خلاصه سخنرانی «انقلاب مردمی»- شهید بهشتی
این سخنرانی بر نقش محوری و حیاتی مردم در انقلاب اسلامی تأکید میکند و بیان میدارد که فلسفه این انقلاب بر مبنای جوشش همه چیز از درون مردم بنا شده است. سخنران تاکید میکند که شعارها، جهتگیریها و حتی شکل امامت و رهبری در این انقلاب، همگی از وجدان زنده و بیدار مردم سرچشمه میگیرد و رابطه میان امام و امت، یک همفکری و هماهنگی اصیل و نیرومند است. او عناوین پرافتخاری چون “فدایی” و “مجاهد” را متعلق به مردم میداند که با حضور و عمل خود، انقلاب را پیش بردهاند و اشاره میکند که دشمن نیز به همین نقطه کانونی تجمع امت حمله میکند. در نهایت، سخنران با اشاره به اینکه کار انقلاب هنوز تمام نشده، مردم را به حضور و مشارکت مداوم در صحنههای سیاسی و اجتماعی و ایجاد ارتباط فعال و مطالبهگرانه با نمایندگان فرا میخواند.
متن پیاده شده سخنرانی «انقلاب مردمی»- شهید بهشتی
بسم الله الرحمن الرحیم حضور درم ما مردم پرور و با ایمان و بلند آرمان از واجبترین واجبات این مرحله از زندگی اجتماعی ملت ما من و برادرهای عزیز دیگری که داریم و در جهت پیشبرد انقلاب اسلامی از سالها پیش با اونها همگان بودم. حرکت میکردهایم. هر وقت مدتی طولانی میگذره که نمیتونیم مستقیماً در جمع مردم عزیزمون حاضر بشیم و با اونها همسخن بشیم. از این مطلب یاد کردهایم و میکنیم که چه کنیم؟ واجبات مهم بسیار در راهمان قرار گرفته وقتی بیایم به یکی از اونا بپردازیم از بقیه باز میمونیم فلسف انقلابی که شما مردم در این سرزمین به عنوان یک نمونه تازه عوض شدن و عوض کردن به وجود آوردی این بود که همه چیز از درون مردم میجوشید و میجوشد. همه خطوط اصلی حرکت در بسیاری از موارد با وجدان زنده و بیدار شما مردم تعیین شد. هنوز هم تعیین میشود. شعارهای انقلاب از قلب و احساس و نقد و اندیشه شما مردم برمیخار و هنوز برمیخیزد. ی جالبه که حتی امامت و رهبری در این انقلاب شکل اصلی خودش رو داره. گویی امام و امت با هم فکر میکنن، با هم احساس میکنند. با هم سخن میگویند، با هم حرکت میکنن با هم عمل میکنند. رابطه اصیل و نیرومندی که میان نام، میان توده مردم، میان متن مردم با امام و امامت و رهبری از دیدگاه وجود داشته، در این هماهنگی متجلی چند روز قبل در میان جمعی از جلاان از این انقلاب بودن در همین هفته روز دوشنبه به اونها گفتم بسیاری از نامهای پربحتوای ارزنده مال شماست بیخودی اینا رو از دست ندید به مناسبت این کلمه سوده که به کار بردم این مطلب یادم اومد ب گفتم بسیاری از نامهای پرافتخار پربحتوا مال شماست. اینا رو بیخودی از دست ندید. تودهای واقعی شما هستید. تودهای هستید دیگه. یعنی مال عموم ملت. بدایی شما هستید. خلق شمایید. بدایی خلق شمایید. مجاهد خلق شمایید. پیشگاه شمایید. پیش شمایید پیشرو شمایید برای اینکه واقعاً اینطور بودید نه با که با عمل نه با شعار که با عیت واقعی خارجی اونچه در طول این مدت انقلاب از مردم ما در مراحل مختلف تجلی عملی داشته همینا در مراحل مختلف انقلاب نه فقط در یک مرحله نه فقط در یک ق ببینید یک وقتی مجاهد و فداییست به این معنا که ساه برمیداره مردانه جنگ دشمن میره و از مرگ هم نمیترسه این مجاهده اما مجاهد در یک بین آقا بگو شخص تو محاری بده میگه ول کن بابا شأن من نیست پاک من مجاهد قهرمان میدان قهرمانیهای مبارزه هستم خب چی استنباط میکنید شما؟ چی باید ما استنباید باید استنباط کنیم که مجاهد بودن این مجاهد تمام ایا نیست اون جوانی که بگو پاساری بده ظ امنیت مردم و سرزمین و امت و انقلاب عاشقانه میره توی سرما توی گرما توی خطر بگو سلاح بر دوش بگیر به جنگ آمریکایی برو قهرمانانه میره بگو در مرد افغانستان نیروهای دشمن داره کیان اسلام رو تهدید میکنه رو استقبال میکنه نمیگه آقا ما با آمریکا جنگ داریم ولی با روسیه جنگی نداریم باید حسابشو بکنیم بگو به سمت مرغزهای غربی و جنوبی برو عمال آمریکا اونجا به جنگ امت آمدهاند میره نمیگه که ما با کمونیستا و شوروی جنگ داریم ولی با آمریکا تردید دارن این مردم این جوان ن انسانها اینها که انقلاب اسلامی و جنبش پرسوان اسلامی رو با تمام ابعادش و با تمام وجودش قبول کردن. بگو بیا بروستان و بلوچستان سلاح نمیخوام برداری بیز بردار. اونجا میخوایم قنا رو دارویی کنیم توی همین برو میرش توی زمستان برو در منطقههای گرفته پرپک روپایان محاصره شده برو میره گلپایگان سیر اومده برو به کمک مردم میره میدونید همین اواخر با یک مجاهد راستین جنباز شهید داشتیم در سیلپایگان با تواف خوندیر میکنیم بنابراین تمام این عناوین برجسته ممتاز متعلق به شما مردم است. شمایی که همه جا حضور دارید. شمایی که برای همه چیز آوردگی دارید از قضا چرا گفتم از فضا دانسته و آگاهانه و حساب شده دشمن سراغ همین نقطه اومده کدام نقطه؟ نقطهای که بی تواند مرکز دائره تجمع امت باشد. نقطهای که میتواند در عید نقطه بودن جامعیت داشته باشد. میدونید نقطه مرکز کره، نقطه مرکز دائره چه خاصیتی داره یا نه؟ ها بچهها چه خاصیت داره؟ همه خطوط و همه شعاهایی که از ط دائره به سمت تو میاد همشون میان در اون نقطه مرکز جمع میشن همچینیست به دائره که میرسید خطوط و شعاعها ۱ ۲ ۳ ۴ ۳۶۰ همین یا بیشتر؟ خیلی بیشتر چون ۳۶۰ تازه درجهست هر درجهایشو میتوانی به دقیقه تقسیم کنی ها و بعد به ثانیه هزاران خط هست در محیط ولی در مرکز که میاد چیه؟ یک نقطه نقطه التفاق نقطه انسال نقطه تجمع کانون بسیار تعبیر جالب کانون یعنی جایی که همه نیروها اونجا به صورت منسجم متراکم از و متمرکز حضور دارن دشمن این نقطه بار دیگر شناخته جلوترم شناخته بود حالا بار دیگر شناخته است تمام حملات را متوجه این نقطه میکند نقطهای که میتواند همه را فراخواند فراخواند به اینکه با هم باشیم با هم زندگی کنیم با هم حرکت کنیم با هم با دشمن روبهرو بشیم با هم بیرون کنیم با هم بسیم خب باطلاحر این کی دشمن چیه؟ چیست باصل وحره این جادو این کیف این نیرنگ دشمن خودگاهی پیوسته وتفق اگه از من بپرسید یند دشمنان کو خونده است. همون طور که در طول سالهای ۵۶ و ۵۷ چه میگیرد؟ در طول سالهای ۴۲ تا ۵۷ همه نقشههای تجربه شده دشمن بر ی نابودی این قیام و حرکت خنثا و بیاثر شد و حتی و حتی کارهای احمقانهای که بر اساس این نقشهها انجام داد بر شتاب و توان و برد حرکت افزود از این به بعد هم این نقشهها ویرنگهای دشمن نقشه برا خواهد را؟ برای اینکه این مردم ما مردمی دگرند. من یه نمونهش رو مطرح میکنم. نمونهای که هم برادرها و هم خواهرها شاهد عینی بودهاید و هستید. ببینید برای اینکه زن در جامعه نقش بالای ولایت و مسئولیت و تعهد اسلامی و سیاسی و اجتماعیش رو آگاهانه ایفا کنه کدام اون طرح و برنامه به اندازه برنامههای این ۲ سال و نیمه اخیر میتوان منع اثر باشه شه کدام برنامه تاکنون توانسته در طول مدتی کوتاه زنان یک جامعه رو یک پارچه به میدان عمل آگاهانه و متعهدانه بکشان؟ در کدام جامعه یک چنین انقلاب گسترده عمیق و نیرومند در رابطه زن با جامعه و مسئولیت اجتماعی سراغ داریم. وز فکر میکنید چند درصد از زنان ما در برنامههای سیاسی و اجتماعی حضور فعالانه دارن؟ چیزی نزدیک به ۱۰ بله چیزی نزدیک قسمت کدام حرکت کدام نقشه کدام فرهنگ میتونه در فاصله چنین کوتاه زن رو به اوج انسانیت متعهد پیش ببره. اینها خستهای خاص این انقلابه. اون هم حضور زنف پوشیده با حجاب جدی شجاع نترس نیرومند یادم میاد یکی از این راهپیماییها یکی از دوستان اومد گفت وقتی برمیگشتیم و پر کردیم سر پیچ شبیر به یک خانم سال به یک پیرزن ضعیف استاده بیش از ۷۰ ساله افتان و خیزان برمی گشت گفتم مادر کجا میری؟ گفت منزل ما نزدیکهای تهران پارسه. کی اومدی بیرون؟ صبح زود آمدم در راهپیمایی. حالا نماز و مراسم تموم شده دارم برمیگردم. همه را پیاده اومدی؟ بله حالا میخواد یاده برگردی شف داره همین طور که اومدم برمیگردم چیه این چه کرده این انقلاب انقلاب فرهنگی که امروز مطرح میشه بخش عظیمش انجام شده است فرهنگ جامعه ما فرهنگی دگره فرهنگ حرکت فرهنگ پویایی فرهنگ آگاهی فرهنگ قهانیست حالا آمریکا به عنوانش کپ و راه اینا میتونن این ملت رو دوباره برگردونن در یک حرکت ارتجاعی به اونجایی که دشمنان اسلام و دشمنان مسلمین صهیونیستها امپریالیستها آرزو میکنند از این خوابهای خوشبین دشمن و نه از انتخابهای آشفته و پریشان هیچکدومش به واقعیت نخواهد پی. الله اکبر. الله اکبر. الله اکبر. خب حالا با همه این اوص که گفتم موضع امروز من و شما در این مرحله حساسی که در اون قرار داریم چی باید باشه؟ ما امروز در کدام مقطع زندگی میکنیم و چه وضعیتی در پیش داریم؟ این سؤال اصلی برادر خواهرا انتخابات تموم شد. انتخاب رئیس جمهور تموم شد. انتخاب نمایندگان مسجد تمام شد کار شماهم تموم شد بنا دارید که بگید خب الحمدالله دیگه بریم سراغ کار زندگیمون ینایی داریم نه عزیز من خدا انقلاب اینطور بوده تا حالا ما حالا حالا کار داریم حالا حالا باید شب او روز او بیدار و آماده و حاضر باشید. حاضر برا همک. ببینم شما منتظر نشستید ببینید ماها چی میگیم اون کارو انجام بدید. اگر چنین لطفی به ما دارید صمیمانه از شما سپاسگزار هستید. اهش میکنیم در این لطف یک گام فراتر برید. همان طور که در این دو سه سال اخیر با هم فکر میکردیم، با هم نقشه میکشیدیم، با هم عمل میکردیم، سالهای سال میخوایم با هم فکر کنیم، با هم رهیابی کنیم، با هم درد و درمان را بشناسید و با هم عمل کنید. الله الله اکبر الله اکبر
برادر خواهر امروز که تو بخواهی بگویی من که خاطرم جمع شده مملکت رهبران و مسئولان مسلمان مؤمن آگاه و متعهد پیدا کرده خداشون وظایف خودشون رو البته میشناسند و عمل میکنن اون روز انحصار و ارتجاع و یرهقرایی در انقلاب ما و خدا کند چنین روزی نه حالا نه ۱۰ سال دیگر هرگز در جامعه ما پیش نیاید ما باید همیشه با همدیشیم و عمل کنیم همیشه کی گفتند است که همه معلومات و تجربهها را ۱۰ نفر ۲۰ نفر ۱۰۰ نفر دارن چند چیزی گفته خیال بکنید ما شوخی میکنیم میگیم حتی از شما بچهها میآموزیم که آقا میشینید ما تعارف میکنیم با شما همین شما بچهها یادم میاد یکی از اینپیماییها اون مردک ازهاری یه غلطی شب پیش کرده بود توی تلویزیون فرداشم راهپیمایی بود شعارهایی که براپیمایی قبلم به یمایی تهیه کرده بود و چا کرده بود و تکسیر کرده بود دیگه این مطلب توش نبود برای اینکه این مربوط میشد به همان شب پیش را که میآمدیم گاهی دوستان میگفتن که خوب شعاری هم خو مربوط به این اظهارات دیشب اظهاری بکنید که گفته بود این صداهایی که صداهای تکبیر و شعارهایی که روی کشته گنا میدن اینا واقعیت نداره نوار پر کردن بردن میبرن بالای پشتگونا و اونجا نوار میذارن مردم خیال میکنن که اونجا تکبیر میگن نزدیکای دانشگاه که رسیدیم شعار خلق شد همین شما بچهها همین شما مردم شعار رو اونجا ساختید گفتید ازهاری بیچاره ای خر پرستاره م بگو نواره شما ساخت این شعارها رو چه قشنگ راحت همه میفهمن شعارم همین جور خوبه مردمی از مردم بر خواسته و بر دل مردم نشسته کسی با شما تعارف نمیکنه کسی نمیخواد شما رو گول بزنه گولزنک باون با مجامله حرف بزنه راستی جامعه انقلابی واقعی که در اون انقلاب فرهنگی عمیقاً روی داده باشد. جامعهای که در او رهبران، قهروان، مردم همه از هم میآموزند. همه خلافیت دارن، همه ابتکار دارن. بنابراین فکر که خب الحمدالله دیگه انقلاب به رسید و اش کردیم و یک سال چند ماه دیگه بعد از پیروزیک زحمت بکشیم هی پای صندوق برو هی پای صندوق برو هی رأی بده هی راهیپیمایی کن هی شعار بده دیگه خب الحمدالله تموم شد دیگه بعد از افتتاح مجلس و روی کار آمدن دولت دیگه زن و مرد میتونن با خیال راحت برن سراغ کار و خاطبی و زندگی این هرگز با ماهیت انقلاب اسلامی ماند جور درنمیاد نمیسازه خب بنابراین حالا حالا کار داریم حالا حالا وظیفه داریم با همین نمایندگانی که انتخاب کرده به مجلس فرستادید من فعلاً در تهران از همین جا مسئله رو شروع کنم رابطهتون و پیوندتون با این نمایندگان چگونه خواهد بود که رفتید به نام اونها رأی ریختید چگونه میخوایید با اینها پیوند و رابطه برقرار کنید؟ متشکل بشید رابطههای شکلیافته با اینا به وجود بیارید حداقل هفتهای یک بار با یکی از اینها دیدار داشته باشید. کجا کجا بهتر از مسجد ۳۰ تا نماینده است این نماینده قرار بگذارند هر کدامشون در هفته به یک منطقه از مناطق تهران بروند تهران رو چی منطقه کنید مسجد جای کوچیکیه جا نمیگیره جای همه از کوچه و خیابون سرش میکنید از توی خونهها پشتبونا سرش میکنید بالاخره جا پیدا میکنید همون جاهای مردمی اگه تو محله مدرسه بزرگتر از مسجد پیدا میشه مدرسه جمع میشیم حسینیه مدرسه هیچ جا نشد خیابون و کوچه باید با اینها دور هم جمع بشید از اونا بپرسید در این هفته برای این مردم و برای این انقلاب چه کردید و ما مردم از شما چه میخواهیم و به شما چه پیشنهادایی دارید؟ خب پیشنهادا از چه قبیل خواهد بود کوچکمون آفار نداره محلمون آب منظم نداره نظافت نداره درختکاری منظم نیست مدرسه محلمون کمه مدرسه بسازید و از این قبیل یا از اینم فراتر میری ین بالاترم میره یا نمیره؟ حتماً. هم باید این خواستهها و تقاضاهای محلی جزئی رو با اونها مطرح کنید و هم خواستههای اصیل کلی رو. میتونید پاسهاتونو چند نمونشو اینجا بگید؟ گفته که وقتی انسان سخنرانی میکنه فقط باید سخنران پشت تریون حرف بزنه. شما میتونید حرف بزنید. چه خواستههایی رو مطرح میکنید؟ با نمایندگانتون وقتی اونا رو دعوت میکنید بگید چندمونشو یکی یکی بفرمایید از چه قوی نمونه میخوام بگید بسیار خب خب برادر بسیار خوبی باز خواسته محلیست بسیارم مشروع و به رجاست متشکر بگو ببینم فرزندم آزادی مطلق آفرین بله بسیار خب بله آقا شوراهای شوراهای واقعی ین شوهای واقعی رو در یک انقلاب اسلامی نمیخوای بهش یک پیج اضافه کنی چی بگی بهش؟ بگی چه شوراهایی متوجه دوست دارم با من باز بگید که در یک جامعه با نظام اسلامی نباید تو شوراها اضافه کنی بگی شوراهای واقعی و مردمی و اسلامی آن بتونن درباره همین شورای اسلامی تذکر بدن مسئله مهمیه