قالب وردپرس بیتستان پرنده فناوری

فقه خوارجی

( فقه خوارجی ) حوادث آبان 98 باعث نظریه پردازی های فقهی، پیرامون اعتراضات مردمی در حکومت اسلامی شد.

پرسش فقهی این بود که حکم شرعیِ اعتراض مردم در حکومت اسلامی چیست؟ و همه نظریه پردازان، حق اعتراض مردم را به رسمیت شناخته اند.

لیکن یکی از مدعیان فقه، بدون توجه به عناوین ثانوی همچون «اختلال نظام اجتماعی» یا «تضعیف اساس دولت اسلامی» و یا «اضرار به غیر»، بحث را از مساله «اضطرار» شروع کرده و نتیجه گرفت که در شرایط اضطرار، مجازات اسلامی معلق می‌شود و نمی‌توان «مضطر حربی» و «مضطر باغی» را مجازات کرد.

نتیجه بحث او، این شده که کسانی که در اعتراضات آبان ماه 98 دستگیر شده اند، حتی اگر مرتکب قتل هم شده باشند، حکومت نباید آنها را مجازات کند، چرا که آنها در تنگنای اقتصادی قرار داشته و مضطر بوده اند.

به عقیده صاحبنظران دانش فقهی، این سبک ورود به بحث، فقط از فقیهی که دستگاه فکری اش مبتنی بر «فقه خوارجی» است، صادر می شود.

اشکال اساسی این سبک نظریه پردازی این است که، «در فقه خوارج، اساسا مصلحت گرائیِ مبتنی بر عقلانیت و نگاه جامع الاطراف مطرح نیست!»

به این معنا که فقیه خوارجی، به تبعات و آسیب های اجتماعیِ این سبک نظریه پردازی توجه ندارد و برایش اهمیت ندارد که با این سبک نظریه پردازی، به جای هموار کردن مسیر اعتراض مسالمت آمیزِ مردم، اشرار را تشویق می کند تا در پوشش اعتراضات مردمی، ضمن منحرف کردن مسیر اعتراضات، به اَعمال خشونت آمیز و ویرانگر روی آورند.

اعتراض مردمی، با اعمال نامشروعِ محاربین، مرزی روشن دارد، اما فقیه خوارجی به دلیل نگاه تنگ نظرانه، نمی تواند این مرز را درک کند.

بیان وجوه پنهان فقه خوارجی در این مجال نمی گنجد، از این رو، جهت آشنایی با  این تفکر و نقد علمیِ آن، به «رساله اضطرار سیاسی در حکومت اسلامی (نقد دستگاه فقه خوارجی) نوشته حجت الاسلام و المسلمین داوود مهدوی زادگان» مراجعه کنید.

 

صفحه فیلم و کلیپ تنویر

صفحه تنویر در نماشا

تکرار مظلومیت شهید بهشتی- قسمت اول

تکرار مظلومیت شهید بهشتی- قسمت دوم

صفحه تنویر در سایت آپارات

فرید مدرسی کیست؟ قسمت اول

فرید مدرسی کیست؟ قسمت دوم

نقدی بر خبرگزاری شفقنا قسمت اول

نقدی بر خبرگزاری شفقنا قسمت دوم

           

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *