نسبت به همه نیازها لباسش گلی میشد لباسش پاره میشد کفشش پاره میشد کهنه میشد صبح تا شبگاهی ۱۰ ساعت ۱۲ ساعت بیرون خانه بود همش در راه حرکت گرسنه اگر ظهر که می‌شد توی راه د تا دونه خرما یا یه لقمونگیرش می‌آمد یا نمی‌آمد همین که اگر ظهرها ناهارش دیر میشد توی خونه فریاد سر مادرش بلند می‌کرد آی پس صبح تا حالا چیکار می‌کردی که غذای من آماده نیست و اگر می‌رفت یه جایی توی محل غذاخوری کارگاهش کارخونهش ادارهش مدرسهش غذاش رو ۲ دقیقه دیر می‌آوردن. اونقدر با قاشق رو میز می‌زد که انگار مارش قاشق گرفته بود. همین می‌دونید که الان اصلاً یادش نیست که زهر چیزی خورده یا نخورده. این ترقی این فعالی اینکه تمام وجود این زن و مرد متمرکز شده بود در یک نقطه متعالی و هدف متعالی. این در پی چه چیزا؟ مد چطور شد که راهپیمایا اول ۱۰۰۰ تا میشد بعد ۲۰۰ ۰۰۰ تا میشد بعد ۵۰۰ هزار تا میشد ای طرفدین به ۲و س۳ میلیون چه شد چی بود محیط شرایط مساعد محیط مساعد تقاضای درونی فطرت پاسخ مساعد محیط جوانان ما را از خوااره‌ها سینماها تماش خانه‌ها مراکز فساد بیرون کشیده بود این‌ها را آورده بود در راه خدا بله محیط مؤثره زمینه درون انسان هست زمینه‌های فطری در درون من و شماست خداوند این استعدادها را درون من و شما آفریده اما کجا این استعدادها خوب پرورش می‌کنه؟ در محیط پاک در محیط مسا جان آخه این چه منطقیست که تو از من می‌خواهی همیشه گل‌ها را در شورزار بهرویانم میشه در شورزار گل رویان اما چند تا با چقدر زحمت با چقدر آفر چند درصد قبول خطر از ۱۰۰ تو گل که اونجا به کاری چند تاش دون سالم در می‌بره چرا نمی‌خواهی شورزا را اصولاً تبدیل به گلزار کنیم. اول بیا این خاک شور را چند مدت در مسیر یک جریان نیرومند آب شیرین پاک کننده قرار. بگذار بگذار یک جریان نیرومند آب شیرین بیاد. این شوری‌ها این‌ها بجداید بپالاید اون وقت می‌دونه که راحت بدر گلم که بپاشی گل میشه چرا مخالفت کنیم ما با پالایش جامعه جامعه باید پالوده شود جامعه باید محیطش محیطی باشد پاس از مظاهر گناه و هرگز نمی‌توان به کسی گفت که چرا نهی از منکر می‌کنید؟ نهی از منکر شعار اسلام است. کنتم خیر امت اخرجت للناس تون بالمعروف و تنهون عن المنکر. قرآن می‌گوید شما بهترین جامعه‌ای هستید که از شکم تاریخ به دست توانای خداوند کت سازنده و نیرومند پیامبر خدا بیرون کشونده شدید. ویژگی شما چیست؟ این است که امر به معروف می‌کنید و نهی از منکر آه جامعه مسلمون‌ها جامعه فضول‌هاست. بله. جامعه مسلمون‌ها جامعه فضول‌هاست. کار دارن ببینن من چکار می‌کنم. به من کار دارن خوب هم می‌کن. نگاه می‌کنن ببینم من چهجور میرم چهجور میام اگه من تو خونم تک ونا یه گوشه‌ای تک ونا با خودم فقط باشم نه اونجا تجسس نمی‌کنن ولا تجسس تجسس نکنید اونجا یک تو اتاقش توی خونهش توی گوشه بیابون توی باغش کاری نداشته باشید اونجا اونجا بله اونجا خودشه و این اونجا اگر رفتید شما سر کشیدید ببینید توی اتاقش چیککار می‌کنه خود اون سر کشیدن شما میشه گناه حق ندارید شما تو خونه مردم تو اتاق مردم تو باغ مردم سر بکشید البته اگه توطعه کردن علیه اسلام و امت اسلامی تو صندخونهشونم برن تو هر سوراخی برن مسلمون‌های ما سر می‌کشن و کشفشون می‌کنن الله اکبر الله اکبر اکبر حسین مگر
اینکه گفتم سرکشید یعنی در این مسائل شخصی کارهای شخصی الا وحدودهای حراست از مسائل اجتماعی و کیان انقلاب اسلامی بیاد ما دشمنان انقلاب را تو سوراخ سنبه‌ای باشن دنبال می‌کنیم پیداشون می‌کنیم به کیفر خودشون می‌رسونیم اون‌ها رو اکبر الله اکبر الله اکبر الله اکبر

خلاصه قسمت دوم

این خطابه به تبیین آزادی در جامعه اسلامی و مسئولیت متقابل مردم و مسئولین می‌پردازد. سخنران تاکید دارد که درحالی‌که افراد در مسائل شخصی آزادند، اما در عرصه عمومی، رعایت هنجارها و قوانین اسلامی، از جمله عفت و پاکدامنی، امری حیاتی‌تر از قوانین راهنمایی و رانندگی است. او نقش مردم را در امر به معروف و نهی از منکر، به‌ویژه در برخورد با گران‌فروشی و ناهنجاری‌های اجتماعی، بسیار پررنگ می‌داند و آن را پایه‌ای بزرگتر از اقدامات دولتی برای تضمین سلامت جامعه معرفی می‌کند. همچنین، آزادی انتقاد سازنده از مسئولین را حق مطلق مردم می‌شمارد، اما بر پرهیز از تهمت و دروغ تأکید کرده و خاطرنشان می‌سازد که هرگونه تخلفی از سوی مسئولین با قاطعیت و عدالت رسیدگی خواهد شد.

متن پیاده شده قسمت دوم

بله در حد مسائل شخصی در حد رفتارهای فردی اساس تا با خودشون هستن آزادن سراغشون نمیریم اما وقتی اومد توی اداره وقتی اومد تو کارخونه وقتی اومد تو کوچه و خیابون بله آقا تو جامعه تو جامعه مسلمونا آدم تو خیابون که میاد با یه مشک فضول سرکار داره و چه خوب فضولی می‌کنن می‌کنن ببینن آیا این خلاف مقررات راهنمایی رانندگی آمد یا نیامد. اگه دیدن از خط ممتده کشیده داره اینور میاد ۱۰۰ تا بهش قر می‌زنن. خوب کاری هم می‌کنن. اگر دیدن این آدم توی کوچه و خیابون داره ناپاک چشمی می‌کنه. چشمش دنبال اینه که زن‌ها دخترها چهجور میان و میرن. ۱۰۰۰ تا قردش می‌زنن ولش نمی‌کنن او رو نفهمیدم چطور شد از این ور خط شیده ممتد یه ذره ماشنین طرف لندش خوبه اما خط افق و پاک دامنی را شکستن قرلوند نمی‌خواد اینجا جامعه اسلامیست همین طور که نظم عبور و مرور محترم است عفت و پاک دامنی ار بار از اون محترم‌تر است. نفرمایید که آقا آخه اون خط کشیده یه چیز اجتماعیه اما این عفت و پاکچشمی یه چیز فریه نه همین جاست که اسلام ما از اسلام دیگران جدا می‌شود همین جاست همین جاست که ما میگیم انقلاب اسلامی یعنی انقلاب که به این ارزش‌ها اهمیت فراوان بدهد. اینجا اگر مردم ما دیدن فلان کاسب داره گرون فروشی می‌کنه، جنس بد می‌فروشه، جنسش زیر و روش فرق می‌کنه، اینقدر میرن او را ملامت می‌کنن تا یا به راه بیاد یا به سطوح بیاد در دکونشو ببنده و بره. ه جامعه فضول‌هاست. شما میگید ما چهجور با گرون‌فروشی مبارزه کنیم؟ مسلماً باید دولت در این مبارزه فعال باشه. مسلماً باید دادگاه صنفی به صورت قاطع‌تر و گسترده‌تر عمل بکنند. البته اونم با روش صحیح نه با یه روشی که اصولاً کار داد و ست مختل بشه با گرونی هم واقعاً مبارزه نشه. نه. با شیوه‌های صحیح مناسب ولی این یه پایه کاره یادتون نره یک پایه بزرگتر را تو هر محلی هستید کاسب کرون فروش را به سطوح بیارید چرا نمی‌کنید این کار رو به محض اینکه تو محل یه کاتب یه چیزی گرون فروخت صبح قرار بذارید ۵۰ تا ۵۰ تا برید در مغازه سلام علیکم آقای گرون فروح لله اکبر الله اکبر الله اکبر م
تو محلتون با همدیگه متحد بشید اگه د تا کاسب هستن یکیشون رو با عمل تشویق به انصاف کنید دارید بهش بگید اگر تو گرون فروشی نکردی همهمون میان از تو خرید می‌کنیم تا با ۱ درآمد ۲ سود تو سود یاد ببریم و اون گران فروش رو اونجا بایکتش می‌کنیم. چرا یادتون رفته این شیوه‌های عزیز و ارزنده اجتماعی رو؟ چرا عمل نمیشه به این شیوه‌ها؟ چرا در محله‌ها مردم مجتمع نیستن برای ایفاع نقش امر معروف و نهی از منکر در همه ابعاد است و الا اگر فکر کنید که گروه‌های ضربت دولت و کمیته‌ها و دادگاه‌های صنفی و کمیته‌های صنفی و ها به تنهایی بتونن مشکلو حل بکنن. همین جا خدمتتون می‌گویم که نخواهم گفت. جز با حضور متعهدانه و مسئولانه خود شما مردم جامعه ما جامعه جمهوری اسلامی واقعاً نخواهد بود. البته این رو عرض کنم انشاءالله با این تلاش‌هایی که داریم می‌کنیم فرض پیدا کنیم و برای انجام این مسئولیت او رو آماده کنیم یه مقداری دستمون باز بشه از نظر افرادی که باید دنبال این مسئولیت‌ها برن یک همکاری شما این است که صادقانه وقتی این نمونه‌ها رو می‌بینید به مراکزی که بهتون اعلام میشه اطلاع بدید سندم بگیرید در اختیارتون بگذارید ولی از تقصیر و نقش این امر به معروف و نهی از منکر عمومی غافل نشه البته برادرا و خواهرا ح امر به معروف و نهی از منکری که شماها توش دخالت می‌کنید تا حد قبل از بگیر و ببند و بزن و حفظ کنه هر احتیاج پیدا کرد به مجازات و کیفر اونجا فقط باید مسئول‌ها دخالت کنن نه در حد ملامت سرزنش توبیخ تشویق در حد نگ نگاه کردن دوستانه یا نگاه کردن‌های خشم‌گانه، سخن‌های تشویقامی و سخن‌های ملامت‌گر در این حد شماست. اما اگر خواست برسه به حد بگیره و ببنده بزن و بکوب، اونجا دیگه حد افراد نیست. اونجا باید دادگاهی باشد، حکومتی، مسئولی بیاید ر ببیند این چه گناهی کرده و چه تنبیهی باید ب همون مقدار اول را مهم بدونید کم بهش بها ندید جامعه اسلامی جامعه‌ایست که در اون انسان تو محیط اجتماعی که میاد آزادی‌هایش محدود می‌شود محدود به حدود چی؟ به حدود اسلامی آزادی‌های افراد را خاطر این چیزا نمی‌گیرند. مردم آزادن از مسئولان کوچک یا بزرگ درجه اول یا درجه دوم یا درجه سوم. اینکه میگم کوچک یا بزرگ نه قد و قامتشونو بگم و نه مقام و موقعیتشون را. منظورم از نظر کوچک و بزرگ از نظر سئولیت و مقدار مسئولیته. تغییر صحیح‌تر اینه که بگم صاحبان مسئولیت‌های بزرگتر، بارکشان مسئولیت‌های بزرگ‌تر و بارکشان مسئولیت‌های کوچک‌تر مردم در انتقاد و خورده جیری غیرمقرضانه از مسئولان آزادی مطلق دارند. از همه می‌تونم انتقاد کنم. انتقاد سازنده دوستانه نه انتقاد مغرضانه و کینه و زیرانگر. انتقاد مردم از صاحبان مسئولیت‌ها جزو اصولیست که ما ده‌ها سال در بحث‌های اجتماعی روش حکیه می‌کرده‌ایم. مگر ممکن ست حالا که در جمهوری اسلامی هستیم بگیم آقا اون حرفا باطل شد حالا که نوبت به دوستان ما رسید و به این آقایون رسید که مسئولیت دارن دیگه زبون‌ها را در کام فرو ببرید حرف نزنی این محاله خدا نیاورد اون روز را که در این جامعه مسئولانی مسئولیت قبول کنند با این خوی و خصلت و شما مردم نخواهید گذاشت چنین به سر این امت به این انقلاب بیاد الله اکبر الله اکبر الله اکبر مرزا
اما این انتقاد انتقاد راست باشه اگر به عنوان انتقاد آمدی دروغ گفتی تهمت زدی دروغزنی کردی اعت ماد میان مردم و مسئولن را با دروغ گفتن‌ها یا با طرح سؤالات دو پهلو و سه پهلو و شش پهلوی هریدآمیز متزلزل کردی اونجا باید همین مردم و همین مسئولان با قاطعیت البته از طریق قانونی جلویت را بگیرند در جمهوری اسلامی انتقاد از مسئولان آری تهمت زدن و دروغ زدن به مسئولان در هر حدی از مسئولیت باشند نه حرام هم شما مردم باید جلوی این دروغزنی‌ها و تهمت‌زنی‌ها و شایع پراکنی‌ها را مسئولانه و متعهدانه بگیرید. دشمن درست انگشت رو گذاشته است روی اون نقطه قوت. می‌خواد این نقطه قوت رو از ن ببره نقطه قوت جمهوری اسلامی اعتماد و اطمینانیست که میان مردم و مسئولان هست می‌خواد این اطمینان رو از بین ببره تا دیگر مسئولان نتون کار بکنن دولت مورد علاقه شما نتونه کار بکنه قوه‌های قضایی مورد علاقه شما نتونه کار بکنه سپاه پا پاسداران مورد اعتماد و علاقه شما نتونه کار بکنه. کمیته‌های انقلاب مورد علاقه شما نتونه کار بکنه. آقا اگر راست میگی و غرض و مرض نداری اگر از یک پاسدار کمیته ایبی دیدی چرا تو بوغ می‌زنی؟ به خودت جرأت بده و به خودت حرکت بده. برو اونجا پیش مسئول کمیته بگو آقا این پاسدار کمیته در این ساعت این مکان به این دلیل این خلاف مرتکب شد. میگه می‌ترسم. تو که می‌ترسی پس میگه چه اتعای انقلابی بودن داری؟
تکبیر
الله اکبر الله اکبر الله اکبر
برادرها و خواهرها مگر قرار بود ما اون وقتی که می‌خواستیم چار را بیرون کنیم نترس باشیم؟ اونوقت بعد از اینکه رو بیرون کردیم دوباره پرسو بشیم ما هم قراری نداشتیم ما تا وقتی که نترس بمانیم تداوم انقلاب ما تضمین می‌شود مگر اینجا شهر حفظ شده یا کشور حفظ شده که اگر شما رفتی از یک پاسدار شکایت کردی در کمیته پیش مسئول کمیته و یا اگر مسئول کمیته نشنید رفتی شکایت کردی پیش مسئولان کمیته مرکزی و اگر اونجا نشنید آمدی به قوه قضایی شکایت کردی کسی بتونه متعرض شما بشه بگذارید خدایی نکرده خدایی نکرده یک پاسدار عوضی که خودش را در صف پاسداران جمباز جم بر کف جا زده یک چنین فکر شیطانی پیدا کنه چنین خلافی مرتکب بشه کسی را که به کار او اعتراض کرده او را با سر نیزه و جیسه‌ای که در دست گرفته تحت فشار قرار بده مطمئن باشید ما به کمک شما مردم چنین پاسدارنمایی را به اشد وقت مجازاد خواهیم کرد ما همین حالا که من در خدمت شما ایستاده‌ام یک قاضی دادگاه انقلاب را در زندان بازداشت کرده‌ایم و در برابر مردم همان منطقه به صحیح‌ترین و صریح‌ترین وقت او را محاکمه خواهیم کرد تا معلوم باشد که قاضی دادگاه انقلاب تا وقتی محترم است و محبوب است و قاضی دادگاه انقلاب شورده می‌شود که حافظ حق و عدل اسلامی و حافظ صداقت و امانت قضای اسلامی باشه الان اون قاضی در زندان بازشته و او را در همان محلی که متهم است به تخلف از موازین صداقت به زودی محاکمه خواهم کرد. الله اکبر الله اکبر الله اکبر محمد
ای شهیدان پاک هویزه ای شهیدان پاک انقلاب اسلامی ای شهید اک راه خدا به خدا پیمانی را که با خدا بسته‌ایم همان پیمانی که شما در راهش جنسشانی کرده‌ایم تا نفسمون می‌آید و می‌رود محترم و محکم و اسوار خواهیم داشت. الله اکبر الله اکبر الله الله
پاسداری از این میث و پیمانی که میان ما و خدا و ما و خلق خدا و ما و شما جنبازان راه خداست همیشه در برابر چشمان ماست مگر ممکن است این خون بهای پرج شما ن عزیز را کسی ناچیز شمرد و نسبت به اون بی‌اعتنا و بی‌تفاوت باشد. شما ای خانواده‌های شهید پرور ای مادران و همسران و فرزندان خانواده‌های شهدا ای مصدوبان و آسیب دیدگان و زخمی‌ها و معلولان انقلاب شما ای پاکان و ای عزیزان این امت مطمئن باشید مطمئن باشید که ما آرزوی اون را داریم که اونچه در اختیار داریم حتی جان بی‌مقدارمون در راه دفاع از این دستاوردهای مقدس انقلاب اسلامیمون صدا شود و اونچه شما با ن آوردید به دست دشمنان مکار پرنیرنگ و فریب یا حتی به دست دوستان نادان جاهل در خطر نیفتد خداوند درجات شما شهیدان را متعالی گرداندین
خدای متعال به خانواده‌ها خدای شما عزت دنیا و آخرت کرامت کند. آمین.
خدای متعال این انقلاب عزیز را از گزند و آسیب دشمنان کینه تو برونزی و درونزی محفوظ نگه دارد. آمین.
خدای متعال امام امت را این چراغ فروزان روشنگر را برای هدایت این انقلاب را تندرست و شاداب بدارد

خلاصه قسمت سوم

این منبع به سخنرانی‌ای می‌پردازد که وضعیت فعلی جامعه را از جنبه‌های مختلف اخلاقی، معنوی، سیاسی، اقتصادی، قضایی، و نظامی بررسی می‌کند. سخنران بر برکات معنوی و اخلاقی اسلام و انقلاب اسلامی تأکید می‌کند که چگونه این ارزش‌ها در روح و جان مردم ریشه دوانده و نمودهایی چون اخلاص در عمل، احساس مسئولیت، و دوری از ریا را به ارمغان آورده است. او با اذعان به وجود چالش‌ها و تفاوت‌های فکری، بر لزوم یکپارچگی جامعه حول محور اسلام تأکید می‌کند و مسلمانان را به رعایت موازین عالی اخلاق اسلامی حتی در مواجهه با دشمنان دعوت می‌کند. این سخنرانی در پی تقویت روحیه معنوی و اخلاقی جامعه و یادآوری اصول صداقت و حقیقت‌گویی در همه جوانب زندگی است.

متن پیاده شده قسمت سوم

بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین وصلاه وسلام علی الرسول الامین و حبل الله المتین خاتم النبیین ابالقاسم محمد علی محمد و آل محمد وده و وصیه من بعده مولانا علی امیر المؤمنین و علی الائمهه الهدا منده وسلام علینا و علی عباد الله الصالحین وسلام علیکم و رحمت الله و برکاته روز می‌خوام با برادرها و خواهرهای مسلمان متعهد نمازگزار و با همه ملت قهرمان با ایمان انقلابیمون چند کلمه‌ای درباره وضعی که در آن هستیم و کارهایی که برای ساختن آینده در دست اجرا داریم سخن بگم چون وقت حدود ۳ و ساعت بیشتر نیست طبعاً فهرزار مطالب رو به عرض شماها می‌رسونم عرایض من پیرامون وضع سلونی ما از نظر اخلاقی و معنوی از نظر سیاسی از نظر اقتصادی از نظر قضایی و از نظر جنگی ۵ قسمت اما از نظر معنوی و اخلاقی به برکت جوش اسلامی که در این دوران ممتد انقلاب به صورتی به روح و قلب و جان ما شکل داده ما به عبدالله در حال حاضر ساس می‌کنیم برکات معنوی و اخلاقی سازنده اسلام و انقلاب اسلامی به صورتی گسترده در همه جا به چشم می‌خوره. احساس تعد، احساس مسئولیت روحیه برا خدا کار کردن برا رضای خدا کار کردن روحیه از ریا و تظاهر بزار بودن به حمدالله در بسیاری از مردم ما دیده میشه فراوانند برادران و خواهرانی که در صحنه‌های گوناگون ز تلاش می‌کنن، زحمت می‌کشن، صداکاری می‌کنن و دوست دارن جایی اسمشون گفته نشه. فراوانن کارمندان دولت مسئول و متعهد که در ادارات و سازمان‌های مختلف دولتی صمیمانه به سود انقلاب و به سود مردم زحمت می‌کشن بیان که در انتظار این باشن که حالا یک پست بالاتر بهشون داده بشه فراوانند در نیروهای نظامی و انتظامی افراد عادی یا درجه‌دار یا افسر که عاشق خدمت به اسلام هستن و به انقلاب و به این مت مسلمان بی اون که منتظر اون باشند که به اون‌ها یک درجه بالاتر داده بشه. در نهادهای انقلابی که مسئله روشن است در نهادهای انقلابی اکثریت اعضا از ملکات معنوی بالایی برخوردارند. در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در کارکنان دادسراها و دادگاه‌های انقلاب اسلامی در جهاد سازندگی در نهضت سواآموزی در بسیفین در بنیاد شهید در کمیته امداد انقلاب اسلامی کمیته‌های انقلاب اسلامی و در نهادهای دیگر برادرها و خواهرهای با ایمان متعهد مخلص بی‌توقع به عبدالله فراوان هستم. در این نهادها رنگ اصلی رنگ اخلاص و جهاد هست و اینا از برکات سازندگی و نورانی اسلامه و این‌ها از شعاعهای خورشید فروزان قرآن کتاب خدا پیامبر خدا و ائمه خدا و رهبران الهیست که این نهضت مقدس ملت ایران را در مجرای نورانی و پرروغ اسلام آوردند. همه جا سخن و عشق و آرمان روی پیروزی اسلام متمرکز است. البته امواج این نورانیت و معنویت در حال حاضر داخل جامعه ما جذر و مد‌هایی دارد. گاهی می‌بینید اموات چنون خروشانه و گسترش پیدا می‌کنه که همه جا این نورانیت به شکل قالب به چشم می‌خوره. گاهی هم می‌بینیم که امواج باز می‌گرده و باز لجن‌هایی که در زیر این امواج نهفته بوده خودش رو نشون میده. اجتماعاتی که مردم به مناسبت‌های مخ لف دارن بیانگر این جذر مدست. راهنمایی‌ها و تظاهرات پرشکوه شما مردم مسلمان به مناسبت اربعین حسینی جاذبه و شور و هیجان و نورانیت گسترده‌ای رو نشون می‌داد. و الان امیدوارم راهپیمایی پرشکوه روز بیست و۸شتم به صورتی وسیع‌تر، پرشورتر، داغ‌تر، گرما آفرین‌تر، ترساننده‌تر برای دشمنان و دلگرم کننده‌تر برای دوستان انقلاب اسلامی عزیزمان، جلوه بست با عظمت‌تری از اون نورانیت وفا و عشق شما مردم عزیز به اسلام عزیزتون باشه انشاءالله. الله اکبر الله اکبر
در رابطه با این ارزش عالی انقلاب یعنی ارزش اخلاقی و معنوی گاهی تو جامعه ما رویدادهایی پیش میاد ی‌خوام به این مناسبت درباره این رویدادها هم دو جمله عرض کنم. برادرا و خواهرهای متعهد پراحس ما در این شرایطی که هستیم جامعهمون باید به برکت اسلام به سمت یکپارچگی اس جلو بره طوری بشه که همه در محور پاک و نورانی اسلام گرد بیان و ما محورهای دیگری غیر از اسلام نبینیم. ولی از اونجا که نمی‌خوایم واقعیت‌های موجود را چتمان کنیم می‌پذیریم که الان محورهای دیگری وجود داره. کرهای ملی‌گرایانه وجود داره. تفکرهای التقاطی وجود داره. بینش‌های الحادی و کفرآمیز در رنگ شرقی یا رنگ غربیش وجود داره. باید ان انقلاب اسلامی ما در رابطه با این محورهای بیگانه از اسلام یا ضد اسلام موضع‌گیریش موضع‌گیری متعالی اسلامی باشه در عین اونکه ملت مسلمان ما فهمیده است که با دشمنان انقلاب نمیشه تعارف کرد باید برخورد انقلابی داشت اما این برخورد انقلابی لازم است جلوگاه نورانیت و روح متعالی و اخلاق عالی اسلامی باشه در این برخوردها حتی در برخوردهای پرتوان انقلابی مراقب ریزکاری‌های اخلاقی باشید و باشیم اسلام به ما یاد داده درباره دشمنمونم دروغ نگیم نسبت به دشمنمونم تهمت و افتراح نزنیم نسبت به دشمنانمونم فحش ندیم هم قرآن میگه ولا تصب الذینعون من دون الله فصب عدوا به غیر علم علی علیه السلام به یارانش می‌فرماد لا تکون قوما بزاین ما می‌تونیم داغ قاطع کوبنده حرف بزنیم اما فحش ندیم حرف‌های زشت و تعبیرهای زشت در برخودهامون نداشته باشیم این تعلیم اسلامه این بهتر می‌تونه شما مردم عزیز را در این آوردگاه دنیا پیروز کنه. تقیت و پایبندی به موازین اخلاقی اسلام در برخورد با دوست و دشمن و مجذب‌ها که بینابین قرار دارن. نمی‌دونن کدوم طرف دارن. این عامل واقعی پیروزی شما مردم غیور با احساس پرهج د بود. بنابراین توصیه میشه این توصیه‌ای که عرض می‌کنم توصیه اسلامه. منم به عنوان یه برادر مسلمان شما دارم نقل می‌کنم توصیه اسلام را. توصیه می‌شود که برادرها و خواهرهای ما همواره به اصل عالی صداقت راستی رعایت عقبت کلام چه در نوشته‌ها چه در گفته‌ها پایبندی به اینکه از حد و حقیقت سر مویی منحرف نشیم این رو رعایت کنن و مطمئن باشند که ممکن است دیگران در رابطه با ما غیر از این عمل کنن که می‌کنن رست است که مخالفان هم فحش و دشنام میدن هم دروغ میگن هم تهمت و افترا می‌زنن اینا همه درست اما ولاجر شن قومی تعدلو اعدلوه وقربتقوا ما هویت نورانی پرفروغ متعالی اسلامون را حتی با پیروزی معامله نمی‌کنیم. الله اکبر. الله اکبر. الله اکبر.
امیدوارم با مراقبت روز افزون برادرها و خواهرها این بعد متعالی معنوی و اخلاقی انقلاب ما و جامعه ما آسیب‌ها و آفت‌ها مفهوم بمانه.
این در رابطه با مسئله اول مسئله معنویت و اخلاق

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *