بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم و رحمت الله امروز به یاد برادر فقیر و عزیز و گران و قدرم مرحوم آقای عری اینجا اون هم مقارنه با کارگرد شهادت ایشون بحثی که برای آمد اخلههای یک بعدی از اسلام آیین انسان و انسانیته صراط مستقیم و راه راست انسان زیستنه به همین جهت به همه جوانب هستی انسان عنایت داره و هیچگاه در قالب نگرشها و رداختهای تک بعدی نمیشه اسلام رو یافت به همان قصد که انسان موجودیست چند بدی اسلام هم آیینیست چند بدی تا بیایم ما یکی از این ابعاد رو بیش از هر برجسته کنیم و ابعاد دیگر رو محض کنیم در اون یا اصلاً فراموش بکنیم از اسلام دور شدیم. انسان دارای بعد حفظیست در شناخت و دارای بعد اهلی و سارای بعد عرفانی و عشق و شوره. انسان موجودی نیست که عقل و خرد و اندیشه یکپارچه باشه تا با اندیشه تحلیلگر با او برخورد کنیم و دلمونو خشک کنیم که ما با قدرت تجزیه و تحلیل فراوان با مسئله انسانیت و انسان و جهان برخورد کردیم از ابرک هستیم در انسان یک بعد دیگر هست در زمینه شناخت و در زمینه ت که به او بهش میگیم بعد عرفانی بعد عشق بعد شو بعد حال عاقل نف و عاقل زنستن زندگی رو خنت و لوس و بیمغه و بیجازله میکنه زندگی بهش قشور میخواد وفا عشق و شور چیزهایی رو میشه فهمید که با این عقل تحلیلگر هرگز به فهم اونها قادر نیستیم. اون انسان از تک بعدی و تکنگری خردمندانه به سطوح آمده که میگه آزمودم عقل دور پیش را بعد از این دیوانه پیش را این شعر نگفته شعر گفته اما شعر نگفته عکس حسابی زده راستی اگر زندگی انسان صرفاً بخواد مغز باشه و اندیشه جاذبه خودشو از دست میده به همین دلیل در فرهنگ شناخت قرآن تکیه روی قلب بیشتر است تا روی لب و روی حجر. تکیه روی تصبح فراوان است. البته روی تعقل هم و روی تدبر و تفکر هم تکیه هست. اسلام هم مقدش کار میکنه هم قلش کار میکنه. چون یکی از نقشهای قلب همین قلب همین قلب تلمبهخانه خون بدن یکی از نقشهای قلب در انسان اینه که بازاب اندیشهها ما را روی عواطف و امیال انسان به سرعت نشون میده. وقتی میترسید اول بار ترس رو کجا حس میکنید؟ در ضربان و در کار قلب. وقتی شور و شوق دارید در قلب میگید دلم گرفته دلم وا شد اینجا دلگیری اونجا جای دلبادی یعنی وقتی دریا و خرد منتقل میشه به انگیزههای زندگی انسان به اونچه زندگی انسان را میسازه و جهت میده و شکل میده و آب و رنگ میده و حال و هوا میده اونجا بازتابشو رو قلب مییابی اینه که میبینید در فرهنگ شناخت قرآن تکیه خاصی روی قلبه لهم قلوب لاهون بها و در عین اینکه قرآن و اسلام در دستگاه معرفت بشری روی عقل و قلب هر دو تکیه میکنه از نقش حس به هیچ عنوان غفلت نمیکنه. یده و گوش شنیدن و دیدن این دو دروازه بزرگ وسیع و فعال و پراثر آگاهی رو هم روش تکیه میکنه. سمع و بصر و فعاد ان السمع وصرؤاد کلئک کان عنه مسئولا. بنابراین وقتی در باب معرفت وارد میشید میبینید اسلام تک بعدی نیست نه مکتب حسی فقط نه مکتب عقلیست فقط نه مکتب عرفانیست فقط هم حسی هم عقلی هم عرفانی و وقتی میگم حسی تجربی را هم شامل میشود تجربی. چون در این مکتبهای شناخت میبینید که گاهی قرینه سازی هست بین واژهها و عناوین هم حسی و تجربی و هم عقلی و هم عرفانی و ذوقی و کشفی و شهودی وقتی میخواد به انسان به عنوان یک دستگاه نگاه کنه اسلام این دستگاه کوچک از نظر حجم پیچیده و بزرگ نظر نقش میبینید اسلام به این مجموعه انسان به صورت یک سیستم یه مجموعه به هم بسته و به هم پیوسته نگاه میکنه نیادهاش رو رو در همه افعال مورد توجه قرار میده. انسان هم جسم است هم جان هم نیازهای بدنی داره هم نیازهای روحی داره. نیاز اقتصادی داره هم نیاز معنوی داره وقتی میخواد راه نشون بده برای ارضا نیازهای مادی و بدنی انسان چنون اون رو میآمودند با نیازهای آ روحی و معنوی تا نشون دهد که حتی در ارضاع یک نیاز مادی نمیتوان از نقش اون در ارضا نیازهای معنوی غافل بود. میخواد به انسان بگه غذا بخور. غذا بخور. آ ا فکر میکنید وقتی که از غذا خوردن انسان یاد میکنه در همون موقع که بحث غذا خوردنه امکان دارد که از ابعاد دیگر غفلت بورزه میگه غذا بخور پر نخورد به بهداشت آسیب میرسونه کلو وشربو ولا تس میگه فضا بخورد اما خیلی هم سیر نخورد که هم بهداشتت آسیب میرساند و هم به وجدانت آسیب میرساند. انسانی که اونقدر همیشه سیری که اصلاً گر ی را درس نمیکنی. تو انسان نیستی. تو انسان نمیمانی. تو یک حیوان شکمخوار و شکم میشی. بگم. اگر خود سیر میخوری همسایه گرنه داری یا نداری؟ وقتی هم صحبت همسایگی میشه همسایه دیوار به دیوار نه میگه تا ۴۰ خانه از هر طرف همسایه تو حقوق همسایگی تا ۴۰ خانه اعتبار و قوت داره یه محله میشه دیگه چی میگه چی میخواد یاد بده با چه نگاهی به انسان مینگره ه نگاهی به غذا خوردن انسان بینگره؟ میگه دوست ندارم سر سفرهای بنشینم که غذاهای رنگارنگ در اون فراوانه. میگه همونهر لقم غذایی که میخوری همان وقت که میخوری موافق باش. یک روز حسابت رو از از تو میخواستیم باید حساب پس بدی از کجا آوردی و خوردی وقتی میخواد به ارضا جنسی انسان توجه کنه میگه نیاز جنسی نیاز طبیعیست. من دوست ندارم زندگی مجردها را ولو با آهنگ مرتازی و ریاضتنشی باشد. نکاح و همسر گرفتن سنت و شیوه من است هر کس به دین سنت نپردا و از آن سر بازند از من از گروه محمد نیستم صل علی محمد و آل محمد
پس نیاز رو جدی میگیره جدی تشویق میکنه ترقیب میکنه به ازدواج میگه خدا زن و مرد را اینجوری آفریده و من آیاه انکم من انفس ازواجا این جزء نظم خداست با نظم خدایز برخیز اما اما مواجه باش این این گرایش و چش جنسی آفریده خدا در زن و مرد برای حرزگی و عیاشی و لحو و لعب و فساد نیست. وای اگر مسئله ارضاع جنسی بشود محور روابط اجتماعی لا دیگه سیاو حساب کن تا به کجا فساد میرود. رقص با بدن درنه است گنر میشود و اگر گفتی باله هنرمندانت آتشیست به خزانه تقوا و فضیلت جامعه فوراً با شما ارتجاع میکوبندد است. چرا؟ چون فرهنگ فرهنگ فرویدیسمه. منتها فروید به ظاهر گاهی مسلم شده. عین اینکه بگید کفر مسلمان معاد حق کفر و الحاد با نام و برچسب و آب و رنگ اسلام سازگار اینجور چیزام سازگاره مبادا ارضا جنسی بشود محور زندگی تو ایسان و پایه روابط اجتماعی تو ایسان و زمینه نظام اجتماعی و نظام زندگی و بهخصوص نظام روابط زن و مرد در خانه و بیرون ای انسان که اگر به این سو بروید بهت گاهی سقوط خواهی کرد که انسانیتت رو بر او دفن کنی و ببازی پس چی از چی خواست و کشش جنسی در زن و مرد برای آن است که در پرتب اون کانون مهر و محبت و عاطفه و دلسوزی و مسئولیت مشترک و فرزند آوری و فرزند باروری به وجود آید در با هم فرق داره؟ خیلی مختصر از جامعه جلسی تا جامعه الهی حقیقت فرق داره. وقتی اسلام سختگیری میکنه در پوشش زن، در پوشش مرد، در در صحبت کردن مرد، در صحبت کردن زن، در رفتار اونها در رابطه با یکدیگر این تنگ نظری نیست، این وسعت نظر است. چرا؟ چون این همهگری این نمیخواهد معنویت انسان در زبال دانی جنسیت و س قربانی شود. صاف و پوستنده مطلب اینه. این نمیخواد انسانی که باید عروج کند و معراج داشته باشد و همه حواسش در اون اعلی علی انسانیت متمرکز شود. جزو اندامهای جنسی و ار اون نیاندیشد این نا این سقوطه این هلاکته کو اگه بخواد این کارو بکنه دیگه میشه که فیلمای فکسی آزاد عکس فکسی آزاد داستانهای جنسی آزاد ژستهای جنسی آزاد لباس پوشیدنهای جنسی آزاد ظهور جنسی آزاد تلاش جنسی آزاد و اینا با هم سازگار درمیاد نمیاد چون سازگار درنمیاد میگوید هدایت میکنی ای انسان با انتخاب خودت با اختیار خودت خواست و نیاز جنسیت رو در جهتی که آفرینش برای اون جهت این نیاز و خاص را در تو ای مرد و ای زن آفرید است کی مبنای رابطه سالم و سازنده همسری پدری و مادری و عشق خلاق و گرمابخش همسری این کجا و اون کجا اینه که میبینید هنر در اسلام کرامت و زش داره ولی به یه شرط به این به شرط اینکه هنر در مسائل س*** خلاصه نشود خیلی فرق است بین هنری که نیازهای ارزنده عاطفی و نیازهای ذوقی و معنوی انسان را نوازش میکند و تغذیه میکند و بین هنری که انسان را به سمت لحو و لعب و فساد جنسی یا فساد طاغوتی ذوق میدهد. ببینید هنرها درست سه گونه. یک هنر فکری که بخش عظیم هنر در دنیا از دیر زمان تا حالا هنر فکری. و هنر طاغوتی هنر طاقوطی کدومه؟ هنر پادشاهان گردن فرازان تاریخ جفاران به خودندگان هنر و موسیقی و آهنگ و شعر و قصیدهای که هرقدر بیشتر خونده میشود و بیشتر نواخته میشود باز بیشتر به ققل طابوت میافتد. دیدید این صحنهها رو؟ خوندید این شعرها رو؟ چقدر از قصائد شعرای ما خلاصه میشود در این چقدر جباران را جبارتر کردن از خود راضیتر کردن اینم یک بخش از هنره هنرناگویی و ستایشگری و غرور آفرینی برای جباران و گردنکشان تاریخ و نوع سوم هنر انسانی و هنر انسانیت اون هنر تمام انواع و اقسامش در اسلام نه تنها جایز و مباح ب و مطلوب است وگرنه ما همین الان از کسانی که سرودهای انقلاب اسلامی میسرایند و آهنگهای سالم متناسب با آن میسازادند و مینوازند، قصدانی میکنیم. من غیر از اینه البته اینجا یک تذکر باید بدم این تذکر را به هنرمندان میدم و به هنردوستان میدم و آن اینکه در این چند ماه در این ۱۴ ۱۵ ماه که از پیروزی انقلاب میگذره دو جور سرود انقلاب ساخته میشه یک جور ود انقلاب با آهنگ انقلاب این اونیست که از نظر ما خوب است و مطلوب است و در خور تقدیر و تشویق ولی یک جور سرود انقلاب با آهنگ اما آهنگ ترانههای عشقی فقط کلمات و شعرا عوض شده این به درد نمیخوره این همونه که حرامه این هم همونه که در روایات ما داره که اگر قرآن را هم با آهنگ غنا بخوانی حرام است بلکه حرام در حرام است. تقاضای من این است که هنرمندان راستین انقلابی شعر بسازند و آهنگ شعر بیند و آهنگ بسازند. آهنگ که خود آهنگ شو انقلابی رو در انسان با ا ببره. باور کنید الان عدهای از این سرودهای انقلابی که میخونم آدمو شلول میکنه به جای اینکه در آدم شور انقلاب وجود بیاره. چرا؟ چون آهنگ عشقی و سکسیست. توش خواستن شعر انقلابی جا بدن. برای آدمای هنرشناس از همون اول معلوم است که عوضی. این رو من در گفتگوهای داخلی و خصوصی مکرر گفتم که مرحوم آیتالله بروژی مرحوم شده بودن قس شده بودن یک دستهای به مناسبت هفتم یا چهلم ایشون گویا از رفسنجون آمده بود به قم به مناسبت اعضای این مرجع تقلید عام اینها عزاداری میکردن و شعری میخوندن و سینه میزدن ولی به محض اینکه انسان اولین فرد این شعر رو گوش میکرد ادایی میکرد با یه ترانه عشقی که همون روزا رادیو پخش میکرد آهنگ اون ترانه بود شعر شعر مسیه بود با هم نمیخوند با ریتمش میشد سینه بزنی اما دل نمیشه کرد چون آهنگ شاد بود باید میان محتوای انقلابی سرودها و آهنگی که برای او میسازید سنخیت کامل باشه و انتظار دارم بهخصوص دستگاه عظیم صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در این مورد دقت کنه و این ین نوع سرودها رو حذف کنه، زمینه رو خالی کنه برای اینکه سرودسازان، سرودسرایان و آهنگسازان خلاق علاقهمند به انقلاب اسلامی ما بدونن نیاز فراوان و سرودها و آهنگای واقعاً انقلابی بسازند. تکبیر الله اکبر. الله اکبر الله اکبر هنر هنرالیبخش هنری که کمک کنه به انسان که از زباله دان زندگی منحصر در مصرف اوج بگیره بالا بیاد معراج انسانیت رو با سرعت بیشتر در نورده. این هنر هنر اسلامیست. این هنر هنریست که مورد تشویق و تقیر اسلامه. الان که مسئله انقلاب فرهنگی در جامعه ما به حق مطرح است. البته فقط حالا مطرح نیست. از پیش مطرح بود ولی روش تأثیر ی شایستهای میشه باید در این انقلاب فرهنگی جای بالایی به انقلاب هنری داده بشه تا معلوم بشه اسلام هنرپر و هنر و هنرخواهه نه ضد هنر فقط باید معین کرد کدام هنر ما حرفامونم راست و پوستکنده تعارف با کسی نداریم انقلاب توش صداقت و صراحت هست. با هنر سکتی پوسکنده میگویم مخالفیم. الله اکبر. الله اکبر الله اکبر.
با هنر شاهنشاهی و طاغوتی پوسکنده میگویم مخالفیم. الله اکبر. الله اکبر. الله اکبر.
هنر فعالی بخش نی و انسانیتساز را صادقانه تقدیر میکنیم و تشویق میکنیم. پس باز هم الله اکبر. الله اکبر. الله اکبر. الله اکبر.
اینه که میبینید وقتی اسلام میخواد به نیاز هنری انسان بنگره، کاملاً متوجه هست که هنر نردبان عروج و تکامل باشد نه وسیله سقوط و تباهی هنری باشه که انسان را انسانتر کنه نه انسان را به حیوانیت و طبعیت یا حیوانیت شهوت یا حیوانیت طاغوتی و جفاریت و طبعیت بکشانش به بعد فرتی انسان نگاه میکنه رد یک انسان فرد از دیدگاه اسلام یک موجودیست که دارای سهمی از استقلال و آزادی ببینم اگه ما گفتیم انسان یک موجودی محو شده در اجتماع دیگه آزادی برا فرد انسان معنی پیدا میکنه شوخیست بگوییم انسان هم آزاد است هم قطرهایست مهر شده در دریا. تو باید از نظر عواطف نه یک سره مهر باشی و نه یک سر قهر و کین باشی. اخلاق اجتماعی انسان اخلاق مهر و کین با همه اخلاق توللا و تبرا البته عد نفس نگیرن که صحیح تولی و تبر ما داریم فارسی حرف میزنیم فعلاً اخلاق تولای و تبرا با همه حتی از از این بالاتر حتی از این بالاتر این بالاترشو توضیح میدم انسان نرم مزاج سراپا محبت نسبت به همه این یک انسان نیمه تمام است از نظر اخلاق اسلام انسان مسلمان باید به موقع بتونه خشم و کین داشته باشه قهر داشته باشه اشه در بیفته بجنگه بکشه و کشته بشه اکبر الله اکبر الله اکبر آدمی که اونقدر دلرحمت که حتی نمیتونه ببینه جلوش مرغ رو سر میبرن. این میدونید از کجا بالاخره سر درمیاره؟ جامعه این گونه آدمها از جامعه حمایت حیوانات غربی سر درمیاره که انجمنهای فراوان حمایت حیوانات یکسرشه. نیروهای دشخیم فلسطین و اریتره و فیلیپین ویتسنام و وس یک سر دیگرشه تو ای انسان مسلمان از نظر اخلاق باید هم دم باشی که خدا دوست دارد انسانهای دلرحم را و هم قدرت جهاد داشت باشید که خدا دوست دارد انسانهایی را که در راه او قتال میکنند با سختهای منسجم و به هم پیوسته. علی گونه این انسان نمونه درخورده با یک زن شوهر از دست داده یتیم داار ن دلسوز و دلرحمت که آرام نمیگیرد تا به خانه او برود برایش آد ببرد بچههایش رو نوازش کنه با اونها بازی کنه تا مادر بر نان بپزه و باز مادر و فرزند نشناسد که این نوازشگر دلرنگ امیر مؤمنان و علی و درست در همان افتخار میکند میگوید من آن شمشیرزن در راه خدا هستم که سلحان را که با غرور عبادت و بندگی و نماز شب خوندن عامل فتنه و فساد و انحراف در امت اسلام شدند با فرمانی قاطع از دم شمشیر گذروندن نابود کردم چیا اسلام چیه یک بعدی و کم بعدیه چقدر کم بعدیه آدم باورش نمیاد چقدر کم بعدیه اینه که میبینید در آیات قرآن هم از صلح و سلم و سلام یاد میکند و تشویق میکند هم از جنگ و قتال ضد و نقیض میگه قرآن نه اصلاً مسئله از این بالاتره اون بالاتر که گفتم میگم اینه اصلاً مسئله از این بالاتره اون قهر اسلام هم نوعی مهر است چی؟ قهر اسلام نوعی مهر خداشناسی ما همینه. ما میگیم قهاریت خداوند ضد رحمانیتش نیست عین رحمانیتشه و الا اصلاً همون بسم الله الرحمن الرحیم هیچ لزوم نداره بگید بسم الله القهار العزیز انتقام احتیاج به این نیست همون وقت که میگید بسم الله الرحمن الرحیم توش همه این حرفا هست چه را برای اینکه قهاریت خدا جلوه دیگریست از رحمانیت او چطور خدای با ناپاکن سر قهر دارد به دلیل اینکه نسبت به پاکی مهر دارد در حقیقت ریشه قهربا ناپاکان چیه مهر پاکان است گر مهر پاکان مطرح نبود قهره باپاکان زمینه پیدا نمیکرد. جنگ و قتال در اسلام مطلقا حرام است. کدام جنگ و قتال؟ جنگ گفت قتال سلطهجویانه جنگ و قتال خودپرستانه من بدم میاد که گفتم در کردستان آتش بد گفتم این چه حرف جفنگیه وگر دولت جمهوری اسلامی در کردستان آتشی افروخته بود که حالا آتش پس میکنه اگر دولت جمهوری اسلامی در کردستان یک جر آتش افروخته باشد شما ملت انقلابی مسلمان باید در برابرش بایستید و از او معاذ کنید و او رو محاکمه کنید در کردستان یک جر آتش افروخته باشد شما ملت انقلابی مسلمان باید در برابر بایستید و از او معاذ کنید و او رو محاکمه کنید. اکبر. الله اکبر. الله اکبر.
ملت انقلابی ما برادران و خواهران کردستانی عزیز برادران و خواهران انقلابی مسلمان شما بیزارند از هرگونه جنگ افروزی و آتش افروزی در هر نقطه ایران. گر پاسداران جن برس انقلابی ما اگر مجاهدان شهادت دوست و عاشق شهادت ما اگر سربازان و افسران متعهد و آگاه و مسئولمان به کردستان میان نمیان جنگ کنند میآیند جنگفروزان تفرقه انداز تجزیه طلب مزدور بیگانه را در اونجا بشناسند و شر اونها را از سر شما مردم با مهربانی و با مهر و با عاطفه و صمیمی کردستان کوتاه کنند. اکبر الله اکبر الله اکبر
من خود این مطلب رو سال قبل اوائل فروردین در سنندک در جمع برادران و خواهران کرد مکرر گفتم در سخنرانیهای عمومی در میدان شهر در مسجد جامعه شهر در دیدار با مصدومین حوادث در دیدار با خانوادهها در دیدار با چهرهها و افراد معروف اونجا ما بیزاریم از هر نوع بردی که بخواهد جان یک انسان آزاد آزاده را به خطر بیاندازد. اما چه کنیم؟ چه کنیم وقتی به ما میگویند این گروههای خودکامه تفتیش عقاید میکنن در کردستان ببینن کدوم جوان مسلمانه، کدوم دانش موس تو کلاس از اسلام حرف میزنه او رو سرکوب کنن. این برای ما قابل تحمل نیست. اگر یک نفر در کردستان به دلیل مسلمان بودن و به جمهوری اسلامی وفادار بودند تحت فشار تمام عناصر مزدور مسلح قرار بگیره. آرام نمیگیریم تا بریم این مسلحان مزدور را بشناسیم و خلع سلاح کنیم و اگر مقاومت کردن نابود کنید. الله اکبر. الله اکبر. الله اکبر.
بنابراین ما آتش بسیم مگه ما آتشیروخته بودیم که حالا آتشبست بدیم؟ دیروز خبرنگارا از من پرسیدن این نظر شما درباره این آتشب کردستان چیه؟ کیهانم از من یک سؤال تلفنی کرده بود که متأسفانه تیتری رو که بهش زده بود تیتر گویایی نبود. لبش رو بخونند برادرا و خواهرا و به کیان توصیه میکنم که اگر خواستار مصاحبه هست باید در تیتر زدن هوشیاری به خرج بده و به همه روزنامهها تکبیر
الله اکبر الله اکبر الله اکبر
در اونجا عیب این مطلب در متن اون مصاحبه کوتاه تلفنی چا شده در همون کی ان به این خبرنگارها هم گفتم این چه عنوان زشتیست میدید به روابط ما با برادران و خواهران کردستان مطلب اینه که هر وقت دشمنان خلق در کردستان آنها که نام خلق رو یدک میکشند ولی واقعاً دشمن خلقند هر وقت اینها سلاحهای از دست دشمنان ایران گرفته شده را به دولت تسلی کردند یعنی به ملت تسلیم کردند و نظام مورد تأیید اکثریت قاطع ملت ایران را پذیرفتند و از توطعه و تجیهطلبی دست برداشتند البته کسی با اونها کاری ندارد بنابراین اونها باید دست از آتش افروزی بردارند اون همین انه و صادقانه وگرنه شما ای ملت ایران شما ای پاسداران جن برکتب شما ای رزمندگان با ایمان ارتش شما ای رزمندگان با ایمان ژاندار چون در عق ژاندار مری ما حقاً عناصر مؤمن داریم من نمیگم عناصر غیرمؤمن نداریم میگویم عناصر مؤمن دار دونید شما که این بار شورای انقلاب مصمم است هر نوع پیشنهاد فریبکارانه دغلکارانه فرصتطلبانه گروهها را در هر جای ایران باشد نادیده بگیرد و محکوم کند و به اون بیاعتنا باشد و با قدرت کامل تا آخرین نقطه جلو برود.
الله اکبر. الله اکبر. الله اکبر
به خدا سوگند که در عین اینکه الان با این قاطعیت نظرم رو ابراز میکنم. اینکه یک انسان در یک گوشه ایران در این برخوردها جان دهد یا آسیب ببیند عواصف آسیب میبیند و جریهدار میشه و ناراحت میشم. اما این تربیت اسلام است که ترهم برلنگ تیز دندم ستمکاری بود بر گوسفندان. عین رحمت که دمنشان باید به کیفر خود برسند هر جا باشند دعوت ما دعوت اصلی ما دعوت به صلح است و ان جنه لسلم فکنه این دستور قرآن اگر به راستی به صلح تمایل نشون دادند تمایل نشون دادند تو هم تمایل ن بده بپذیر ولی صادقانه خود قرآن میگه اونها که دقلکارانه پیشنهاد صلح میکنند فریب اونها را نخور شورای انقلاب رئیس جمهور و همه مسئولان باید توجه داشته باشند که اگر بار دیگر خدای ناکرده ملت ما تجربه کند که اینها تحت تأثیر دلنازکی و عاطفه افراطی بیجاب یا خدای نکرده وجاعتطلبی گول گروههای دغلکار رو خوردند و خون مبارزان و مجاهدان شهید ما را در کردستان یا هر جای دیگر به هدر بردهاند. دیگر ملت از خطای م نخواهد گذشت خوب و مجاهد اسلام و مجاهد اسلام مجاهدی نیست که بخواهند آمادگی رزمی او را با بزمهای شبانه میدان جنگ تأمین کنند. بالاترین رقم فحشا در ویتنام بود اونجا که آمریکای مادی جهانخوار میخواست سربازهاش رو با بزم پرشهوت شبانه مخ کنه بعد ساعتی دیگر به صورتی درنده به جان مبارزان ویتنامی بیاندازه. مجاهد اسلام اینجور نیست. مجاهدان اسلام با عبادت و ذکر و یاد خدا شارژ میشوند و اشباع میشوند تا قتال و جهادشون بتوان قتال و جهاد فی سبیل بماند اینه که اسلام دین مبارزه است و دین نماز و دین روزه جهادش عبادت است جهاد در فروع دین جزو کدوم بخشه؟ جزو بخش عبادات همچنان که نمازش عبادت و مجاهدش نیایشگر است و نیایشگرش مجاهد. یادم میاد در سالهای ۴۱ و ۴۲ در جلسات سازنده گروههای معیلفه که برنامههای سازنده داشتیم، یکی از بحثهای حساس همین بحث بود. نمازگزارانی که جهاد را فراموش کردهاند اسلامشون یک بعدیست. مبارزان جن بر کسی که نماز را کوچک شمردان اسلامشون یک بعدیست. انفاق ز مال گذشتند جهاد از جن گذشتند نماز و یاد خدا را در وجدان خود زنده نگه داشتن همه با هم میشه اسلام اسلام کنبدی از ویژگیهای خط امام همینه امام در میان فقهای گرون قصر عالم تشیع یکی از ویژگیهاش همین چند بعدی بودنه از نظر وسعت نظر امام هم فلسفه هم عرفان هم فقه هم اصول هم حدیث قرآن با همه اینها در دوران خودسازی شناختی و معرفتی خود را ساخته و پرداخته و چند رشته از اینها را سالها در قم تدریس فرموده. فلسفه، عرفان، اخلاق فقه، اصول به همین دلیل خیلی باز مینگره. خیلی وسیع مینگره. خدایش بهترینت و مقام عنایت کند. فرزند و نور دین. ه و شاگرد و تربیت شده نزدیک و پرارجش استاد مطهری نیز در مطالعه و تحقیق و وسعت مطالعات دنباله روی استاد و مربی امام بود. هم در فلسفه و عرفان مطالعه وسیع داشت هم میکوشید تا آنجا که منابع و فاس منابع فارسی و عربی به او امکان میداد با فلسفه دنیای دگر آشنا شود هم در تفسیر و تاریخ و فقه و اصول و حدیث و در این اواخر میکوشید مطالعات اقتصادی خودش را تکمیل کنه و توسعه بده در مسیر تدوین مجموعهای برای اقتصاد اسلامی بود که این کارش ناتمام مرد ولی امام از مرحوم آقای مطهری وسیعالنظر حرف حرف خوب استاده مربی درجاتی بیشتر رفته در برخی مسائل که ماها با هم گفتوگو پیدا میکردیم و میخواستیم نظر انتخاب کنیم. نظر امام که از راه میرسید میتوانست اون شمول خودش رو نشون بده. یادم میاد حدود ۲ سال و حدود ۲ سال قبل ۲ سال و شاید یکی ۲ ماه قبل در جو ن انقلابی یک نوع بگومکو پیرامون مسائل خاص و چهرههای برجسته خاص پیش آمد که برای انقلاب خطرناک بود. تلاشهای ما حتی تلاشهای مرحوم استاد مطهری برای آمدن بر این بگومگوها بیاثر نبود اما اثر فاتح نداشت. امام پیامی با نواز فرستاد و این قیام نوارش در بسیاری از منافق ایران تکسیر شد و استخراج شد و استخراج شدهاش باز در جزوه پلیکوپی در بسیاری از منافق در ه دست گشت اون پیام تاریخی اون پیام نشوندهنده اسلام چند بدی و دید عالی و از قله بالا به اسلام نگریستند و مثل همه پیامهای دیگر امام و رهبر معجز آثر کرد. دوستان خیلیاشون یا میاد اون درگیری را و اون تلاشهای کم اثر ما را و اون اثر عجیب و شگفتی آفرین پیام امام را اونجا خیلی خوب مشهود بود فاصله میان شاگردان و استاد از ویژگیهای خط امام وسعت ظر اما چهجور وسط نظری آها همین جا دو مرتبه گیر میفتیم برادر من خواهر من وقتی از صحبت نظر سخن میگویم مبادا با صلح کل بودن و خاک شیر مزاج بودن و با همه چیز ساختن و با هر اندیشه التقاطی سر سازش نشون دادن اشتباه شود نه نه امام در نظرهای اسلامی معیارهای برنده و قاطع دارد اما در عین داشتن معیارهای برنده و قاطع و در عین بیان این معیارهای برنده و قاطع در نظیم روابط میان رهبر و امت اون وسعت نظر و اون همسونهگری و اینکه باید راهی برویم که حتالمکان جذب کنیم و در حد ضرورت کنیم دافعه در حد ضرورت جاذبه در حد اعلای امکان این از ویژگیهای خط امامه خیلی هم دشواره آدم توی این خط بیفته و سازشکار عقیدتی نشه نه روی خط سازش مذهبی که خط انحراف است چه خط شیطان است که خط سقوط است قرار بگیره و نه قطر سیع جاذبه را از دست بده و سراپا دافعه بشه. این از ویژگیهای امام و خط امامه. اینه که اسلام دین چند بعدی. اسلام به نقش اقتصاد و عدالت اقتصادی در زندگی انسان فردی و اجتماعی اهمیت فراوان میده. دین زهد و پارسایی هست اما نه زهد مرتازانه و صوفیگرانه. زهد انقلابی. زهد انقلابی کدومه؟ زهد صوفیگرانه کدومه؟ وفیگرانه این است که در ریش آدم قانعیست یک لقمه نون از هر جا بهش بدن با همون شکمشو سیر میکنه و به دنیا بیاعتناد این ضد اسلامه پس چه زهدی زهد علی چیککار میکنه کار اقتصادی میکنه قنا و چاه آب درست میکنه و مزرعه به وجود میاره و نخل میسازه و بعد این دستاورد اقتصادی را به جای اون صرفاً در مصرف خود و خانواده قرار بده در خدمت محرومان قرار میده و این رو عبادت میدونه اسلام به نقش اقتصاد اهمیت میده اما اقتصادی که زیر بنای شخصیت انسان نشود خیلی متنزل و نازل و فروتا و سقوط کرده است. انسانی که زیربنای شخصیتش روابط اقتصادی باشد. اقتصاد مهمه ولی زیربنا نیست. زیربنای شخصیت انسان ساخت معنوی و اخلاقی و روحی اوست که باید این اخت بیاد به روابط اقتصادیش شکل بده. بدین مناسبت میخوام اعلام کنم یک حزب نظر را و از همه کسانی که دل به حق سپردهاند. دعوت میکنم که حقپرستانه و خالصانه به این پز و نظریه توجه کنن و از همه نزدیکان خودم میخواهم یاری کنند. در اولین فرصت ما پیشگامان تحقق بخشیدن به این تز نظریه باشیم. از همسرم، از فرزندانم و از نزدیکانم میخواهم یاری کنند تا پیشگام تحقق بخشیدن به این تز و نظریه باشیم و اون اینه. پوسکنده و صریح میگویم انقلاب اسلامی ما با روند با روند و مناسبات اقتصادی موجود در جامعه ما در معرض خطر و آسیب قطعیست چرا؟ برای اینکه در این بعدش امی نشده است. تکبیر رو آخر بذارید عرض من دقیق بر وجدونها بنشینه. مردان و زنان و جوانان و نوجوانان انقلابی ما امروز با چشم خودشون میبینند که نزدیک به ۱۵ ماه از پیروزی انقلاب میگذرد. ولی هنوز در جامعه ما سیرها و خیلی سیرها با گرسنهها و خیلی گرسنهها با هم در جامعه دیده میشوند. تا وقتی چنین است جامعه ما اسلامی نیست. الله اکبر.
بگید الله اکبر. الله اکبر. الله اکبر. ولی خواهش میکنم بعداً تا عرض من تمام نشه تکبیر نگید چون عرض کردم این مطلب مهمه و نقطه جدیدی نقطه عطاملی در این انقلاب و باید دنبال رفت و دنبال کرد این رو ن مکرر در شورای انقلاب با همین عبارت برای دوستانم گفتهام که دوستان قابل قبول نیست برای ما که اداره جامعه در دست ما باشد و باز هم در این مملکت کسی شب گرسنه بخوابد کسی زیر تاقی بخوابد که نگران است بر سر او عزیزانش خراب شود از آب آلوده برای شرب استفاده کند از بیدرمانی جان خود و عزیزانش در معرض خطر باشد این قابل قبول نیست این رو چندین بار در شورای انقلاب گفتهام ولی اعتراض کنم در برابر ملت عزیزمون که موفقیت ما در این زمینه بسیار ناچیز بوده و امروز میخوام در این روز و در این مجمع اعلام کنم که همه کسانی که دلشون در عشق این انقلاب مالاال شور و هیجانه و قلبشون در محبت این انقلاب میتپرکت و اقدامی سریع و قاطع و مؤثر آغاز کنند و آغاز کنیم و هرچه زودتر به این فاصله جهنمی سطح زندگی در جامعه جمهوری اسلامی ایران پایان بدیم. من خود چون از ندگی متوسطی لااقل برخوردار هستم و رفاه متوسطی دارم. وظیفه دارم پیشگام شوم و پیشقدم شوم و دیگران را به پیشی فراخوانم و ای کاش دیگران پیشگام شوند و من دنبال اونها باشم که سخنم و عملم از شا قاعده هرگونه ریا و خودنمایی و تظاهر و جاطلبی خالی شود ولی اگر کسی جلو نیفته ناچارم شروع کنم به عمل کنم اعلان میکنم باید هرچه زودتر تلاشی برای تقسیم عادلانه سرانه همه امکان بهزیستی در کشور ایران بر این ۳۶ میلیون جمعیت به عمل بیاد وگرنه اسلاممون باز هم تکبعی خواهد ماند و انقلاب اسلامیمان همه جانبه نخواهد شد. اعلام میکنم پیشوران بازرگانان باید بدونند سود سرشار بردن ضد نظام اسلام است. صاحبان کارگاههای کوچک بدانند سود سرشار بردن ضد نظام اسلام است. پیغمبر اکرم صلوات الله و سلامه علیه وقتی با مهاجران در مدینه روبهرو شد، مهاجران روفتون چی کرد؟ به انصار چی گفت از اونا چی خواست؟ ی خواست؟ مگر نه از اونها خواست که هر یک از ساکنان مدینه در حد توانایی شریک کنن؟ یک مهاجر و خانواده